سارا عبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا باتاکید بر لزوم مرمت اسکله تاریخی خور غزاله بندرماهشهر اظهار داشت: اسکله خور غزاله قدیمی ترین اسکله مدرن خاورمیانه است که بیش از یک قرن قدمت دارد، از این اسکله برای بارگیری و تخلیه بارهای صنعتی در ارتباط با فعالیت‌های نفتی منطقه مسجدسلیمان استفاده می‌شد.
وی افزود: اسکله مذکور به دلیل قدمت زیاد و آسیب‌های فراوان وضعیت مطلوبی ندارد و احتمال تخریب آنی آن محسوس است، باتوجه به وضعیت نامطلوب، شدت فرسایش و میزان آسیب دیدگی اسکله، مرمت و حفاظت اضطراری آن بسیار ضروری و حائز اهمیت است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر اسکله تاریخی خور غزاله را یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان برشمرد و عنوان کرد: با توجه به تخصصی بودن مبحث مرمت و ویژگی‌های اسکله از جمله فلزی بودن، قدمت و نوع آسیب‌ و تهدیدها همچون خوردگی و جذر و مد مداوم نیاز به مطالعه تخصصی است که تا حدودی این امر به انجام رسیده است.
عبادی خاطرنشان کرد: بدون شک مرمت و احیای اسکله با توجه به پتانسیل‌های پیرامون آن می تواند زمینه لازم را برای حضور گردشگران فراهم آورد، از سوی دیگر قدمت و شاخص های اسکله قابل مقایسه با دیگر سازه های هم دوره در دیگر نقاط جهان است و می توان از این ویژگی ها به عنوان الگو بهره گرفت.
وی در پایان گفت: برای مطالعات طرح مرمت و بازسازی این اسکله تاریخی در فاز اول شهرداری و شورای اسلامی ماهشهر همکاری داشتند اما برای فاز اجرایی و مرمت این اسکله با وجود پیگیری های متعدد تا به حال حمایتی نشده است.
مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان بندرماهشهر نیز در ادامه به تشریح پتانسیل های این اسکله در گذشته پرداخت و اظهار داشت: اسکله خور غزاله نخستین اسکله مدرن غرب کشور به شمار می رود که توسط انگلیسی ها و به منظور واردات کالاهای مورد نیاز در تاسیسات نفتی در استان خوزستان همچنین پشتیبانی لجستیکی نیروهای خود بنا نهادند.
عباس اویسی افزود: این اسکله پیش از آنکه خط آهن در کشور احداث شود دارای پل بوده و تخلیه و انتقال کالاهای ورودی به کشور از طریق خط آهن صورت می گرفت، همچنین وجود جرثقیل بخار برای تخلیه کالاها از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این اسکله تاریخی به شمار می رود و مجموع این ویژگی ها این اسکله را به نخستین اسکله مدرن زمان خود در جنوب غرب کشور تبدیل کرد.
وی ادامه داد: در این اسکله تاریخی تا سال 1320 کالاهای ورودی پس از تخلیه و بارگیری به سیلوها و انبارهایی که در بلوار کنونی 9 دی بندرماهشهر واقع شده و هنوز بقایای آن موجود است، منتقل و پس از دپو به مسجدسلیمان و آغاجری منتقل می شد.
اویسی اضافه کرد: همچنین تا سال 1342 خط آهنی بین بندر ماهشهر و امیدیه وجود داشت که کالاهای ورودی به اسکله خور غزاله از این طریق به تاسیسات نفتی آغاجاری انتقال داده می شد و این خط آهن در سال مذکور برچیده شد، دلیل نام گذاری این اسلکه به نام خور غزاله وجود آهو بوده است که به دلیل شکار بی رویه نسل این حیوان از این منطقه برچیده شد.
مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان بندرماهشهر نسبت به خطر نابودی و فروریختن این اسکله تاریخی هشدار داد و گفت: این اثر تاریخی به دلیل فرسودگی فراوان همچنین بی توجهی به آن در آستانه ریزش و نابودی کامل قرار گرفته و چنانچه هر چه بیشتر در مرمت آن تعلل شود، این اثر تاریخی و میراث فرهنگی بندرماهشهر از بین خواهد رفت.
وی یادآور شد: این اسکله راه ورود صنعت به ایران و رونق دهنده اقتصاد صنعتی منطقه و کشور به لحاظ اولین اسکله وارداتی است امروز تنها 35 متر از این اسلکه باقی مانده است.
اویسی در پایان خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی وضعیت خوبی ندارد و هر لحظه امکان ریزش سازه باقی مانده آن وجود دارد، مسئولان شهرستان به ویژه فرماندار و شهردار و شورای اسلامی شهر باید در اسرع وقت برای تامین اعتبار مالی مرمت و بازسازی این اثر تاریخی اقدام کنند و از نابود آن جلوگیری کنند.
پیش از این فرماندار ماهشهر در جریان بازدید از اسکله تاریخی خور غزاله به همراه دادستان شهرستان اعتبار تخصیص یافته برای مرمت و بازسازی این اسکله را سه میلیارد ریال عنوان کرد و از پیگیری برای تامین این میزان اعتبار از محل اعتبارات شهرستانی و یا استانی خبر داده بود.
اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر پارسال از پیگیری برای ثبت ملی اسکله خور غزاله خبر داده بود.
به گزارش ایرنا، شهرستان ماهشهر دارای بیشترین خور در کشور است و تنها شهرستانی است که دارای چهار بندر است.
9858/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.