رضا اردکانیان عصر سه‌شنبه در حاشیه بهره برداری از سامانه انتقال سد آزاد کردستان اظهار داشت: این وزارتخانه در محدوده مرزهای کشور وظیفه مدیریت زیست محیطی را بر عهده دارد که شامل نیروگاه‌ها، سدها، تصفیه‌خانه‌ها است و این کار باید طوری انجام شود که مشکلی در هیچ کدام از استان ها بوجود نیاید.

وی افزود: این مدیریت باید به گونه‌ای باشد که اگر نیروگاهی و یا دیگر طرح های زیرساختی در یک استان احداث شده به منزله این نباشد که خدمات آن باید صرفا متعلق به همان استان باشد بلکه امکان دارد خوراک از دیگر استان‌ها تامین شود.

عملیات احداث ۱۰۶ سد در حال انجام است

وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون ۱۷۰ سد با ظرفیت ذخیره ۵۱ میلیارد مترمکعب به بهره برداری رسیده و مردم کشور از خدمات آنها بهره مند هستند، گفت: از محل اعتبارات دولتی عملیات احداث ۱۰۶ سد دیگر با پیشرفت های مختلف در دست احداث بوده ولی اتمام آنها نیازمند بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی اضافه کرد: در قانون بودجه سال های ۹۸ و ۹۹ ساز وکاری در تبصره ۱۹ پیش بینی شده تا بتوان از توان بخش خصوصی در تکمیل طرح های نیمه تمام استفاده کرد که وزارت نیرو بخشی از این ساز وکار را در خصوص سدها بکار می گیرد.

اردکانیان در خصوص حقآبه کردستان از محل سدهای واقع در این استان اظهار داشت: اقدامات اساسی در خصوص بازنگری و مطالعات مجدد حقآبه صورت گرفته و در نهایت موجب شد تا بیش از ۲۰۰ درصد تخصیص ها افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: می‌توان از توان منابع آبی سدهای غرب کشور از جمله استان کردستان در حوزه توسعه صنعت گردشگری استفاده کرد که شیوه نامه مناسب این مهم بعد از توافق با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه و به تمام استان ها ابلاغ شده است.

اردکانیان تاکید کرد: در فصل بهار و تابستان تعدادی از این سدها آماده استقبال از گردشگران داخلی و خارجی شدند که لازم است استان ها پتانسیل های خود را احصا و با همکاری سازمان های زیر مجموعه وزارت نیرو از آنها برای جذب گردشگر استفاده بهینه ببرند.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو همراه با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صبح سه‌شنبه به صورت زمینی از طریق زنجان وارد بیجار شد و در اولین مرحله از سفر یک روزه خود به استان کردستان، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند را در قالب طرح «هر هفته - الف - ب - ایران»   با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح کرد.

در جریان سفر یک روزه اردکانیان وزیر نیرو، بخش دوم سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان و تامین آب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم این مسیر نیز به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از پنج مجتمع آبرسانی روستایی، نشست خبری با اصحاب رسانه و حضور در شرکت آب و فاضلاب شهری سنندج برای دیدار با مردم و اطلاع از چگونگی خدمات این شرکت به مراجعان از دیگر برنامه‌های اردکانیان در سفر به کردستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.