به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی عصر روز سهشنبه در حاشیه آیین شروع عملیات اجرایی کارخانه ۲۰۰هزار تنی کاغذ کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی از طرح های هفتگانه نیشکری خوزستان در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: یکی از دغدغه های زیست محیطی مردم خوزستان ، آلودگی ناشی ازآتش زدن باگاس بود که به دلیل فراهم نبودن شرایط برای تبدیل آن به کاغذ و فقدان سرمایه گذاری در این بخش ، این فراورده باارزش که حجم سالانه آن حدود ۱.۵میلیون تن بود از بین می رفت و به محیط زیست صدمه می زد.
وی گفت: با شروع عملیات اجرایی کارخانه کاغذسازی از باگاس نیشکر یکی از آرزوهای مردم خوزستان محقق شد و یک گام به استقلال کشور و قطع وابستگی کشور به واردات کاغذ برداشته شد.
استاندار خوزستان با بیان اینکه با تبدیل شدن خوزستان به قطب کاغذ کشور ، اهمیت اقتصادی خوزستان برای تامین نیازهای اساسی کشور دو چندان خواهد شد و از این رهگذر نیز اشتغال و رونق اقتصادی برای خوزستان به همراه خواهد داشت.
شریعتی با تقدیر از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که در ساخت کارخانه کاغذسازی با حجم سرمایه گذاری ۹۰هزار میلیارد ریال مشارکت کرده افزود:این ستاد در سال‌های اخیرگام‌های بلندی برای رشد و توسعه و رفع محرومیت از نقاط مختلف خوزستان برداشته است.
وی بهره‌برداری ، شروع و در دست اجرای سه هزار و ۱۰۰ طرح اشتغال‌زا در خوزستان توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با ۱۱۰هزار میلیارد ریال و اشتغال زایی ۱۱هزار نفر را نمونه ای از ورود این ستاد برای مشارکت در توسعه متوازن خوزستان بیان کرد و ادامه داد:این ستاد در جریان سیلاب بهار امسال ۱۰هزار دست لوازم خانگی ، زلزله مسجدسلیمان ۲ هزار دست لوازم خانگی و آبگرفتگی اخیر کارون و اهواز نیز ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰دست لوازم خانگی به خانواده های آسیب دیده کمک کرد.
شریعتی به سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بخش‌های نفت ، فولاد و صنایع خوزستان اشاره کرد و گفت:اهتمام ویژه این ستاد به توسعه خوزستان قابل تقدیر است.
عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان نیز در آیین کلنگ زنی کارخانه کاغذسازی کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی گفت:ماده اولیه و اساسی کارخانه کاغذسازی در کشت و صنعت سلمان فارسی ، "باگاس" است که از واحدهای نیشکر در جنوب خوزستان تامین خواهد شد.
وی گفت: با بهره‌برداری از این واحد صنعتی که فرصتی مغتنم برای اشتغال جوانان بومی منطقه فراهم می‌کند ، علاوه بر جلوگیری از خروج سالانه ۴۰۰میلیون دلار ارز از کشور ، از قطع ۳۰میلیون درخت جنگلی جلوگیری می‌شود.
ناصری افزود: با تولید کاغذ به عنوان یک کالای فرهنگی ، زنجیره‌ای از تولیدات و محصولات متکی بر کاغذ در خوزستان شکل می‌گیرد که نقش به‌سزایی در حوزه‌های چاپ و اقلام آموزشی متکی به کاغذ در خوزستان خواهد داشت.
به گزارش ایرنا بر اساس طرح بلندمدت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قرار بود در جوار طرح‌های هفتگانه این شرکت ، هفت کارخانه کاغذسازی از محل باگاس که از فرآورده های جانبی محصول نیشکر است ساخته شود ولی به دلیل فقدان نقدینگی و نبود سرمایه گذار توانمند این طرح‌ها مسکوت ماند.

بنای طرح های هفت‌گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در شمال و جنوب اهواز با ۸۴هزار هکتار از اوایل دهه ۷۰ گذاشته شد و پس از ۱۰ سال یکی پس از دیگری وارد چرخه تولید شدند.ظرفیت اسمی طرح‌های هفتگانه نیشکر، تولید ۷۰۰هزار تن شکر در سال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.