مصطفی هنرمندیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سطح زیر کشت باغ‌های انار در این شهرستان بیش از ۷۵۰ هکتار است که ۷۰۰ هکتار از این مقدار، مثمر هستند و مابقی هنوز به مرحله میوه‌دهی نرسیده‌اند.

وی افزود: باتوجه به مدیریت باغ‌ها و اقلیم مناسب ایذه برای پرورش انار پیش‌بینی می‌شود که در هر هکتار حدود ۱۸ تن انار برداشت شود و در مجموع برداشت انار در ایذه به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن برسد.

مدیر جهاد کشاورزی ایذه مناطق عمده تولید انار در شهرستان را شیوند، میراحمد غریبی‌ها، سادات حسینی، هلایجان و بخش سوسن دانست و تصریح کرد: سال گذشته از هر هکتار از باغات انار ایذه در حدود ۱۶ تن انار برداشت شده بود.

هنرمندیان گفت: ارقام عمده برداشتی از سطح باغات ایذه، انار محلی، خوشه‌ای، ترشی، یوسف خوانی ،دومزه و رقم دانه درشت و گوشتی شیرین شیوند است که با توجه به کیفیت آن، ضمن مصرف داخلی جهت فروش به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

وی از رونق بازارچه انار در فصل برداشت این محصول در ایذه سخن گفت و تأکید کرد: از انار تولیدی در ایذه به علاوه تازه‌خوری و استفاده از پوست آن برای رنگرزی برای تولید ترشی انار یا ناردون و رب انار محلی نیز استفاده می‌شود که رب انار و ترشی آن شهرت خاصی درمیان مردم استان خوزستان و استان‌های همجوار دارد.

هنرمندیان با اشاره به‌ میزان اشتغال ایجاد شده در باغات انار بیان‌ کرد: این انارستان‌ها زمینه اشتغال‌زایی بیش از ۸۰۰ نفر بصورت مستقیم و یکهزار و ۳۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم را فراهم کرده است. 
شهرستان ایذه در ۱۸۳ کیلومتری شمال شرق مرکز استان خوزستان واقع شده است که یکی از عمده راه‌های ارتزاق مردم آن کشاورزی و باغداری است.
۶۰۰۲/۹۴۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.