سید محمدرضا دربندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: از میان پنج هزار رسانه فعال، 2 هزار رسانه متعلق به پایگاه های خبری و خبرگزاری ها و سه هزار رسانه متعلق به نشریات مکتوب شامل روزنامه، هفته نامه، 2هفته نامه، فصل نامه و ...است.
وی حمایت از رسانه ها را وظیفه وزرات ارشاد دانست و بیان کرد: بخشی از این حمایت برای مدیر مسئولان و صاحب امتیازان به صورت یارانه و اختصاص کاغذ است و بخش دیگر حمایت مربوط به خبرنگاران و مساله مهم آنها یعنی بیمه است که تلاش می‌شود تا جایی که امکان دارد بیمه خبرنگاران اعم از بیمه پایه و تکمیلی انجام شود.
مدیرکل مطبوعات وخبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش را دیگر مقوله مهم در حوزه خبر بیان کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در یک سال حداقل پنج بار اساتید خود را در حوزه های مختلف برای برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی و برگزاری کلاس به شهرستان ها اعزام می کنیم.

** اجرایی نشدن قوانین مشاغل سخت برای خبرنگاران
وی در پاسخ به وضعیت سختی کار خبرنگاران ادامه داد: شغل خبرنگاری به عنوان شغل سخت شناخته شده اما هنوز قوانین مشاغل سخت برای این حرفه به اجرا در نیامده است که در تلاش برای تحقق این موضوع نیز هستیم.
دربندی با اشاره به تخلفات مطبوعاتی نیز گفت: نسبت به گذشته تخلف مطبوعات بسیار کم شده که یکی از دلایل آن، این است که اهالی مطبوعات به این حد از رشد و موقعیت رسیده اند که می‌دانند مصالح ملی را باید رعایت کنند.
وی افزود: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است برای همین پیش از این که اتفاقی افتد تذکراتی به مطبوعات می‌دهیم.
مدیرکل مطبوعات وخبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تذکرات و اقدامات پیشگیرانه موجب شدکه دریک سال گذشته تنها سه تذکر به مطبوعات درتهران وجود داشته باشیم.

** فعالیت یک هزار و 400 خانم مدیر مسئول در رسانه
وی درباره آمار تفکیکی خانم ها و آقایان حوزه خبر و رسانه بیان کرد: آماری از بانوان و آقایان حوزه خبر به تفکیک نداریم اما از میان سه هزار و 800 مدیر مسئول در کل کشور یک هزار و 400 مدیر مسئول خانم و بقیه آقا هستند.
دربندی ادامه داد: این رقم از مدیر مسئولان خانم، نسبت به آمار کشورهای دیگر قابل توجه است.
وی با اشاره به سرانه کاغذ در مطبوعات نیز بیان کرد: در طول سال برای کل نشریات کشور حدود 70 هزار تن کاغذ داده می شود.

** وضعیت لایحه نظام صنفی رسانه
مدیرکل مطبوعات وخبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به لایحه نظام صنفی رسانه بیان کرد: این لایحه مدت‌ها در هیات دولت و در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفت و اظهارنظرها از سوی بخش های مختلف و اهالی رسانه درباره آن انجام شد؛ پس از تکمیل این لایحه، مجلس شورای اسلامی منتظر بود از سوی دولت برای آنها ارسال شود اما با توجه به وجود لوایح فوری و واجب تر برای دولت این امر انجام نشد.
وی افزود: در این راستا برخی اهالی رسانه که اکنون نماینده مجلس هستند،پیش قدم شدند و آن را به عنوان طرح در مجلس مطرح کردند که بدین منظور یک ماه پیش نیز جلسه ای در کمیسیون فرهنگی برای آن برگزار شد و اکنون منتظر هستیم پس از پایان بررسی بودجه، لایحه جامع نظام صنفی رسانه جزو طرح هایی باشد که در مجلس مطرح و آن را به بحث بگذارد.
دربندی، در خصوص وضعیت صفحه های خبری که در شبکه های مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام فعالیت می کنند نیز گفت: آنچه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده وضعیت رسانه های دارای مجوز است وفعالیت و ساماندهی شبکه های اجتماعی برعهده شورای عالی فضای مجازی است.
مدیرکل مطبوعات وخبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در سومین جشنواره مطبوعات خوزستان روز دوشنبه به این استان سفر کرد.
7164/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.