به گزارش ایرنا چهارشنبه سوری با قدمتی دیرینه از 2 واژه چهارشنبه و سور به معنای سرخی و نماد شادی تشکیل شده است؛ در شاهنامه فردوسی نیز به برپایی بزم چهارشنبه آخر سال در نزدیک نوروز اشاره شده و از این رو ایرانیان از دیرباز آیین های مختلفی را برای زنده نگه داشتن آن برپا می کردند که تا امروز هم این آیین ها برای شادی و دفع بلا ادامه دارد.
قدیمی‌ترین آداب چهارشنبه سوری آتش افروختن و از روی آن جستن و شادی اطراف آن است که میان ایرانیان مرسوم است.
این در حالی است که آتش افروختن ایرانیان و شادی کردن در سال های اخیر به شنیده شدن صدای انفجار، ازدحام جمعیت و شادی های لحظه ای تبدیل شده که در بیشتر موارد به خسارت جانی و اموال عمومی منجر شده است.
به گزارش ایرنا رییس مرکز بهداشت شهرستان دزفول با اشاره به حواث چهارشنبه پایان سال های گذشته گفت: 13 مصدوم در سال 1395 و 14 مصدوم در سال 1396 به بیمارستان بزرگ دزفول منتقل شدند که البته تعداد آمار مصدومان بیش از این تعداد است زیرا برخی از مصدومان به دلیل سوختگی خفیف به بیمارستان مراجعه نکردند.
رضا پورآئین افزود: دست و پا بیشترین آسیب را در چهارشنبه سوری می بینند که درمان آنها نیز زمان بر است لذا فوریت های پزشکی و بیمارستان ها باید در حالت آماده باش قرار گیرند.
وی با بیان اینکه چهارشنبه سوری پارسال افزون بر چهار هزار و 572 مصدوم در کشور بر جا گذاشت گفت: تعداد فوتی های چهارشنبه سوری در پارسال هشت مورد ثبت شد این در حالی است که تعداد افراد فوتی در سال 95، 16 مورد بود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول نیز گفت:پارسال ماموریت های زیادی برای مهار آتش و امداد به حادثه دیدگان در دزفول پیش از چهارشنبه سوری داشتیم به طوری که در روزهای دوشنبه و سه شنبه یعنی پیش از آیین چهارشنبه سوری هشت مورد انفجار در دزفول ثبت شد که منجر به مصدوم شدن 12 نفر شد.
عبدالحسین معظم فر افزود:مصدومان حادثه آتش سوزی که همگی اقدام به ساخت مواد محترقه دست ساز کرده بودند بین سنین 15 تا 22 سال بودند به همین منظور آموزش های ما برای نوجوانان هدف گذاری شد و کمپین چهارشنبه سوری بدون خطر در دزفول راه اندازی شد.
وی گفت: در سال 95 نیز 2 نفر بر اثر حوادث چهارشنبه سوری در دزفول جان باختند.
وی ادامه داد: کارشناسان آتش نشانی دزفول به مدارس ورود کرده و آموزش لازم را به نوجوانان و جوانان ارایه کردند و با اقدامات انجام شده 120 همیار آتش نشان در ماه گذشته آموزش لازم را فراگرفتند.
وی گفت: نخستین هدف ما شناسایی و تذکر به والدین است زیرا اگر والدین دقت بیشتری بر روی فرزندان خود داشته باشند امکان انجام چنین اقداماتی کمتر خواهد شد چرا که برخی نوجوانان از خطرات مواد محترقه نیز آگاه نیستند.
معظم فر، به خانواده ها توصیه کرد مانع آتش افروزی توسط فرزندان شوند و مواد محترقه را از دسترس کودکان و نوجوانان خارج کنند.
وی به فروشندگان مواد رنگی و شیمیایی نیز توصیه کرد در روزهای نزدیک به چهارشنبه سوری از عرضه این مواد به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.
وی افزود: به خانواده هایی که اقدام به آتش افروزی می کنند نیز توصیه می شود تا زمانی که از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل نکرده اند محل را ترک نکنند زیرا امکان شعله ور شدن دوباره آتش وجود دارد و ممکن است با وزش باد خساراتی برجا بگذارد.
معظم فر با بیان اینکه 250 گرم مواد محترقه موجب تخریب می شود گفت:باید در پرتاب فشفشه و مواد محترقه مجاز نیز دقت کرد زیرا ممکن است مواد محترقه به بالکن یا حیاط منازلی بیفتد که در حال خانه تکانی هستند و ممکن است موجب خسارت به اموال شهروندان شود.
وی از خانواده ها تقاضا کرد اسپری، حشره کش و گازهای مسافرتی را از دسترس کودکان و نوجوانان دور کنند و اگر مکانی دچار حریق شد برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر با ماموران آتش نشانی همکاری لازم را داشته باشند و ضمن حفظ خونسردی عکس العمل تندی با ماموران آتش نشانی نداشته باشند.
وی گفت: سامانه 125 آماده دریافت گزارش های مردمی و مدیریت حوادث است.
7278/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.