استاندار خوزستان با بیان اینکه فنی و حرفه‌ای نیاز امروز کشور است، گفت: 46 درصد دانش‌آموزان باید به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند و در خوزستان با توجه به صنایع عظیم نفت، فولاد و پتروشیمی این میزان باید به بیش از 50 درصد برسد اما در حال حاضر این عدد حدود 35 درصد است.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، غلامرضا شریعتی در آیین افتتاح پنج پروژه بزرگ آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان خوزستان که امروز، یک‌شنبه ششم مردادماه همزمان با روز ملی مهارت در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پس از امضاء تفاهم‌نامه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای توانستیم این پنج پروژه مهم در آموزشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران را به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: توجه به بخش فنی و حرفه‌ای و نقشی که می‌توانند در اشتغال داشته باشند، بر کسی پوشیده نیست. خوزستان چه در پروژه‌های ملی و چه استانی با توجه به اینکه بیشترین اعتبارات عمرانی را در کشور به خود اختصاص داده است، یک کارگاه بزرگ فنی و حرفه‌ای است، اما هنوز هم در بحث اشتغال مشکلاتی داریم و میزان بیکاری ما به نسبت بالاتر است.

استاندار خوزستان گفت: فضای کسب و کار ما آنطور که باید و شاید مناسب نیست. یکی از دلایل اصلی آن این است که بازار کار و نیاز بازار کار با فارغ‌التحصیلان ما همخوانی ندارد. ما مهارت آموزی را مورد توجه قرار نداده‌ایم. 46 درصد دانش‌آموزان باید به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند و در خوزستان با توجه به صنایع عظیم نفت، فولاد و پتروشیمی این میزان باید به بیش از 50 درصد برسد، اما در حال حاضر این عدد حدود 35 درصد است.

شریعتی تصریح کرد: بعضا در برخی مناطق محروم می‌بینیم که کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شده است تا مردم در این دوره‌ها شرکت کنند، اما می‌بینیم که از سایر مناطق برای گذراندن دوره‌ها به این کارگاه‌ها می‌آیند، اما از خود این مناطق محروم کسی در دوره‌ها شرکت نمی‌کند. در گذشته گفته می‌شد که کسی که اهل درس نیست به سراغ رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌رود، ولی باید این دیدگاه را از ذهن خارج کنیم.

وی تاکید کرد: نیاز امروز کشور فنی و حرفه‌ای است. در حال حاضر فارغ‌التحصیلان با سواد و درس خوان زیادی داریم که هیچ فنی را یاد نگرفته‌اند. پروژه‌های بزرگی در استان داریم. صنایع گاز بیدبلند ظرف چند ماه آینده افتتاح می‌شوند. 3.2 میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. ظرف سه سال گذشته دو میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: بیش از 60 درصد نیروهای آن بومی بودند. وقتی به ما اعتراض می‌شد که نیروهای بومی شاغل در این پروژه کم هستند، ما این مساله را دنبال می‌کردیم، به ما گفته می‌شد ما به دنبال فارغ‌التحصیلانی هستیم که رشته آن‌ها در استان وجود ندارد.

شریعتی تاکید کرد: مبنای نگاه به هوش و ذکاوت و ... نباید این باشد که دانش‌آموز رشته علوم تجربی، ریاضی، انسانی و... است. مبنای سنجش ما باید این باشد که دانش‌آموز وارد هر رشته‌ای که شد در آن رشته ماهر و پیشرو باشد و کار خود را بلد باشد.

وی افزود: در پروژه‌های مختلف غرب کارون، فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان و...، همه به نیروهای ورزیده فنی نیاز دارند نه فارغ‌التحصیلان زرنگ فنی بدون مهارت. این حلقه مفقوده ما است. می‌گویند دانشگاه با صنعت و جامعه ارتباط ندارد، اساتید دانشگاه این مساله را می‌دانند و این مساله را بیان می‌کنند، ولی ما مسئولان این مساله را درک نمی‌کنیم و شرایط و امکانات لازم را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کنیم که این اتصال را ایجاد کنند.

استاندار خوزستان گفت: پارک‌های علم و فناوری و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای همه برای حل این مساله هستند، برای اینکه بازار و نیاز جامعه را با آنچه دانشگاه تربیت می‌کند، همخوان کنیم. برای این کار باید به رؤسای دانشگاه‌ها و هیأت امنای دانشگاه‌ها اختیار دهیم.

شریعتی تصریح کرد: نباید دانشگاه‌ها ساختار خشکی داشته باشند که اگر بخواهند متناسب با نیاز جامعه، تغییری در دانشگاه ایجاد کنند باید ده‌ها مجوز دریافت کنند و پس از کسب مجوز، دیگر این نیاز در جامعه تغییر کرده باشد. دانشگاه باید این اختیار را داشته باشد تا بتواند متناسب با نیاز بازار کار و جامعه، خود را وفق دهد. آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای باید پروژه‌های بزرگ استان را پیش از شروع آن رصد کنند تا رشته‌های مورد نیاز این پروژه‌ها را ایجاد کنند و بتوانیم در این پروژه‌ها از نیروهای بومی استفاده کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.