مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به شدت مخالف تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستم، چرا که برای تشکیل ۲۵ سانتیمتر خاک کشاورزی به ۱۷ هزار سال زمان نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، کیخسرو چنگلوایی پیش از ظهر امروز شنبه ۱۲ مردادماه، در جلسه شورای کشاورزی که در شهرستان اندیمشک و با حضور حسنوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون انرژی مجلس، جهانگیری فرماندار اندیمشک و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان برگزار گردید، اظهار کرد: در این جلسه طی گزارشی مشکلات و مسائل بخش کشاورزی شهرستان اندیمشک مطرح شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید این نکته که شدیدا مخالف تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم، افزود: برای تشکیل مجدد هر ۲۵ سانتیمتر خاک زراعی ۱۷ هزار سال زمان مورد نیاز است، به همین دلیل کسی نمیتواند کاربری آن را به راحتی تغییر دهد.

وی در خصوص برنامه های  توسعه کمی و کیفی شهرستان اندیمشک، تصریح کرد: قرار است در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری ۷۲۵۰ هکتار با مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان به منظور اجرای طرح های کشاورزی اجرایی شود.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: توسعه گلخانه ها یکی دیگر از برنامه های مد نظر ما در توسعه کمی و کیفی بخش کشاورزی شهرستان اندیمشک است که اگر کسی متقاضی باشد، همکاری های لازم با او انجام خواهد شد.

چنگلوایی در ادامه به خلاء توسعه صنایع تکمیلی، تبدیلی و فرآوری در شهرستان اندیمشک اشاره کرد و گفت: این صنایع متناسب با مواد خام تولیدی در شهرستان نیست و توسعه آن باید در دستور کار قرار بگیرد، همچنین ما  برای تغییر کاربری، تسهیلات بانکی و مجوز صنایع هیچ محدودیتی نداریم.

وی ضمن تاکید بر توسعه کمی و کیفی مکانیزاسیون در استان، اشاره کرد: در همه بخش های زراعت، شیلات، کشاورزی و باغات به هر میزان متقاضی تراکتور، کمباین و ادوات دنباله بند وجود داشته باشد، هیچگونه محدودیتی نداریم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شهرستان، یادآور شد: مقرر شد هفته آینده نشستی در جهت تسریع انجام این کار برگزار شود.

چنگلوایی در خصوص تداخلات پلاک های اراضی کشاورزی با منابع ملی که برای مردم مشکل ساز شده است، بیان کرد: مقرر شد کلیه پلاک هایی که تداخل دارند ظرف یک ماه آینده شناسایی و به سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اعلام شوند که با دید مثبت و به نفع مردم عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات  برای بخش کشاورزی و توسعه شرکت های خدمات مکانیزه نداریم، گفت: برنامه مدونی برای توسعه باغات شهرستان اندیمشک  از جاده سد دز تا دوکوهه داریم و تاکید کردیم که هر واگذاری اراضی که صورت می گیرد باید ۳۰ درصد آن باغ باشد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه عنوان کرد: با توجه به نیاز، ظرفیت و پتانسیل شهرستان اندیمشک در توسعه کشت چغندر قند، توجه ویژه به متقاضیان احداث کارخانه قند از اولویت های این سازمان است البته این نگاه ویژه شامل سایر متقاضیان در دیگر نقاط استان نیز می شود.

وی با اشاره به ترسالی در سال زراعی پیش رو و پیش بینی احتمالی وقوع سیل در استان، تاکید کرد: رودخانه های منگره و چیچالی باید لایروبی شوند و بدین منظور کارشناسان امر برای تهیه گزارش و ارائه راهکار باید به منطقه اعزام شوند.

چنگلوایی در پایان گفت: امیدواریم با تصمیماتی که امروز گرفته شد بخشی از مشکلات شهرستان مرتفع شده و موجب توسعه کمی و کیفی بخش کشاورزی در شهرستان اندیمشک باشیم.

1

2

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.