به گزارش ایرنا مرضیه اسدی ذاکر سه شنبه در آیین تجلیل از پرستاران نمونه خوزستان در سرسرای شهدای دانشگاه بیان کرد: ازآفت‌هایی که در تمام دنیا وجود دارد و متاسفانه در کشور ایران به دلایل مختلف باعث شده درصد آن نسبت به آمار جهانی و سطح استاندارد بالاتر باشد فرسودگی شغلی است.

وی افزود: این مساله در شغل‌های مختلف وجود دارد اما در پرستاری چهار برابر بیشتر از سایر حرفه ها است.

اسدی ذاکر گفت: از آنجایی که گروه عمده تیم سلامت و مراقبت را پرستاران تشکیل می دهند برای تضمین سلامت جامعه،  باید سطح رضایتمندی شغلی در این گروه بالاتر برود چون همبستگی معکوس و غیرمستقیم بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی وجود دارد که علل فردی و شخصیتی و محیطی موثرهستند.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازبا اشاره به اینکه پرستاری شفقت، مهارت، علم و هنر است ادامه داد: ارتقای سطح سلامت جامعه، نیازمند پویایی علمی و هنری گروه عمده تیم سلامت و مراقبت یعنی گروه پرستاری است.

وی توضیح داد: گروه پرستاری شامل گروههای مختلفی شامل فوریت‌های پزشکی، تکنسین اتاق عمل، هوشبری و دیگر عوامل است.

اسدی ذاکراضافه کرد: آفت تیم این است که گروهی خود را برتر از گروهی دیگر بداند که باعث شکنندگی کل تیم می‌شود.

پرستاری به سمت تخصصی‌ترشدن پیش می‌رود

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازبا تاکید بر اینکه پرستاری به سمت تخصصی‌ترشدن پیش می رود گفت: تا سال گذشته یک گروه پرستاری به صورت رسمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصویب شده بود اما در حال حاضر چهار گروه رسمی در وزارت به تصویب رسیده که شامل گروه پرستاری داخلی، پرستاری کودکان، روانپرستاری و پرستاری بهداشت جامعه است.

وی تاکید کرد: پرستار متخصص جزو گروههای تخصصی است که در جوامع پیشرفته بر روی آن تاکید می‌شود و در کاهش بار فعالیت های پزشکی موثر است.

اسدی ذاکر بیان کرد: به گونه ای که قبل از اینکه بیمار وارد فاز تخصصی‌تر شود از طریق پرستاران تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته و کارهای مقدماتی صورت گیرد و سپس به پزشکان متخصص ارجاع داده شود.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازبه نسخه نویسی و تجویز برخی داروها در حوزه پرستاری اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته در روستا و خانه‌های بهداشت، بهورز اجازه تجویز چند قلم دارو دارد اما پرستار در ایران بعد از گذراندن تحصیلات عالیه، ارشد و دکترا اجازه ندارد البته به این معنا نیست که هر کسی اجازه انجام این کار را دارد چون شرایط خاص خود را می طلبد.

وی ادامه داد: در سطح وزارت خانه معاونت پرستاری ایجاد شده و نشان دهنده پویایی پرستاری و داشتن نظام پرستاری به صورت مستقل است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز گفت: در بسیاری از مشاغل امکان تفکیک شغل و زندگی وجود دارد اما در حوزه پرستاری صدق نمی‌کند.

محمد صادق کریمی کیا افزود: پرستاران و پزشکان به علت فضای ترس و نگرانی که برای بیمار و همراهانش ایجاد می‌شود نقش ویژه‌ای در مدیریت بیمار و خانواده آن دارند.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و پرستاری خوزستان از ابتدای سال ۹۸ بار سنگینی از مسائل بهداشتی و درمانی را به دوش کشدیند که از آن جمله می‌توان به مدیریت کردن تبعات سیلاب اشاره کرد به گونه ای که این بحران بدون تبعات بهداشتی پشت سر گذاشته شد.

کریمی کیا گفت: خدمات رسانی اورژانس خوزستان به زائران اربعین با کمترین تبعات، فعالیت مراکز درمانی در بارش های پاییزه و مراجعات تنفسی و بارندگی‌های شدید اخیر از جمله مواردی بود که حوزه بهداشت و درمان بار اضافی را متحمل شد.

مدیر کل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ابرازامیدواری کرد: دولت بتواند بخش معیشتی حوزه پرستاری را بهتر مدیریت کند.

در پایان این آیین جمعی از پرستاران نمونه استان خوزستان مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.