احمد زارعی روز چهارشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان با اشاره به اعتراض برخی کشاورزان درخصوص توزیع نشدن کود یارانه‌ای افزود: برای کشت‌های اساسی از جمله کلزا، چغندرقند، گندم، مرکبات و برخی سبزی و صیفی‌جات در حد توان یارانه کود تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به امکانات موجود و توان حوزه حمل و نقل در شهرستان امکان حمل فوری این میزان بالای کود وجود ندارد لذا توزیع از مهرماه آغاز شده و تا بهمن امسال ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه این شهرستان اکنون به بازار نهاده‌های کشاورزی و محصولات تولیدی منطقه تبدیل شده است، گفت: بیش از ۲۰۰ فروشگاه نهاده‌های کشاورزی در شهرستان دزفول وجود دارد.

وی افزود: ۱۵ فروشگاه برای تامین نهاده‌های کشاورزی دزفول کافی است و فروشگاه‌های مازاد، نهاده‌های سایر نقاط کشور از جمله استان خوزستان، لرستان، شرق کشور، هرمزگان و گلستان را تامین می‌کنند.

لزوم استفاده از فناوری‌های نوین برای تنظیم بازار در دزفول

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه تعداد ۴۰ بازرس برای کنترل بازار دزفول کافی نیست، گفت: باید از فناوری‌های نوین برای مشارکت دادن مردم در کنترل بازار استفاده کرد.

امید بن‌عباس افزود: جوانان و مبتکران خوبی در سطح شهرستان دزفول وجود دارد که توان تولید اپلیکیش در زمینه کنترل و تنظیم بازار را دارند.

وی اظهارداشت: سامانه تلفنی ۱۲۴ اکنون خروجی خاصی ندارد لذا می‌توان با ایجاد یک اپلیکیشن کاربردی و مشارکت مردم، شکایات مربوطه را ثبت و به آنها رسیدگی کرد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه مردم باید بازخورد شکایت خود را دریافت کنند، افزود: درصورت رسیدگی و اعلام نتایج بررسی شکایت مردم، اعتماد آنها به اداره صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های مربوطه بیشتر می‌شود.

وی بر لزوم تکمیل و تقویت عرضه کالا در شهرستان دزفول تاکید کرد و گفت: وضعیت بازار دزفول باید به صورت تحلیلی بررسی شود و در موارد مشاهده افزایش قیمت نامتعارف در اسرع وقت تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

شهرداری دزفول مکلف به برپایی بازارچه‌های محله‌ای شد

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با اشاره به نقش بازارچه‌های محله‌ای در توزیع کالاها و اجناس مورد نیاز مردم بیان کرد: شهرداری دزفول مکلف است این بازارچه‌ها را در سه نقطه شهر برپا کند.

وی بر لزوم توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دزفول تاکید کرد و افزود: وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دزفول احساس نمی‌شود حال آنکه این فروشگاه‌ها می‌توانند نقش مهمی در تنظیم بازار داشته باشند.

بن‌عباس ادامه داد: حداقل ۲ شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای شهرستان دزفول نیاز است زیرا با فعالیت آنها علاوه بر ایجاد رقابت، دسترسی مردم به کالاها تسهیل می‌یابد.

وی با اشاره به بحران‌های مختلف سال‌های اخیر در کشور گفت: پنج نوبت اعتصاب کامیون‌داران را داشتیم که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و ذخیره کالاهای اساسی اکنون انبارهای ما تا بیش از یک ماه کالای ذخیره دارند و درصورت بروز مشکل نیاز مردم را تامین می‌کنند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول بیان کرد: انبارهای بنک‌داران، تعاون روستایی، غله و پشتیبانی امور دام باید بررسی و کالاها و اجناس متناسب با نیاز شهرستان برای یک زمان مشخص ذخیره شوند.

وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ تولیدی مرغداری‌ها را خرید تضمینی می‌کند ولی متاسفانه هنوز هیچ یک از واحدهای مرغداری‌ دزفول با این شرکت قرارداد نبسته‌اند.

کمیته رسیدگی به جرائم صنفی در دزفول تشکیل شود

بن‌عباس ابلاغ تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به جرائم و تخلفات صنفی را یادآور شد و گفت: گاهی اوقات باید تصمیمات آنی برای برخورد با یک نظام صنفی گرفته شود لذا انتظار می‌رود اقدام فوری برای تشکیل این کمیته صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تعزیرات حکومتی دبیر این کمیته است، افزود: تعزیرات حکومتی در جلسه آینده ستاد تنظیم بازار گرارشی از روند رسیدگی به پرونده‌های صنفی ارائه دهد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول درخصوص تامین کالاهای مورد نیاز شب عید گفت: جهاد کشاورزی و اداره صمت برای تامین اجناس شب عید برنامه‌ریزی کنند.

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای برپایی نمایشگاه شب عید در دزفول افزود: رویه برگزاری نمایشگاه‌ها فقط برای عرضه مستقیم کالا در پاییز و بهار است. 

بن‌عباس اظهارداشت: کسبه سنتی فروش با هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مشکل دارند زیرا ذائقه مردم به سمت این فروشگاه‌ها رفته و کسبه سنتی توان رقابت با آنها را ندارند.

وی برپایی نمایشگاه پاییزه و بهاره را برای حمایت از کسبه سنتی فروش ضروری دانست و افزود: می‌توان با فروش فوق العاده و درنظر گرفتن سیاست‌های تشویقی مردم را به این نمایشگاه‌ها کشاند.

کسبه معترض دزفول در نمایشگاه‌ها غرفه بگیرند

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول درخصوص اعتراض برخی از کسبه به ویژه مبلمان فروشی‌های دزفول به برپایی نمایشگاه گفت: شیوه‌نامه‌ برپایی نمایشگاه‌ها مشخص است و باید براساس آن در سال آینده برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: اولویت در تمامی نمایشگاه‌ها با تولیدی‌ها و کسبه شهرستان است البته ممکن است از خارج از استان هم کسبه و تولیدی بیاید که برای ایجاد رقابت بد نیست. 

 بن‌عباس با بیان اینکه کسبه معترض به برپایی نمایشگاه‌ها می‌توانند غرفه بگیرند، ادامه داد: نمایشگاه‌های امسال طبق تقویم برپا خواهند شد ولی  انتظار می‌رود برنامه‌ریزی بهتری برای برپایی نمایشگاه‌ها در سال آینده صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری گشت‌های مشترک تنظیم بازار در دزفول گفت: واحدهای صنفی قانونمند مورد تشویق قرار گیرند و با متخلفان برخورد جدی شود.

دستگاه‌های دزفول برای برپایی نمایشگاه فصلی همکاری ندارند

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز در این نشست درخصوص مشکل مبلمان فروشی‌های دزفول به نمایشگاه‌ها گفت: تصمیم‌گیری درخصوص برپایی نمایشگاه مبلمان برعهده شهرستان نیست بلکه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

مهراب عبدالهی افزود: درخصوص برپایی نمایشگاه فصلی پاییزه و بهاره، دستگاه‌های مربوطه شهرستان دزفول همکاری نمی‌کنند و می‌گویند برپایی این نمایشگاه‌ها برای ما سودی ندارد.

در این نشست قیمت برخی اجناس در شهرستان دزفول اعلام شد که براین اساس قیمت هر کیلوگرم مرغ بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار ریال، گوشت بره گرم بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار ریال، گوساله ۸۵۰ هزار ریال، مرغ کشتار روز ۱۲۵ هزار ریال و هر عدد تخم مرغ بین ۶ تا هفت هزار ریال است.

این نشست چهارمین نشست ستاد تنظیم بازار شهرستان دزفول در سال ۱۳۹۸ بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.