یک فعال محیط زیست خوزستان، گفت: اگر نظام حاکم بر اداره کشور عمق فاجعه آتش سوزی در رشته کوه زاگرس را درک کند، باید برای بسیج همه امکانات و نیروها جهت مهار آتش، اعلام وضعیت فوق العاده کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، هژیر کیانی در خصوص آتش سوزی در کوه های منگشت و کوه سفید اظهار کرد: پوشش گیاهی منطقه کوه سفید ترکیبی از درختان بلوط، گیلاس وحشی، کیکم، زالزالک، گونه های محلی به نام درختچه جاز و انواع گون است که متاسفانه بیش از هزار بوته و درختچه در عرصه یک هکتار از این منطقه بر اثر حریق شامگاه جمعه از بین رفته است.

وی افزود: با تلاش نیروهای محلی و هلال احمر آتش در منطقه کوه سفید مهار شد، ولی کوه های منگشت ۳ شبانه روز است که همچنان در کام حریق می سوزد.

کیانی با بیان اینکه وسعت و گستره آتش بسیار زیاد است، تصریح کرد: به واسطه صعب العبور بودن منطقه و وزش باد عملا کاری از دست کسی بر نمی آید.

این فعال محیط زیست با اشاره به ارزش ملی درختان بلوط، خاطرنشان کرد: اگر ارزش اکولوژیکی بلوط ها را حساب کنیم، این حریق خسارت چند میلیارد دلاری به زاگرس وارد کرده است.

وی ادامه داد: زاگرس، مظلوم، بی کس و بی صاحب است و این آتش سوزی نتیجه سوء مدیریت و ناکارآمدی و بی توجهی رئیس سازمان جنگل ها در گذشته و اکنون است. در حال حاضر هیچ برنامه نجات بخشی برای زاگرس و جوامع محلی و حفاظت از آنچه داریم وجود ندارد.

کیانی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد منابع آبی کشور از رشته کوه های زاگرس تامین می شود، تاکید کرد: علاوه بر منبع آبی مهم برای کشور ارزش هر اصله درخت بلوط در این منطقه معادل یک میلیارد تومان برآورد شده است؛ آیا این دارایی ملی ارزش داشتن چند فروند بالگرد آبپاش را ندارد؟

وی ادامه داد: دریاچه ۴۸ کیلومتری سد کارون ۳ در نزدیکی کوه هایی که دچار حریق شده اند قرار دارد، اما امکان رساندن آب برای مهار آتش وجود ندارد؛ زیرا تنها با بالگرد این کار امکان پذیر است.

این فعال محیط زیست سوء مدیریت، عدم آموزش صحیح مردم و جوامع محلی و عدم استفاده از ظرفیت شوراها و دهیاری ها را از علل چنین فجایعی دانست.

کیانی با انتقاد از سخن مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: ایذه و دهدز با وجود گستره جنگلی زیاد، تنها ۸ آتش کوب برای مهار آتش دارند که بسیار تاسف انگیز است.

وی تاکید کرد: باید نظام حاکم بر اداره کشور عمق فاجعه در رشته کوه های زاگرس را درک کند و حالت فوق العاده و وضعیت اضطراری در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به علت آتش سوزی گسترده در این مناطق را اعلام کند تا همه نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و کلیه ارگانها و دستگاه های اجرایی و مرتبط برای مهار آتش بسیج شوند.

کیانی بیان کرد: اداره منابع طبیعی شهرستان ایذه با ۸۸ درصد از عرصه های طبیعی و ۱۶ نیروی اداری و دیده‌بان و امکانات اندک چگونه می‌تواند گستره‌ی آتش چند کیلومتری را مهار کند؟

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی در منطقه کوه سفید تنها به علت عدم آگاهی و اشتباه فردی بوده است، تصریح کرد: موضوع آموزش سالهاست که رها شده است و باید دوباره مورد توجه قرار بگیرد تا دیگر شخصی برای یک آتش روشن کردن در مراتع موجب آتش سوزی نشود و یا با آتش زدن یک درخت، هکتارها زمین ارزشمند را فدای آسایش خود نکند. البته این جهالت، بیانگر عدم آموزش و کم کاری دستگاه های متولی است.

کیانی هشدار داد؛ اگر این حریق مهار نشود، با بزرگترین آتش سوزی تاریخ زاگرس مواجه خواهیم بود.

این فعال محیط زیست با تاکید بر گسیل بالگردهای آبپاش برای مهار آتش در قسمت های مختلف زاگرس، گفت: باید در کنار مخازن سدهای کارون ۳ و ۴ چند بالگرد آبپاش حضور داشته باشند که در مواقع ضروری و در ابتدای شروع آتش سوزی اقدام به مهار آن کنند؛ چرا که اگر باد سرعت بگیرد و آتش گسترده شود، حتی بالگرد نیز قادر به کنترل آتش نیست.

وی در پایان اشاره کرد: واقعیت تلخ و عمق فاجعه این است که در برخی مناطق آتش به وسیله امداد گران و نیروهای محلی کنترل نمی شود و تنها با برخورد به صخره ها و ریگزارها خاموش می شود؛ یعنی اینکه در گستره وسیع عملا اطفاء حریق امکان پذیر نیست و اهمیت پیشگیری هویدا می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.