به گزارش ایرنا مردم استان خوزستان که ارادت خاصی به حضرت ابوالفضل العباس (ع) نماد وفای به عهد، غیرت و جوانمردی دارند در روز تاسوعا با برپایی دسته های عزاداری و نوحه خوانی ارادت خود را به آن حضرت به نمایش گذاشتند.

صبح امروز نیز باوجود دمای بالای هوا هیات های عزادار در شهرهای مختلف خوزستان به برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی پرداختند.

خیابان های شهرهای مختلف خوزستان امروز به یاد علمدار کربلا میزبان علم های به اهتزاز درآمده بود و محور نوحه های مداحان نیز بیان رشادت های حضرت ابوالفضل العباس (ع) بود.

تعزیه شهر حر از توابع شهرستان شوش یکی از بزرگترین تعزیه های کشور است که در عصر تاسوعا و روز عاشورا با حضور هزاران نفری مردم برگزار می شود، این تعزیه یکی از بزرگترین تعزیه و شبیه خوانی در کشور است؛ در این آیین، واقعه کربلا به صورت تعزیه و شبیه خوانی با شرکت صدها بازیگر ، و استفاده از صدها اسب و شتراجرا می ­شود.

همچنین از صبح تاسوعا حرکت دسته‌های عزادار در دزفول آغاز شده و این عزاداری تا پاسی از شب در دزفول ادامه دارد.

 روز نهم ماه محرم که معروف به تاسوعا است، آخرین روزی بود که امام حسین(ع) و یارانش شبانگاه آن را درک کرده بودند و این روز به شب عاشورا پیوند خورد.

 تاسوعا بزرگداشت شهادت اسوه ایثار و ادب ، دلاوری ، وفا و حق‌گذاری عباس بن علی(ع) است و با گذشت بیش از ۱۳۰۰ سال، هنوز تاریخ، روشن از کرامت‌های اوست و نام او با وفا و ادب و مردانگی همراه است.

حدود پنج هزار و ۸۰۰هیات مذهبی و عزاداری در خوزستان فعال هستند و هر سال بر تعداد این هیات های مذهبی شناسنامه دار افزوده می شود.

۱۸ و ۱۹ شهریور ماه تاسوعا و عاشورای حسینی است و هیات های عزاداری و زنجیرزنی با برگزاری عزاداری به سبک های سنتی در خیابان ها و مکان های مذهبی ارادت و محبت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می دهند.

۹۸۸۷/6068

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.