در این مطلب آمده است: فضای مجازی و سایت های اینترنتی برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان، شناساندن بیشتر فرد یا سازمانی و حتی برای اظهار نظر مورد استفاده قرار می گیرد موضوعی که نمایندگان کردستان در مجلس کمتر از آن بهره گرفته اند.
امروزه حتی بسیاری از مسئولان بلندمرتبه کشور و وزرای دولت هم در فضای مجازی بدنبال ارتباط برقرار کردن با مخاطبان و مردم هستند و تلاش می کنند فعالیت های خود و دستگاه تابعه خود را برای دیگران به صورت شفاف توضیح داده و سئوال های مخاطبان را پاسخ دهند.
بسیاری از آنها در چند پیام رسان و شبکه اجتماعی مختلف حضور دارند تا بتوانند دسته های مختلف مخاطبان را تحت پوشش قرار دهند.
یکی از مزایای بهره گیری از شبکه های مجازی امکان ارتباط دوسویه است که در سایر رسانه ها از جمله سایت و نشریه بسیار کمتر وجود دارد و مخاطبین هم می توانند نظر دهند یا پیام خود را به ادمین آن شبکه برسانند.
برای کسانی که نماینده مردم محسوب می شوند این ارتباط باید بسیار گسترده تر و مستمرتر باشد لذا بهره گیری از امکانات روز از جمله پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی برای ایشان ضروری تر می نماید.
نمایندگان مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی اما از این فرصت کمتر بهره برده اند.
البته هر 6 نماینده استان کردستان در تلگرام کانال دارند که به بازتاب صحبت های آنها در مراسم ها و مکان های مختلف می پردازد ولی کمتر برای ارتباطی دوسویه مورد بهره قرار گرفته است.
برخی از این کانال ها حتی ارتباط با ادمین در آنها قرار داده نشده و یا اگر ادمینی حضور دارد امکان ارتباط با او دشوار است.
بیشتر مطالب موجود در کانال های تلگرامی نمایندگان هم در رابطه با بازدیدهای آنها از مناطق، اماکن و دیدار با دیگر مسئولان است که می توانند موضوعات دیگری را هم بازتاب دهند.
البته با توجه به محدودیت هایی که برای این پیام رسان ایجاد شده است نمایندگان باید به فکر شبکه ها و پیام رسان های دیگر هم باشند.
از 6 نماینده استان کردستان پنج نماینده سایت اینترنتی مختص به خود را راه اندازی کرده است اما یکی از آنها اعتقادی به سایت ندارد.
سایت اینترنتی هر چند کمتر برای تعامل دوسویه مورد استفاده قرار می گیرد اما برای ثبت فعالیت های نماینده و دسترسی آسان به آن از طریق جستجوهای اینترنتی بسیار کارایی دارد و از رسمیت خاصی برخوردار است.
در حالیکه بسیاری از سایت های اداری و تجاری و حتی شخصی، بخشی با عنوان بخش ارتباط با ما در سایت خود قرار داده اند اما برخی از نمایندگان استان این بخش را در سایت خود قرار نداده اند که دست کم آدرس دفتر ارتباط با مردمی خود را در دسترس عموم قرار دهند.
نماینده همچنین می تواند در سایت خود راه های مختلف ارتباطی از جمله شبکه های اجتماعی که در آن حضور دارد را قرار دهد که یکی از نمایندگان کردستان این امکان بی بهره است.
این نماینده اما صفحه ای در اینستاگرام و کانالی هم در تلگرام دارد که تنها صفحه تلگرام او با اینکه در شرایط کنونی این پیام رسان محدود شده و دسترسی به آن برای بسیاری امکان پذیر نیست، فعال است.
اما صفحه اینستاگرام این نماینده مجلس فعال نیست و جدیدترین مطلب آن مربوط به دی ماه سال 96 است.
البته شنیده ها حاکی است که این نماینده چند معاون مردمی دارد و بسیاری از مردم به شماره موبایل او دسترسی دارند اما گمان نمی رود این رویه بتواند جای شبکه های مجازی را پر کند.
به نظر می رسد او با توجه به اینکه مردم بیشتر به سمت پیام رسان ها می روند ترجیح داده است در یکی از این پیام رسان ها فعال باشد.
یکی دیگر از نمایندگان که در اینستاگرام صحفه ای ایجاد کرده تنها سه پیام در صفحه او وجود دارد و معلوم نیست هدف از ایجاد آن چه بوده است.
بیشتر نمایندگان کردستان ارتباط و تعامل ضعیفی با رسانه های محلی استان دارند و حتی تلاش خبرنگاران برای ارتباط با آنها هم در بیشتر مواقع راه به جایی نمی برد.
شماره هایی هم که یک خبرنگار با پرس و جوها و تخصص خود از نماینده به دست می آورد به معنی برقراری ارتباط نیست و نیاز به پشتکار و پیگیری های مستمر برای برقراری ارتباط دارد.
ارتباط نمایندگان با رسانه نباید به یک رسانه خاص هم محدود شود چون هر رسانه مخاطبان خاص خود را دارد و می تواند به سهم خود برای بخشی از جامعه اطلاع رسانی کند.
با توجه به جایگاه رسمی نمایندگان بهره گیری آنها از رسانه های رسمی همچون خبرگزاری ها و مطبوعات از اهمیت خاصی برخوردار است که نباید در کنار دیگر راه ها نادیده گرفته شود.
نمایندگان و حتی مدیران باید از همه این فضا و امکانات رسانه ای بهره بگیرند در غیر این صورت نه تنها در اطلاع رسانی بلکه در کسب اطلاع از نیازها و خواسته های موکلین و مردم هم موفق نخواهند بود.
به هر ترتیب اگر راه های ارتباطی که نمایندگان برای موکلین خود قرار داده اند را با راه هایی که مسئولین، افراد مشهور و حتی شرکت ها و سازمان های مختلف در نظر گرفته اند، مقایسه کنیم، ارتباط نمایندگان بسیار کمتر دوسویه و تعاملی است، بازخوردی از موکلین خود نمی گیرند و اطلاع رسانی و اظهار نظرهای آنها از این طریق هم کمتر است.
این انتظار می رود که نمایندگان با توجه به جایگاه مهم آنها به دنبال راه های بیشتری برای ارتباط با مردم و موکلین خود باشند چرا که در موفقیت آنها و بهره گیری بیشتر از ظرفیت و جایگاه مهم آنها موثر است.
دنیای کنونی به دنیای ارتباطات شناخته شده است و نمایندگان هم نمی توانند تنها به وجود دفتر ارتباط مردمی و حضور فیزیکی افراد در آن اکتفا کنند و ارتباطی را باید مدنظر قرار دهند که دوسویه باشد و بتوانند از آن طریق بازخورد و نظر موکلین خود را هم دریافت کنند.
منبع: نشریه روژان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.