به گزارش ایرنا کمال اکبری شامگاه چهارشنبه در جمع فعالان سازمان های مردم نهاد در خانه سمن های خوزستان در اهواز اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد در موضوع سیل عملکرد خوبی داشته اند و از وقتی که خوزستان وارد بحران سیل شد شاهد تلاش های بسیار موثری از سوی این سازمان ها بودیم.
وی با اشاره به اینکه چهار استان کشور از جمله خوزستان به صورت جدی دچار خسارت های ناشی از سیل شدند، اظهارداشت: بنا بر ضرورت ایجاد شده باید مداخلات اثرگذاری در این زمینه صورت می گرفت که خوشبختانه این اتفاق در استان رخ داد.
این مقام مسئول در سازمان امور اجتماعی کشور یادآور شد: شیوه اقدامات صورت گرفته در استان خوزستان باید به عنوان یک الگو در نحوه مداخله در بحران برای دیگر سمن ها تشریح شود.
اکبری با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت بحران کشور دارای 12 کارگروه ملی است که در بین آنها یکی از کارگروه ها سازمان های مردم نهاد در مدیریت بحران است، افزود: در استان ها مدیران کل اجتماعی استانداری ها مسئولیت این کارگروه ها را بر عهده دارند.
به گفته معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، در چارچوب این کارگروه باید شبکه مدیریت بحران سازمان های مردم نهاد در مواقع بحران شکل بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه در این دوره اثبات شد که سازمان های مردم نهاد به دور از نگاه های سیاسی می توانند در کار اجتماعی و مدیریت بحران اثرگذار باشند، گفت: تجربه صورت گرفته در استان خوزستان یک عملکرد موفقیت آمیز است که بدون هیچگونه حاشیه سازی بدست آمده است و باید این جایگاه بیش از پیش حفظ شود.
اکبری یادآور شد: در حال حاضر گام اول که بحران سیل بوده را پشت سرگذاشته ایم اما باید به مرحله بعد از آن که موضوع بازسازی است نیز توجه داشته باشیم.
وی کار اصلی مجموعه سازمان های مردم نهاد را پس از بحران و مربوط به دوره بازتوانی و بازسازی خواند و افزود: کمک رسانی ها همچنان باید انجام شود و نیاز است بر بازتوانی روحی، روانی و بهداشت مردم آسیب دیده تمرکز شود تا با ارائه مشاوره های مختلف تاثیر آسیب ها کاهش یابد.

*بکارگیری سمن ها در کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از سیل
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه بعد از بحران مشکلات اجتماعی مختلفی را در بین افراد آسیب دیده خواهیم داشت، گفت: به همین منظور باید از ظرفیت سمن هایی که در این زمینه تخصص دارند استفاده کرد.
صادق کریمی کیا تاکید کرد: مشارکت سازمان های مردم نهاد در دوره بازسازی و مراحل بعد از بحران امر ضروری است که در استان به آن توجه می شود.
وی یادآور شد: سعی می شود در این راستا حمایت های مالی صورت بگیرد درهمین حال در امر بازسازی روستاها نیز قطعا سمن ها توانایی های خوبی دارند که از این بحش نیز استفاده خواهد شد.

*همکاری 300 روانشناس با سازمان های مردم نهاد
نماینده سازمان ‌های مردم نهاد خوزستان در این نشست نیز از همکاری 300 نفر از روانشناسان کشور با سمن ها خبر داد و گفت: این افراد داوطلبانه مراجعه کرده اند و به صورت گروهی در حال خدمت رسانی هستند.
سیروس داوودی یادآور شد: سازمان های مردم نهاد آمادگی دارند تا در مناطق آسیب دیده با قرارگاه بازسازی همکاری کند.
این فعال حوزه سازمان های مردم نهاد یادآور شد: با مشارکتی که صورت گرفت بخشی از کمک های مردمی از طریق سمن ها جمع آوری و در اختیار جمعیت هلال احمر استان قرار گرفت.
وی به توزیع110 هزار وعده غذا در محل های اسکان سیل زدگان اشاره کرد و گفت: علاوه بر این نیز تیم های پزشکی و مامائی سازمان های مردم نهاد در مناطق حضور پیدا کردند.
بر اساس این گزارش، همزمان با بحران سیل در استان خوزستان خانه سازمان های مردم نهاد اقدام به تشکیل تیم های، سیلاب، نجات غریق، محیط زیست و کارگروه امداد و روانشناسی کرد.
سیلاب که با طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر کرد.
/6002/9931
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.