به گزارش ایرنا، به رغم انتشار چندین گزارش از وضعیت روستای میراحمد غریبی‌ها در بخش دهدز از شهرستان ایذه و قول‌های متعدد مسوولان برای ساماندهی وضعیت این روستا، اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای تخلیه روستا صورت نگرفته است.

منطقه میراحمد غریبی‌ها از سال ۸۳ و روزهای آغازین بهره برداری از سد کارون سه، دچار رانش شد اما شدت این رانش‌ها در سال‌های اخیر زیاد ‌و زیادتر شده‌ به طوری که شکاف‌های بزرگی در اطراف این روستا پدید آمده است.

شاید کودکانی که از روی این شکاف‌ها می‌پرند و از آنها به عنوان کانالهای بازی استفاده می‌کنند متوجه عمق خطر رانش زمین محل بازی شان نیستند، اما آیا مسئولان که  از عمق فاجعه احتمالی آگاهند  در صورت وقوع رانش بزرگ و ایجاد فاجعه انسانی چه پاسخی دارند؟

در این میان چندین بار راهکارهایی در این خصوص ارایه شده ولی یا مردم روستا راه‌حل‌های مسئولان  را قابل قبول نمی دانند یا پیشنهادات مردم روستا هم مورد پذیرش مسئولان قرار نمی گیرد، لذا مشخص نیست  در این اوضاع چه باید کرد و آیا تا وقوع حادثه و احتمالا  مرگ هموطنانمان و از میدان به در شدن یک طرف این قضیه ،‌ این بازی پیشنهادات ادامه خواهد داشت؟

موضوع کاملا جدی‌است؛ باید بگوییم مدت‌هاست که آژیر خطر در میراحمد غریبی‌ها به صدا در آمده‌است و هر روز که می‌گذرد صدای این آژیر هشدار بیش از پیش به گوش می‌رسد اما انگار هنوز برخی از گوش‌ها هنوز به شنیدن این صداها حساسیت چندانی ندارد.

به وجود آمدن شکاف‌های جدید و لرزش‌هایی که فقط در میراحمد احساس می‌شود

یکی از اهالی روستای میراحمد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت این روستا گفت: چندی پیش بعد از شکایات متعدد، کارشناسی برای قیمت‌گذاری منازل راهی میراحمد شد و قیمتی برای این خانه‌ها در نظر گرفت ولی با قیمت اعلام شده توسط وی حتی نمی‌توان یک خانه در یک روستای همجوار اجاره کرد، چه رسد به خریدن خانه جایگزین .

اسلام اسدی ادامه داد: در این کارشناسی‌ها حتی باغ‌های ما را مورد توجه قرار ندادند و می‌گویند فقط پول خانه‌ها را می‌دهیم؛ با این پول‌های ناچیز چه باید می‌کردیم؟ در حال حاضر ما با کار روی باغ و زمین کشاورزی زندگی را می‌گذرانیم، در صورت تخلیه روستا چه باید بکنیم ، فکری هم برای اشتغال مردم روستا نشده است.

وی افزود: پس از اعتراض مردم به این قیمت‌ها یک کارشناس دیگر به منطقه آمد که بازهم قیمت‌های پیشنهادی مورد قبول مردم قرار نگرفت و اهالی به ناچار به ادامه زندگی در روستای میراحمد تن داده اند.

اسدی از به وجود آمدن شکاف‌های جدید در اطراف روستا خبر داد و ادامه داد: با بارش‌های اخیر چندین شکاف در اطراف روستا شکل گرفته است؛ چندین بار نیز مردم با لرزش زمین از خانه‌های خود بیرون آمدند و پس از اینکه با شهر ایذه و روستاهای همجوار تماس گرفتیم متوجه شدیم که این لرزش‌ها فقط در میراحمد رخ داده است.

وی با انتقاد از نحوه رسیدگی به مشکلات روستای میراحمد گفت: روستای میراحمد بی‌گناه و بی‌پناه در زندان سد کارون سه گرفتار شده و هیچکس برای رهایی مردم دست به کار نمی‌شود. از مسوولان می خواهیم قبل از اینکه اتفاق محتمل رخ دهد اقدام لازم برای حفظ جان مردم را انجام دهند.

اداره کل‌های مربوطه در رابطه با میراحمد کم کاری می‌کنند

بخشدار دهدز در این باره گفت: چندین بار نامه نگاری‌ لازم را با مدیریت بحران استانداری خوزستان انجام دادیم و خطرات موجود که روستای میراحمد را تهدید می‌کند گوشزد کردیم.

محسن البرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه ادارات کل مربوطه مانند راه و شهرسازی و بنیاد مسکن کارهای مربوط به خود را به درستی انجام نداده‌اند و در عمل هیچ کاری در میراحمد صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: مردم میراحمد روی انتقال به منطقه رودکلو اصرار دارند و این در حالی است که در مرحله نخست، رودکلو موافقت‌نامه‌های مورد نظر را کسب نکرد.

بنیاد مسکن مشکلی با اجرای تعهدات خود در قبال میراحمد ندارد

رییس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایذه درباره موضوع جابجایی میراحمد غریبی‌ها گفت: بنیاد مسکن برای انجام مصوبات مربوط به خود در این روستا مشکلی ندارد.

سیاوش ایگدر افزود: مشکل اصلی روی محل مورد نظر برای جابجایی روستاست، منطقه‌ای که انتخاب شده است مورد قبول مردم نیست، اهالی روستا روی جابجایی به منطقه رودکلو اصرار می‌ورزند در حالی که این منطقه موافقت‌نامه‌های لازم را کسب نکرده است.

وی تأکید کرد: منتظر جلسه ستاد مدیریت بحران استان برای تعیین محل نهایی برای جابجایی روستا هستیم و بلافاصله پس از ابلاغ، کارهای مربوط به خود را انجام خواهیم داد.

مردم جلوی کار ما را گرفتند

رییس اداره راه و شهرسازی دهدز به خبرنگار ایرنا گفت: پس از مصوبه‌ای که برای جابجایی میراحمد به یک منطقه در نزدیکی این روستا تصویب شده بود، اداره راه موظف شد که یک راه برای عبور وسایل نقلیه عمرانی ایجاد کند.

ماشاالله محمدی افزود: اداره راه دهدز خودروی راهسازی ندارد و برای ایجاد این مسیر باید با وسایل نقلیه شخصی مذاکره میکردیم که با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه رانندگان حاضر نبودند به این منطقه بروند اما در نهایت با سختی های فراوان موفق شدیم وسایل مورد نیاز را برای این پروژه مهیا کنیم.

وی تأکید کرد: پس از شروع به کار، تعدادی از اعضای میراحمد غریبی‌ها جلوی ادامه کار را گرفتند و اظهار داشتند که ما حاضر نیستیم به این منطقه نقل مکان کنیم، به همین دلیل و برای جلوگیری از ایجاد تنش، این پروژه با نوشتن صورت‌جلسه و امضای آن توسط اهالی و شورای روستا متوقف شد.

محمدی تصریح کرد: تعدادی از اهالی روی منطقه رودکلو اصرار دارند و تعدادی دیگر نیز پس از چند روز بخشداری دهدز مراجعه و خواستار ادامه جاده سازی به سمت مکان تصویب شده بودند.

رییس اداره راه و شهرسازی دهدز از آمادگی این ارگان برای اقدامات لازم خبر داد و تصریح کرد: ما تابع قانون و مصوبات هستیم و هر چیزی که به ما ابلاغ شود را انجام خواهیم داد.

در نشست شهریور ماه سال ۹۶ مدیریت بحران استان خوزستان در دهدز مقرر شده بود روستای میراحمد غریبی‌ها با توجه به مطالعات زمین شناسی و آثار رانش و خطرات احتمالی به مکان امن جابجا شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

اواخر فصل پاییز سال گذشته، پنج خانه روستایی در روستای میراحمد غریبی‌ها به دلیل بارش باران و جنس خاک منطقه تخریب شده بود اما در این حادثه به کسی صدمه وارد نشد.

میراحمد غریبی‌ها با حدود ۷۰۰ نفر سکنه در بخش دهدز شهرستان ایذه قرار گرفته است، دهدز با مساحت تقریبی یک هزار و ۳۲۱ کیلومتر مربع دارای جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر است که در سه دهستان دهدز،دنباله رود شمالی و دنباله رود جنوبی متشکل از ۱۰۳ روستا زندگی می‌کنند.

گزارش از : میلاد کایدی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.