سیداسماعیل موسوی دوشنبه در همایش آموزشی ویژه مجریان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات خوزستان، در گیت بوستان اظهار داشت: امنیت انتخابات بسیار اهمیت دارد و فرمانداران باید امنیت برگزاری انتخابات در همه شعبه‌ها را دوباره بررسی کنند.

وی امنیت شعبه را «ناموس و حیثیت» وزارت کشور توصیف کرد و افزود: اگر کسی صندوق اخذ رای را حتی دو متر جابجا کند، تمام داشته‌های گذشته و خوشنامی وزارت کشور به واسطه آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

موسوی تاکید کرد: امنیت کامل، در دسترس بودن و پوشش مناسب تلفن سه ویژگی شعبه‌های اخذ رای است که فرمانداران باید مدنظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه فرمانداران شناسایی و سطح بندی شعبه های اخذ را را در دستورکار قرار دهند، گفت: شعبه‌هایی که طبق تجربه دوره‌های گذشته رای کمی دارند، در هم ادغام شوند و شعبه‌هایی که رای زیادی دارند تفکیک شوند.

به گفته وی تعداد شعبه های اخذ رای در کشور حداکثر سه درصد افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه ثبت نام داوطلبان انتخابات در فرمانداری‌ها، وزارت کشور و سفارتخانه‌ها انجام می شود، اضافه کرد: لیست دانشگاه های معتبر به عنوان مدرک تحصیلی داوطلبان به فرمانداری ها اعلام شده است، مدارک تحصیلی داوطلبان باید به تایید وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه علمیه برسد.

وی همچنین درباره تایید صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی اظهار داشت: تایید صلاحیت در مراجع چهارگانه انجام می‌شود (اطلاعات، ثبت احوال، نیروی انتظامی و ) اما بررسی‌های محلی نیز قابل اعتناست و طبق قانون افرادی که سوءشهرت دارند، نباید تایید شوند که این مساله با تحقیقات محلی به دست می‌آید.

موسوی افزود: اعضای هیات‌های اجرایی و نمایندگان فرماندار در شعبه های اخذ رای باید آگاهی کافی نسبت به قانون داشته باشند، مواردی پیش آمده که به دلیل ناآگاهی نماینده فرماندار همه انتخابات شهرستان زیرسوال رفته است.

وی در ادامه از فرمانداران خواست که در اعلام نتیجه انتخابات تعجیل نکنند، زیرا این مساله می‌تواند به تنش در حوزه انتخابیه منجر شود و حوادثی از این دست را در دوره‌های گذشته شاهد بودیم.

موسوی اضافه کرد: در صورتی که داوطلبان حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند، تایید صلاحیت، داشتن مسئولیت اداری در آن حوزه انتخابیه و سوءشهرت داوطلب باید دوباره بررسی شود.

الزام در آموزش فرمانداران

رئیس ستاد انتخابات خوزستان همچنین هدف از برگزاری این همایش را آشنایی فرمانداران و دست اندرکاران برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به وظایف خود، عنوان کرد.

علی حسین حسین‌زاده برگزاری انتخابات را از مهمترین وظایف انتخابات وزارت کشور دانست و گفت: فرمانداران و مجریان انتخابات باید به قانون و تمام مراحل اجرای انتخابات مسلط باشند و آموزش‌های لازم را دیده باشند.

وی اظهار داشت: افزایش مشارکت مردم، سلامت و بیطرفی در انتخابات و ایجاد رقابت سالم، مهمترین ویژگی فرمانداران در برگزاری انتخابات است.

حسین زاده تعداد صندووق‌های اخذ رای در خوزستان را در حدود سه هزار و ۱۰۰ صندوق عنوان کرد و افزود: طبق اعلام وزارت کشور بر اساس رشد جمعیت می‌توان این تعداد را تا سه درصد افزایش داد که این میزان بستگی به درخواست فرمانداران دارد.

وی اضافه کرد: برگزاری انتخابات الکترونیکی هنوز اعلام نشده و قرار بود تعدادی از شعبه‌ها به صورت پایلوت این طرح را در این دوره اجرا کنند که هنوز تعداد و مکان آنها مشخص نشده است.

دوم اسفند سال ۱۳۹۸، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.