به گزارش ایرنا، غلامرضا شریعتی پنج شنبه در دومین سمینار مسئولیت‌ های اجتماعی صنایع، محرومیت ‌زدایی و توسعه منابع انسانی در شهرک نفت اهواز، اظهار داشت: روند شکل گیری مسئولیت های اجتماعی در ایران تدریجی بوده و با وجود اینکه الزامی برای آن وجود ندارد اما اجرایی کردن آن توسط صنایع امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است.
وی افزود: پیگیری این مقوله در کشور توسعه خوبی داشته، این درحالی است که پیش از این طرح مباحث توسعه پایدار، الزامات زیست محیطی و اینگونه مسئولیت ها به کار، سود دهی و افزایش ثروت صنایع بزرگ محدود و ختم می شد.
وی ادامه داد : در این دوره شرایط پیرامونی جدا از کارکرد صنایع بحساب می آمد بطوری که این روند در حوزه صنعت باعث فاصله طبقاتی، تبعات زیست محیطی و تبعیض شد.
وی گفت: این رویکرد منشا مشکلات جدی در نظام اجتماعی را در پی داشت و همزمان با عدم توازن مشکلات کارگری ایجاد شد ، شرایطی که در جوامع پیرامون صنایع به وجود آمد عامل بازدارندگی آنها از ادامه کار و حرکت به سمت توسعه شد و محیط را در مقابل توسعه قرار داد.
استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه همین امر باعث شد تا صاحبان صنابع به فکر حفظ حقوق همه جوامع بیفتند، افزود: بنابر این بخشی از درآمدها به سمت کمک به جوامع پیرامون هدایت شد تا اهداف تعیین شده در حوزه توسعه به حرکت در مسیر برنامه ریزی شده ادامه دهد.
شریعتی یادآور شد: ایفای مسئولیت های اجتماعی الزامی نیست اما تبعیت از آن مقدمه ای برای توسعه بوده و این موضوع همواره مورد تاکید کارشناسان حوزه های اقتصادی و اجتماعی است.
رئیس شورای برنامه ریزی استان خوزستان با بیان اینکه صنایع غربی در سرمایه گذاری خود به این مسئله توجه دارند، گفت: آنها ارتباط انسانی با محیط و شرایط کار را مهم می دانند و به آن توجه می کنند.

* انجام مسئولیت های اجتماعی صنایع برای مردم رضایت نیست
استاندار خوزستان در ادامه موضوع مسئولیت های اجتماعی در استان را به دلیل ایجاد صنایع بزرگ مهم ارزیابی کرد و افزود: این درحالی است که تصمیم گیری در این باره متمرکز نیست و با نوعی از هم گسیختگی مواجه هستیم.
استاندار خوزستان با ابراز نارضایتی از نحوه هزینه کرد اعتبارات مسئولیت های اجتماعی از سوی دستگاه ها و صنایع، بیان داشت: مردم از هزینه این منابع رضایت ندارند به این دلیل که اغلب تصمیم گیری درباره این ردیف های اعتباری سلیقه ای بوده است.
شریعتی ادامه داد: از این منابع برای امتیازدهی و معامله ها(سیاسی) استفاده شده لذا اثرگذاری لازم را نداشته در صورتی که باید با سیاستگذاری در این حوزه مدیران را مکلف به ایجاد فرصت های توسعه ای و تصمیم گیری صحیح برای هزینه کردن این منابع متقاعد کرد.
وی با تاکید بر اینکه مسئولیت های اجتماعی نباید به رانت و محلی برای زد و بندها تبدیل شود، گفت: تصمیم گیری درباره منابع مسئولیت های اجتماعی باید استانی و متمرکز شود تا انتظارات و چشم اندازهای ترسیم شده محقق شود و کار بر اساس برنامه ریزی های دقیق پیش برود.

*سهم خوزستان از مسئولیت های اجتماعی نفت 10هزارمیلیارد ریال است
شریعتی گفت: 6.2 میلیارد دلار برای نگهداشت و افزایش توان تولید 33 مخزن نفتی درنظر گرفته شده که 28 مخزن آن در محدوده مناطق نفتخیز جنوب است لذا وزارت نفت باید طی سه سال مبلغ 10 هزار میلیارد ریال به عنوان مسئولیت های اجتماعی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید مخازن نفتی به خوزستان پرداخت کند.
به گفته وی این میزان از منابع مالی باید برای ایجاد زیرساخت های عمرانی هزینه شود.
استاندار خوزستان تصریح کرد: در شورای ملی اقتصاد تلاش های زیادی صورت گرفت تا توزیع و هزینه کرد این منابع بر اساس نظر شورای برنامه ریزی استان خوزستان صورت بگیرد.
پیش از این نیز استاندار خوزستان اعلام کرده بود که این منابع بر اساس طرح آمایش سرزمینی و بررسی های کارشناسی توسط شورای برنامه ریزی استان هزینه خواهند شد تا از این طریق بخشی از مشکلات استان در حوزه های مختلف زیرساختی رفع شود.
9931/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.