به گزارش خبرنگار ایرنا ، این پل تاریخی که در سال 1146 هجری قمری به دستور ' محمد حسن خان ' جد آغا محمدخان قاجار در قریه ' بارفروش ' (بابل کنونی ) بر روی بابلرود احداث شد ، تا واپسین روزهای سال 94 هجری شمسی محل تردد وسایل نقیله سبک و سنگین بود.
این بنای تاریخی که در روز 22 اردیبهشت سال 1356 به شماره 1414 در فهرست آثار ملی ثبت شد ، با ساخت دو پل در مجاورت آن از زیر بار ترافیک خارج شد تا به عنوان یک اثر تاریخی ، برای گردشگران داخلی و خارجی دلربایی کند.
پل محمدحسن خان یک بنای شاخص به سبک معماری صفوی در مازندران است که با سفیده تخم مرغ و ساروج بنا شد. ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است که 140 متر طول و 6 متر عرض دارد .
این سازه تاریخی در طول عمر حدود 300 ساله اش یک بار در دوره پهلوی اول مرمت و بازسازی شد که نتیجه آن الحاقات زیادی است که اصالت تاریخیش را مخدوش کرده است .
مطالبه مردمی برای بازسازی و مرمت این پل تاریخی سابقه چندین ساله دارد و دولت تدبیر و امید هم در نخستین سفر استانی مبلغ 10 میلیارد ریال برای این منظور مصوب و تاکید کرده بود که این مبلغ پس از تهیه طرح کلی بازسازی و مرمت پل با هدف بازگرداندن اصالت تاریخی به آن قابل پرداخت است .
معاون اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز دوشنبه با اعلام آغاز مرمت و سبک سازی پل محمدحسن خان بابل ، به خبرنگار ایرنا گفت : خوشبختانه بعد از سال ها چشم انتظاری و دغدغه مردم و سازمان های مردم نهاد ، مرمت و بازسازی اساسی پل تاریخی محمد حسن خان آغاز شده است.
عبدالمطلب شریفی افزود که بازسازی این سازه تاریخی را میراث فرهنگی و اداره کل راه و شهرسازی مازندران با همکاری شهرداری بابل انجام می دهند و در محله اول هم 6 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است .
وی توضیح داد : یک میلیارد و 500 میلیون ریال از این میزان اعتبار را میراث فرهنگی تامین می کند ، 2 میلیارد ریال را شهرداری بابل تقبل کرده است و تامین 2 میلیارد و 500 میلیون ریال هم بر عهده راه و شهرسازی مازندران است .
شریفی گفت : متاسفانه در طول دوره های مختلف الحاقات زیادی در این پل صورت گرفته است که هدف اساسی ما در این بازسازی آن است که الحاقات اضافی از این اثر تاریخی حذف شود و به سازه اصلی خود بازگردد.
وی افزود : این الحاقات که در پیاده روی پل ، نرده های بتنی و سازه آن صورت گرفته است با انتخاب یک پیمانکار مجرب و کاربلد برداشته خواهد شد.
او توضیح داد : آسفالتی که بر روی پل ریخته شده ، برای سبک سازی برداشته می شود ، سنگ فرش های قلوه ای همانند زمان شکل گیری این پل در حدود 300 سال پیش انجام خواهد شد و تمامی ترک ها و شکاف هایی که در پل ایجاد شده ، ترمیم می شود.
وی ادامه داد : تلاش ما بر این است که سه ماه آینده بخش قابل توجهی از مرمت ، بازسازی و سبک سازی این بنای تاریخی به پایان برسد و برای علاقه مندان و دوستداران میراث کهن گذشته این اثر تاریخی دلربایی کند.
7343/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.