به گزارش ایرنا محمد مخبر روز سه‌شنبه در آیین آغاز به کار نمایشگاه محصولات منتخب سه هزار طرح اشتغالزایی خوزستان که در محل کتابخانه مرکزی در اهواز برگزار شد، بیان کرد: جمهوری اسلامی با وجود اینکه در مسایل سیاسی منطقه، حرف اول و آخر را می زند؛ اما در زمینه اقتصادی هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد و لازم است تا به نقطه بازدارندگی برسیم که در این صورت، بحث‌های تحریم برای همیشه بی‌اثر خواهند شد.

وی ادامه داد: نشستن پای میز مذاکره نتیجه ای را برای کشور در پی نخواهد داشت و تنها باید از موضع قدرت و بازدارندگی، حقوق کشور در زمینه های مختلف را دنبال کنیم.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: این تصور که می شود با نظام سلطه به نقطه تعامل و تعادل رسید، به‌جز در موقعیت بازدارندگی، نوعی خیال پردازی بوده و دلیل آن هم تعارض و تناقض نظام جمهوری اسلامی با نظام سلطه است.

مخبر با بیان اینکه کشور در مسائل اقتصادی آسیب پذیر است، گفت: تنها راه رفع این  معضل، به صحنه آوردن مردم در زمینه اقتصادی است.

 

دیگر از گزینه نظامی ضد ایران حرفی زده نمی‌شود

وی ادامه داد: یکی از راه‌های توسعه اقتصادی کشور رونق بنگاه‌های کوچک و متوسط است و اگر بخواهیم با فوریت از جنگ اقتصادی که به آن دچار هستیم عبور کنیم، باید این مسیر را از طریق پاتک‌های میانبر دنبال کنیم.

وی یکی از ابزار میانبر در جنگ اقتصادی را شرکت های دانش بنیان بیان کرد و گفت: کشور جمعیت قابل توجهی از  نیروهای تحصیل کرده و با انگیزه دارد و بر همین اساس اگر این قشر همانطور که در دوران دفاع مقدس، موضوعات امنیتی و نظامی به میدان آمدند، امروز هم مشارکت داشته باشند به طور قطع پیشرفت‌های بیشتری ار در کشور رقم خواهیم زد.

مخبر با بیان اینکه دشمن به این نتیجه رسیده که در مولفه‌های امنیتی ، نظامی و جنگی نمی‌تواند ضد جمهوری اسلامی کاری انجام دهد، افزود:امروز دیگر هیچ کس، حرفی از وجود گزینه نظامی بر روی میز نمی‌زند در حالی که پیش از این بوش پسر هر روز صبح اولین حرفی که می‌زد، گزینه نظامی ضد ایران بود.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اضافه کرد: این درحالی است که دیگر هیچ‌کدام از گزینه های نظامی نه در آمریکا و نه در منطقه موضوعیتی ندارد؛ به این خاطر که کشور به لحاظ بازدارندگی به نقطه‌ای رسیده که تبعات هرگونه اقدام ضد جمهوری اسلامی، ابتدا به خود کشورهای متخاصم باز می‌گردد.

هدفگذاری برای اشتغال ۸۳ هزار شغل با سرمایه‌گذاری ۶۴۰ هزار میلیارد ریالی

وی همچنین به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب برای ترویج فرصت های شغلی خورد و خانگی اشاره کرد و گفت: بر این اساس برای تحقق اشتغالزایی، و ترویج و ایجاد این نوع فرصت های شغلی، این امر بر عهده بنیاد برکت گذاشته شده است.

مخبر از ساخت یک هزار و ۶۰۰ مدرسه، یک هزار و ۲۰۰ مسجد، تعداد ۳۰ هزار واحد مسکونی محرومان در سطح کشور توسط بنیاد برکت اشاره کرد و افزود: اصل کار این بنیاد ایجاد فرصت های شغلی است؛ به شکلی که پارسال با همین روش ۸۰ هزار شغل در کشور ساماندهی شد.

وی همچنین از ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم و ۲۰ هزار فرصت شغلی مستقیم در سال های اخیر با مشارکت بنیاد برکت خوزستان خبر داد و گفت: مشخصات این افراد موجود هستند و با مراجعه به سایت اشتغال، مشخصات افرادی که با حمایت‌ این بنیاد مشغول کار شدند، در دسترس است.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه این اقدامات توسط دیگر ارکان این ستاد مورد راستی آزمایی قرار می‌گیرند، ادامه داد: در تلاش هستیم که در ۲ سال آینده اشتغال را توسط این ستاد در بنگاه های کوچک، متوسط، بزرگ و دانش بنیان به ۸۳ هزار شغل با سرمایه گذاری ۶۴۰ هزار میلیارد ریال محقق کنیم.

مخبر،  همچنین به برخی اقدامات و سرمایه گذاری‌هایی که با مشارکت صندوق توسعه ملی در پروژه های بزرگ خوزستان صورت گرفته، اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال فولاد جهان آرا، استخراج نفت در میدان نفتی یاران و کلنگ زنی کارخانه تولید کاغذ در شادگان از جمله فعالیت‌های ویژه در کشور محسوب می‌شوند.

بازگشت ۷۶ هزار میلیارد ریال سرمایه معطل مانده کشور به چرخه اقتصاد

وی ادامه داد: نهضتی که امروز در زمینه اشتغال از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ایجاد شده، به طور قطع با قدرت ادامه پیدا خواهد یافت که در این رابطه سرمایه‌های معطل و یا تعطیل شده کشور را به کار خواهیم گرفت.

مخبر افزود: حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات، مشارکت مدنی و ... توسط این ستاد سرمایه گذاری صورت گرفته که در نتیجه ۷۶ هزار میلیارد ریال سرمایه معطل مانده کشور به چرخه اقتصاد بازگشت داده شد و از این طریق ۶۰ هزار شغل ایجاد شد.

حق خوزستان توسط دولت‌ها ادا نشده است

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به سفر چند روزه خود به خوزستان، گفت: حق استان خوزستان در دولت های مختلف ادا نشده است.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان در این سال ها نتوانسته به دوران پیش از جنگ تحمیلی هم برسد، افزود: همگان وظیفه داریم که این عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

مخبر، با تاکید بر اینکه وضعیت آب و فاضلاب به ویژه در شهرهای جنوبی خوزستان، نامناسب است، گفت: وضعیت زندگی برخی از خانواده‌ها در بعضی از خانه‌ها غیرقابل تحمل است.

وی با بیان اینکه برای بهبود شرایط تاکنون اقدامات و تلاش‌ زیادی صورت گرفته، افزود: پیش از این خیلی از زیرساخت‌ها از بین رفته بودند ولی همواره ایجاد رفاه مردم نیاز به توجه بیشتر و بهتری دارد.

مخبر، با اشاره به ماموریتی که از سه سال پیش برای ایجاد فرصت‌های شغلی در خوزستان از سوی ستاد اجرای فرمان امام (ره) برنامه ریزی شد، گفت:در این رابطه ایجاد ۲۲ هزار فرصت شغلی به نیت ۲۲ هزار شهید استان خوزستان برنامه‌ریزی شده بود.

وی ادامه داد: در همان دوره تعدادی از مسئولان کشوری اعتقاد داشتند که چنین برنامه‌ای محقق نخواهد شد، اما با همکاری و همدلی مردم و همچنین دستگاه‌های دولتی و حکومتی، موفق شدیم که  به رقم ۲۷ هزار و ۵۰۰ شغل برسیم.

ایجاد ۲۶ هزار فرصت شغلی جدید در خوزستان تا ۶ ماه آینده

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به بخش دیگری از برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در خوزستان اشاره کرد و گفت: تا ۶ ماه آینده حدود ۲ هزار و ۷۰۰ طرح با ۲۶ هزار و ۷۰۰ شغل هدفگذاری شده است.

مخبر ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی دیگری برای ایجاد فرصت‌های شغلی از سوی این ستاد در دست انجام است که تاکنون همه مقدمات آن انجام شده است.

وی افزود: برای شغل‌های کوچک و خانگی از سوی بنیاد برکت اقداماتی صورت گرفته و همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا این بخش از فرصت‌های شغلی در خیلی از کشورهای پیشرفته بیش از ۹۸ درصد بنگاه ‌ای اقتصادی را شامل می شود و ۶۰ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، کلنگ زنی کارخانه کاغذ شادگان و افتتاح آزمایشگاه مرکزی برکت در شهرستان کارون از دیگر برنامه های سفر رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به خوزستان بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.