به گزارش ایرنا محمدمهدی مجاهدی چهارشنبه در دومین روز از نوزدهمین نشست مشترک معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور که در منطقه آزاد اروند برگزار شد اظهار داشت: سازمان های مناطق آزاد در واقع خصلت و چهره ناهمخوان دارند که این ویژگی بی نظیر این مناطق است که آنها را متمایز با سایر مناطق کشور کرده است.

وی تصریح کرد: اگر به جایگاه مناطق آزاد در ساختار واقعی قدرت نگاه کنیم، مناطق آزاد مراکزی در حاشیه هستند که این مهمترین ویژگی این مناطق محسوب می شوند.

مجاهدی افزود:تمرکز و اولویت بخشی آنی و فوری برای تاسیس بازارچه های مشترک اقدام موثری در مناطق آزاد بوده است که سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی باید ببینند چطور در این مقطع زمانی که با ابهامات امنیتی مواجه هستند می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

 پژوهشگر و مشاور گردشگری شورای شهر تهران نیز در این نشست گفت: افزایش فرصت های شغلی، ارتقا کیفیت زندگی، بهبود زیرساخت ها و افزایش درآمد ارزی و مالیاتی از جمله تاثیرات اقتصادی صنعت گردشگری و دستیابی به رشد اقتصادی است.

نرگس شجاعی اظهار داشت: هم اکنون ۹ درصد تولید ناخالص داخلی، ۹٫۱ درصد اشتغال، ۶ درصد از صادرات و پنج درصد از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری اتفاق می افتد.

وی افزود: پیش بینی ها نشان می دهد که شمار گردشگران در دنیا تا سال ۲۰۲۰، به عددی در حدود ۱٫۶ میلیارد نفر خواهد رسید و درآمد حاصل از این صنعت نیز حدود ۲ هزار میلیارد دلار خواهد بود.

شجاعی با اشاره به اینکه ایران در رتبه دوم سریع‌ترین رشد گردشگری جهان است گفت: ایران ارزان ‌ترین مقصد گردشگری در بین ۱۴۰ کشور جهان است.
پژوهشگر و مشاور گردشگری شورای شهر تهران افزود: مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در سال ۲۰۱۷، گزارش دوسالانه خود را با موضوع شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری منتشر کرده است، این شاخص بر اساس چهار مولفه اصلی شامل توانمندسازی محیط، سیاست های گردشگری، زیرساخت ها و منابع طبیعی و فرهنگی اندازه گیری می شود که ایران در سال ۲۰۱۷، رتبه ۹۳ را در بین ۱۳۶ کشور جهان به خود اختصاص داده و در بین کشورهای خاورمیانه نیز جایگاه هشتم را دارد.

شجاعی اظهار داشت: ایران در شاخص قیمت رقابتی در سال ۲۰۱۷، رتبه اول را در کل کشورهای دنیا و در شاخص زیرساخت خدمات گردشگری رتبه ۱۱۶، اولویت بخشی سفر و گردشگری رتبه ۱۱۷ و در پایداری محیطی رتبه ۱۱۹، را در بین ۱۳۶ کشور دنیا را دارد.

شجاعی کاهش بازه زمانی سفر، کاهش مسافت سفر و کاهش قدرت خرید گردشگران در سفر را در روند فعالیت های مرتبط با گردشگری در کشور موثر دانست و مناطق آزاد را یکی از ظرفیت های رشد صنعت گردشگری در کشور معرفی کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی (استقرار در حاشیه مرزها و تبادل راحت تر اتباع کشورهای همسایه)، ورود گردشگران بدون نیاز به صدور روادید، وجود قوانین بازتر و ساده تر در حوزه گردشگری شامل قوانین گمرکی و مالیاتی، مدیریت واحد و یکپارچه و وجود جاذبه های متنوع و ویژه در مناطق مختلف از جمله قابلیت های مناطق آزاد است که گردشگران داخلی و خارجی امکان بهره مندی از آنها را دارند.
نوزدهمین گردهمایی مدیران، معاونان، و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور از روز سه شنبه به مدت سه روز در آبادان در حال برگزاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.