خدارحم امیری زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود مشکلان ناشی از بروز سیلاب و آبگرفتگی های مسیرهای دسترسی به مزارع کلزا ، برداشت و خرید این محصول مهم در خوزستان همچنان ادامه دارد.
وی نرخ تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا را 34هزار و 400ریال عنوان کرد و افزود:نرخ تضمینی کلزا در مقایسه با سال زراعی گذشته چهار هزار ریال افزایش یافته است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور در ادامه افزود: بهای کلزای خریداری شده از کشاورزان خوزستان پس از 24ساعت به حساب کشاورزی واریز می شود.
برداشت دانه روغنی کلزا از 28فروردین ماه از سطح 23هزار هکتار از مناطق جنوبی ، غرب ، جنوب شرق و شمال شرق خوزستان که مهمترین کانون های کشت محصول کلزا هستند شروع شد و پیش بینی می شود تا اواخر اردیبهشت ماه برداشت این محصول در خوزستان بجز نقاط محدودی در شمال شرق استان که جزو مناطق سردسیر استان محسوب می شوند ادامه داشته باشد.
تولید این محصول راهبردی که نقش مهمی در تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور دارد هر سال سطح زیر کشت آن در خوزستان افزایش می یابد.
بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان در سال زراعی 1398-1397 حدود 30هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان زیرکشت محصول کلزا رفت ولی در جریان سیلاب اخیر هفت هزار هکتار آن که به بار نشسته بود دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت.
با وجود بروز سیلاب فروردین امسال، پیش بینی شده حدود 50 هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستان خریداری و به کارخانه های روغن کشی انتقال یابد که نسبت به سال زراعی گذشته حدود 20هزار تن افزایش تولید پیش بینی شده است.
در سال زراعی گذشته از حدود 18هزار هکتار سطح زیر کشت محصول کلزا در خوزستان حدود 30هزار تن به نرخ تضمینی خریداری و به کارخانه های روغن کشی خارج از استان حمل شد.
به گزارش ایرنا در جریان سیلاب مهیب اخیر حدود 200هزار هکتار از اراضی کشاورزی و نیشکری خوزستان دچار آبگرفتگی شد و حدود 82هزار میلیارد ریال به بهره برداران محلی و شرکتی استان وارد شد.
کشاورزان شوش ، شوشتر(شعیبیه) ، دشت آزادگان ، اهواز ، خرمشهر ، حمیدیه و دزفول بیشترین خسارت را از سیلاب متحمل شدند.
بسیاری از کشاورزان خوزستانی در جریان سیلاب بی سابقه و ویرانگر اخیر بنا به توصیه مسئولان ارشد استان ، مسیر سیلاب را از اراضی کشاورزی عبور دادند تا جان ، خانه و کاشانه آنان به خطر نیفتد.
خوزستان حدود 1.2میلیون تن اراضی قابل کشت دارد که در سه فصل ، تابستانه ، پاییزه و بهاره زیرکشت می رود.
استان خوزستان با تولید سالانه 16میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی ، دامی و آبزیان ، با عمل آوری 124نوع محصول از نظر کمیت و تنوع محصول رتبه نخست را در کشور دارا می باشد.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.