در شرایطی که استکبار جهانی بر روی تحریم‌های ایران مانور تبلیغاتی می‌دهند مناطق آزاد می‌توانند دروازه دور زدن تحریم‌ها باشند، اما روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند با عملکرد خود موجب ایجاد نگرانی‌های عمومی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان‌، اهمیت روابط عمومی و نقش آن بر اصحاب قلم و رسانه پوشیده نیست و خبرگزاری ایلنا بارها و طی گزارشات مختلفی بر لزوم توجه به این حوزه در شهرستان آبادان و خرمشهر تأکید کرده است. با توجه به قرارگیری آبادان و خرمشهر در حوزه منطقه آزاد اروند و جاری شدن بخشی از قوانین مناطق آزاد کشور در این دو شهر، سازمانی به نام سازمان منطقه آزاد اروند ظهور کرد تا به‌عنوان عالی‌ترین سازمان دولتی نقش حاکمیتی خود را در این شهرها ایفا کند.

این نقش حاکمیتی شامل حوزه‌های مختلفی می‌شود که قانون مشخص کرده است؛ یکی از واحدهای مهم سازمان منطقه آزاد اروند، روابط عمومی و امور بین‌الملل است، اما آن چیزی که در عمل از این واحد مشاهده‌ شده در اغلب موارد عملکردی در حد روابط عمومی یک اداره کوچک بوده و فعالیت‌های روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند به نصب تعدادی بنر و ارسال چند خبر بر روی پرتال سازمانی یا گاهنامه محدود شده است.

هر چند به همین اقدامات نیز انتقادات زیادی وارد است و با وجود اینکه امروز تعداد نیروهای این واحد از سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده، خروجی آن کاهش کمی و کیفی چشم‌گیری را به خود دیده است. در واقع روابط عمومی این سازمان علیرغم بزرگ‌تر شدن ازنظر کمی، نقشی کمرنگ‌تر نسبت به سال‌های گذشته پیداکرده است.

تضعیف رسانه‌ها

آخرین سفر معاون اول رئیس‌ جمهور به منطقه آزاد اروند در حالی صورت گرفت که عمده خبرنگاران به ‌ویژه خبرگزاری‌ها نتوانستند طبق روال و اصول خبری، در هنگام ورود مسئول مربوطه به فرودگاه بین‌المللی آبادان با وی مصاحبه‌ای داشته باشند.

با توجه به اینکه نماینده عالی دولت در شهرهای آبادان و خرمشهر، سازمان منطقه آزاد اروند است انتظار می‌رفت این سازمان در برنامه‌های کشوری حداقل امکانات اولیه همچون وسیله نقلیه را در اختیار اصحاب رسانه قرار دهد که این اقدام را انجام نداد.

در همه برنامه‌های مهم شهرهای آبادان و خرمشهر، منطقه آزاد اروند برای پرسنل خود وسیله ایاب و ذهاب فراهم می‌کند تا در سایت خود اخبار را پوشش دهد. سایت سازمان منطقه آزاد اروند چه مقدار مخاطب دارد که خبرگزاری‌های کشوری را نادیده می‌گیرد؟ وقتی روابط عمومی این سازمان می‌تواند برای حضور نیروهای خود در برنامه‌ها گام بر دارد چرا برای افزایش اطلاع‌رسانی چنین اقداماتی را برای رسانه‌ها انجام نمی‌دهد؟ آیا این روند نشان‌دهنده ضرورت استفاده از نیروهای توانمند در روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند نیست؟

در شرایطی که استکبار جهانی بر روی تحریم‌های ایران مانور تبلیغاتی می‌دهند مناطق آزاد می‌توانند دروازه دور زدن تحریم‌ها باشند، اما روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند با عملکرد خود موجب ایجاد نگرانی‌های عمومی شده است.

روابط عمومی‌ها نقش چشم و گوش یک سازمان را دارند، شاید بهتر است که ساختار روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند تغییر کرده و زیر نظر یکی از معاونت‌ها همچون معاونت فرهنگی قرار گیرد و چارچوب مشخصی برای آن در نظر گرفته شود.

عملکرد برخی پرسنل روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند در ایام اربعین نیز موجب نارضایتی شدید رسانه‌ها شد و به‌جای ایجاد فضای تعامل، فضای تقابل ایجاد شد.

در سال‌های اخیر تعداد کارمندان واحد روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند بسیار کمتر از تعداد فعلی بود ولی اخبار این سازمان بیشتر و بهتر پوشش داده می‌شد.

لزوم چابک سازی روابط عمومی

به‌طور حتم باید روابط عمومی این سازمان چابک شود تا خروجی مناسب‌تری داشته باشد. در اصول مدیریت هر اندازه ساختار یک تشکیلات بزرگ‌تر و نیروهای آن بیشتر باشد عملاً نظارت و برنامه‌ریزی برای آن تشکیلات دشوارتر می‌شود. کم بودن تعداد پرسنل روابط عمومی در دوره‌های گذشته و بهتر بودن عملکرد آن در حوزه رسانه، خود گواهی بر این ادعا است.

پس‌ از اینکه بارها نحوه دعوت و یا عدم دعوت از خبرنگاران توسط روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند موجب اعتراض شد، انتظار می‌رفت به شیوه بهتری عمل کند، اما یک پیام دعوت از طریق این روابط عمومی نشان از اوج عدم اصلاح‌پذیری ساختار فعلی را دارد.

طی روزهای گذشته پیامی از طریق واتس آپ توسط یکی از پرسنل روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند با این محتوا به خبرنگاران ارسال شد:

 (باسلام و احترام

افتتاحیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر و نمایشگاه اتوواگنر در روز چهارشنبه مورخ 97/12/1 در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار خواهد شد لطفاً نسبت به پوشش خبری رأس ساعت 16:30 در محل موزه، حضور بهم رسانید.

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند)

اما نکته جالب این پیام اوج بیگانه بودن فرد فرستنده پیام نسبت به اصول حرفه‌ای رسانه است.

خبرنگاران با توجه به تعدد رخدادها معمولاً برنامه‌های پوششی را نزد خود درجه‌بندی می‌کنند و برنامه‌هایی که دارای اولویت و ارزش خبری بیشتر باشند را پوشش می‌دهند.

این پیام دعوت در حالی توسط روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند ارسال شد که از قرار معلوم سفیر کشور اتریش به ‌عنوان یکی از کشورهای مهم اروپایی نیز در این برنامه حضور یافته که عملاً فرد فرستنده به آن اشاره نکرده است! این شیوه بسیار  ضعیف و غیرحرفه‌ای دعوت سبب شد تا بسیاری از خبرگزاری‌ها این برنامه را پوشش ندهند و پس از پایان این برنامه متوجه شوند سفیر یک کشور مهم اروپایی در آن حضور یافته است.

ضعف شدید نیروهای روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند در حالی است که مرتضی بانک«مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور» در آخرین سفر خود به منطقه آزاد اروند بر نقش مهم رسانه‌ها در این منطقه تأکید کرد.

یک رخداد مثبت دیگر از نظرها پنهان ماند

حضور "اشتفان شولتز" سفیر یکی از کشورهای مهم اروپایی در منطقه آزاد اروند یک رویداد مهم تلقی می‌شود و نشانه وجود امنیت بالا و رشد در شاخص‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی در آبادان و خرمشهر است، اما روابط عمومی سازمان حاکم این دو شهر با عدم اشاره به حضور سفیر اتریش در منطقه در دعوت خود از اصحاب رسانه، یک رخداد مثبت دیگر در منطقه آزاد اروند را از نظرها پنهان کرد.

نبود بانک جامع اطلاعات پروژه‌های سازمان منطقه آزاد اروند و عدم اطلاع‌رسانی بسیاری از رخدادهای اقتصادی، فرهنگی و عمرانی ازجمله انتقاداتی است که به این روابط عمومی وارد است.

نتیجه این عملکرد نیز چیزی نیست غیر از افزایش نارضایتی‌های عمومی و نادیده گرفتن اتفاقات مثبتی که توسط سازمان منطقه آزاد اروند در جریان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.