به گزارش ایرنا موضوع رهاسازی سگ‌های بدون صاحب در اهواز هر از چند گاهی به صورت جدی مطرح می شود؛ شهروندان از تجمع سگ‌ها در شهر و به خطر افتادن جانشان نگرانند از سوی دیگر حامین حقوق حیوانات رفتار شهرداری در برخورد با این حیوانات را دوپهلو می‌خوانند.

کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از دغدغه های مسئولان و شهروندان است که با جمع آوری، عقیم سازی آنان و احداث پناهگاه نگهداری از سگ ها می توان به بخش بزرگی از نگرانی ها پاسخ داد.

این درحالیست که ظرفیت کم مرکز عقیم سازی سگ های بدون صاحب اهواز سبب شده تا برخی منتقدان هدف شهرداری از راه اندازی این سایت را تنها بستن دهان منتقدان بدانند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز با اشاره به عقیم سازی ماهانه ۶۰ قلاده سگ در اهواز گفت: سایت عقیم سازی سگ های بدون صاحب اهواز ظرفیت عقیم سازی ۷۸۰ قلاده سگ در ماه را دارد اما به دلیل همکاری نکردن دستگاه ها و ادارات مربوطه با حدود ۱۵ درصد ظرفیت فعالیت می کند.

مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ های ولگرد، شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان مانند هاری، کیست هیداتیک و سالک است.

افزایش تعداد سگ های بدون صاحب

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان خود را مخالف صد درصدی فعالیت مرکز عقیم سازی سگ های بدون صاحب در اهواز می داند و می گوید: در این مرکز هیچ کدام از استانداردهای لازم رعایت نمی شود.

افسانه عربیفر با اشاره به اینکه زنده گیری و عقیم سازی سگ های بدون صاحب توسط شهرداری اهواز مطابق اصول تعیین شده نیست افزود: سگ های بدون صاحب مدت کمی از پس از عمل عقیم سازی بدون کشیدن بخیه جراحی، در شهر رهاسازی می شوند.

وی بیان کرد: برخی سگ ها حتی پیش از گذشت یک هفته رهاسازی می شوند که این امر احتمال عفونت زخم ها را افزایش می دهد؛ از سویی دیگر سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز مدعی است که سگ ها را واکسینه می کند درحالی که اگر سگ ها واکسینه شوند نمی توانند آنتی بیوتیک دریافت کنند.

این دانشجوی رشته دامپزشکی افزود: سگ ها حداقل باید ۲ هفته پس از عمل عقیم سازی در قرنطینه باقی بمانند تا دوره کومون( نهفتگی) بیماری سپری شود.

رعایت نکردن اصول زنده‌گیری سگ‌ها

وی گفت: مطابق مصوبه وزارت کشور در هنگام زنده گیری سگ ها باید یک دامپزشک یا کارشناس در محل حاضر باشد اما این امر توسط شهرداری اهواز رعایت نمی شود.

عربیفر افزود: از سویی دیگر توله سگ ها نباید عقیم شوند زیرا برای رشد به این هورمون ها نیاز دارند درحالی که شهرداری اهواز هیچ تفکیکی در این خصوص قایل نمی شود.

وی مدعی شد: آمار زنده گیری سگ های بدون صاحب و خروجی آنها از مرکز عقیم سازی باهم مطابقت ندارد و بنظر می رسد راه اندای این مرکز تنها برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت های شهرداری علیه سگ ها باشد.

این فعال حامی حقوق حیوانات گفت: انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان آمادگی همکاری درخصوص عقیم سازی سگ ها را دارد اما باید همه مسایل برای ما شفاف باشد.

خطر عفونت زخم ها وجود ندارد

دامپزشک مستقر در سایت عقیم سازی سگ های بدون صااحب اهواز اما این اظهارنظرها را رد کرد و گفت: طبق جدیدترین مقاله های علمی بهترین سن برای عقیم سازی سگ ها سه ماهگی است اما ما به دلیل جلوگیری از ایجاد حاشیه در همان سن ۶ ماهگی سگ ها را عقیم می کنیم.

جواد علیخانی ادامه داد: هرچه سن عقیم سازی سگ ها کمتر باشد مزایای آن بیشتر است از این رو پیشنهاد می شود سگ های ماده پیش از آغاز دوران فحلی (بلوغ جنسی) عقیم شوند.

وی درخصوص احتمال عفونت زخم سگ ها نیز گفت: در سگ های نر زخم ایجاد شده حدود یک و نیم سانتیمتر است و به دلیل دریافت آنتی بیوتیک های بلند مدت خطر عفونت وجود ندارد؛ سگ های ماده نیز که هنگام عقیم سازی شکاف به نسبت عمیق در آنها ایجاد می شود تا ۲ هفته در مرکز باقی می مانند.

عقیم سازی ۲۶۰ قلاده سگ

معاون مالی و اقتصادی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز با اشاره به اینکه مرکز عقیم سازی سگ های اهواز در ۲۹ تیر امسال کار خود را آغاز کرد گفت: تاکنون ۲۶۰ قلاده سگ عقیم سازی شده است و در صورت تامین اعتبار این تعداد تا پایان سال به یکهزار قلاده می رسد.

محمد مالی ادامه داد: انجمن ها و افراد حامی حقوق حیوانات می توانند در هر زمان از مرکز نگهداری سگ ها دیدن کرده و در جریان مسایل قرار گیرند.

وی بیان کرد: حدود ۶هزار قلاده سگ بدون صاحب در اهواز وجود دارد اما در چند نقطه این شهر شاهد تجمع بیشتر سگ ها هستیم؛ شهروندان نیز از طریق سامانه ۱۳۷ می توانند این نقاط پر تراکم را اطلاع دهند.

برخی اعضای شورای اسلامی شهر اهواز نیز تاکنون نسبت به آنچه که ساماندهی نشدن سگ های بدون صاحب در اهواز توسط شهرداری بیان شده اعلام نارضایتی کرده اند؛ رحیم کعب عمیر یکی از اعضای شورای شهر اهواز رهاسازی مجدد این سگ ها را در شهر یک مشکل خواند و گفت: شهروندان به دنبال امنیت هستند اما رها کردن این سگ ها در شهر باعث می شود تا اقدامات شهرداری بی اثر جلوه کند.

محمدجعفر فلسفی دیگر عضو شورا نیز با اشاره به اینکه آمار گزش شهروندان توسط سگ ها بیش از ۲هزار مورد در سال است افزود: یکی از مشکلات کنونی شهر اهواز وجود تعداد بیشمار سگ ها است که نارضایتی زیادی را به دنبال داشته است، این روند کند عقیم سازی مشکلی را حل نمی کند.

به گفته سید محسن موسوی زاده نماینده شورای اسلامی شهر اهواز در شورای عالی استان ها با این روش سازمان پسماند تا ۱۰ سال دیگر نیز جمع آوری و ساماندهی سگ ها به نتیجه ای نمی رسد و باید روش دیگری در پیش گرفته شود.

از سال ۱۳۸۸توسط وزارت کشور دستور عملی برای کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب به شهرداری ها ابلاغ شده است؛بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها مسئولیت جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار انسانی و حیوانی و دفع حیواناتی که مبتلا به بیماری مسری بوده و یا در شهر بدون صاحب و مضر هستند بر عهده شهرداری است.
پارسال پیدا شدن لاشه سوزانده شده چند قلاده سگ بدون صاحب در منطقه مهدیس اهواز باعث انتقاداتی از سوی حامیان حقوق حیوانات شد.

گزارش: ندا رضاپور

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.