به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی شوراهای حل اختلاف خوزستان عبدالعباس زبیدی نیا در نشست مسئولان واحدهای اداره کل شوراهای حل اختلاف این ستان پیرامون بخشنامه جدید رییس قوه قضاییه، با تشریح سیاست ها و راهبرد جدید این قوه نسبت به شورای حل اختلاف، بیان کرد:در این راهبرد جدید ، نگاه قوه قضاییه به تشکیلات شورای حل اختلاف بر اساس توسعه و ترویج صلح و سازش و حل و فصل پرونده ها و نیز کاهش ورودی پرونده ها به سیستم قضایی است.
وی ادامه داد: در راستای اجرای سیاست و راهبرد جدید قوه قضاییه بخشنامه ای در ۹ بند صادر و تمامی دادگاه ها ، دادسراها برای حل و فصل و ایجاد صلح و سازش، پرونده های مهم را به شوراهای حل اختلاف ارجاع دهند.
وی گفت: این بخشنامه به استناد مواد قانونی ۱۹۲ و ۸۲ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۱۸۸ آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مبنی بر سعی و تلاش در جهت ایجاد صلح و سازش بین ۲ طرف پرونده ها و نیز با توجه به مفاد ماده ۱۱ قانون شورای حل اختلاف و فراهم آوردن زمینه تحقق ماده هشت شورای حل اختلاف صادر، تا فرهنگ گذشت و صلح و سازش در جامعه  ترویج و توسعه پیدا کند.
وی بیان کرد: روسای دادگستری ها ، دادستان ها و دیگر مقامات قضایی به ویژه مقام ارجاع، پرونده ها جرایم قابل گذشت موضوع ماده ۱۴ قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ ، پیش از ثبت پرونده در دادسراها، دادگاه ها و یا محاکم کیفری ۲ برای ایجاد صلح و سازش پرونده ها را به شورای حل اختلاف ارسال کنند.
زبیدی نیا زیرساخت های اجرایی این بخشنامه را از جمله نیروی انسانی ، ایجاد مکان مناسب برای استقرار شعب، امور سخت افزاری و نرم افزاری ، آموزش مناسب و مرتبط با مهارت های صلح و سازش را از اولویت های مهم و اساسی اجرای این بخشنامه دانست و ابراز امیدواری کرد همکاری و تعامل سازنده و مطلوب مجموعه قوه قضاییه و مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور به خوبی تحقق و شاهد آثار و برکات آن در رسیدگی هر چه بهتر به پروند های مردم و جامعه مرتبط باشیم.
در این نشست مسئولان واحدهای ستادی اداره کل شوراهای حل اختلاف خوزستان موانع و مشکلات فنی اجرای بخشنامه جدید قوه قضاییه را بیان و به ارایه سوال ها، ابهام ها و دیدگاه های خود پرداختند.

۶۰۶۵ /۶۰۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.