به گزارش ایرنا، محمدعلی نجفی روز چهارشنبه در همایش دهیاران استان افزود : شاخص های روستایی در استان از جمله گاز از 64 به 96 درصد، آب از 64 به 76 درصد و آسفالت راه روستایی از 39 به 52 درصد رسیده است.
وی اظهار کرد: این آمارها نشان می دهد گیلان درهمه شاخص ها، شرایط بسیار خوبی را طی می کند.
به گفته وی همچنین با تلاش ها و اقدامات انجام شده، طی سه سال گذشته، نرخ بیکاری در استان از 15.6 درصد در سال 92 به حدود 11 درصد کاهش یافته است.
نجفی افزود: مدعی نیستیم که به همه انچه باید دست پیدا کنیم رسیده ایم ، اما توانستیم با وجود محدودیت های مالی و دشواری های قبل از برجام دستاوردهای خوبی را در استان داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد : استان گیلان از دومین استان بیکار کشور به استان 21 و 22 از لحاظ بیکاری ارتقاء یافته است.
وی یکی از مهمترین موضوعات اساسی استان را اشتغال دانست و گفت: اهتمام ویژه ای باید در این زمینه در روستاها انجام شود، به این مقوله کمتر پرداخته شده است.
وی با اشاره به ظرفیت های اشتغال استان گفت: صنایع دستی، صنعت، کشاورزی، گردشگری ، تجارت، بنادر ، سواحل و دریا از مهمترین ظرفیتهای ایجاد اشتغال در استان است.
وی با بیان اینکه روستا نباید تبدیل به شهر شود، افزود: باید با تولید و اشتغال، هویت روستاها حفظ شود؛ از اینرو، حذف بیکاری را در استان از روستاها به عنوان روستاهای بدون بیکار شروع کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی پاسخگوی نیازهای توسعه ای نیست، بر لزوم مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه تاکید کرد.
وی گفت:در بحث گردشگری و توریسم نیاز است همه روستائیان و دهیاران با توجه به ظرفیت روستاها تعریفی از جذب گردشگر برای روستای شان داشته باشند.
وی دهیاران را بهترین افرادی دانست که می توانند در توسعه روستاها نقش موثری داشته باشند.
وی با اشاره به وجود حدود 140 بانوی دهیار در کشور گفت: در دولت تدبیر و امید ظرفیت خوبی برای بخش مدیریتی بانوان بوجود امده است.
وی به ظرفیت هایی در روستاها همچون صنعت فرش دستباف اشاره و بیان کرد: تعداد فرش بافان استان از پنج هزار نفر در سال 92 به افزون بر 23 هزار نفر رسیده است.
نجفی تاکید کرد : ما امروز بایستی در همه روزها و سالها برای ایجاد اشتغال تلاش کنیم و از ظرفیت های مختلف همچون کردشگری بهره بگیریم.
وی با تاکید برضرورت زمینه سازی جهت حضور گردشگران در جاذبه های گردشگری روستایی گفت: وجود پسماند یکی از زمینه هایی است که موجب دفع گردشگر در آن منطقه می شود.
وی خاطرنشان کرد: مشکل زباله در استان برطرف و اقتصادی می شود اما تا آن زمان نباید بگذاریم که وجود آن مشکل ساز باشد.
وی تصریح کرد: برای فرهنگسازی در حال انجام کارهایی هستیم ولی بایستی همه درحل این معضل کمک بکنند.
گیلان دارای یکهزارو 800 دهیار است.
روز چهاردهم تیرماه در روز شمار ایرانی با عنوان روز دهیار نامگذاری شده و همایش دهیاران گیلان امروز( چهارشنبه) با حضور معاون امور دهیاری در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در رشت برگزار شد.
خبرنگار: مریم سلیمانی **انتشار دهنده: بابایی
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.