حمیدرضا لشکری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیش بینی هواشناسی، افزود: در صورت وقوع بارندگی در حوضه رودخانه کرخه، ناچار به افزایش دوباره خروجی از سد کرخه هستیم که به این ترتیب نگرانی از سیلابی شدن این رودخانه در پایین دست به ویژه در شهرستان های دشت آزادگان(پایین دست سوسنگرد) و هویزه وجود دارد.
وی استحکام بخشی سیل بندها، بازگشایی دریچه ها و آبگیری تالاب هورالعظیم همچنین پخش سیلاب را مهمترین راهکارهای مقابله با سیلاب احتمالی در حوضه کرخه بیان کرد.
لشکری با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی این سازمان، نباید سیلاب در دشت آزادگان و هویزه رخ می داد، افزود: در حوضه کرخه دبی رهاسازی شده در رودخانه با مدل ها منطبق بود، اما به دلیل ضعف و شکسته شدن سیل بندها، روستاها دچار سیلاب شدند.
وی با اشاره به شکسته شدن سیل بند در سه نقطه پایین دست کرخه افزود: سیل بند روستای مچریه امروز دوشنبه ترمیم شد و سیل بندهای رفیع و آلبوعفری در روزهای گذشته ترمیم شده بود و سیل بند روستای نهیرات در حال استحکام بخشی است.
لشکری ادامه داد: بخشی از زمین های کشاورزی که دچار سیلاب شده اند در بستر فعال رودخانه کرخه قرار داشتند.
براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی خوزستان، باران های موثر از روز 24 بهمن تا سوم اسفند خوزستان را فرا می گیرد.
بارش های سنگین در 2 هفته اخیر و افزایش دبی سدهای کرخه و دز موجب سیلابی شدن رودخانه ها شده که برخی روستاها در 6 شهرستان را با سیلاب روبه رو کرد.

* ممانعت نفت از آبگیری هورالعظیم
معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به تقسیم شدن هورالعظیم به پنج حوضچه (مخزن) گفت: بازگشایی دریچه های بین حوضچه های این تالاب از مهمترین اقداماتی است که می تواند سیلاب کرخه را کنترل کند.
لشکری با بیان اینکه دریچه های مخزن شماره سه در روزهای اخیر بازگشایی شده افزود: دریچه های حوضچه های شماره چهار و پنج هورالعظیم با مقاومت شرکت نفت تاکنون انجام نشده بود، که در جلسه یکشنبه هفته جاری قرار شد نسبت به بازگشایی از امروز اقدام شود.
به گفته وی، به دلیل وجود تاسیسات نفتی، شرکت نفت در ابتدا از بازگشایی دریچه های مخازن هور ممانعت می کرد ولی اکنون پذیرفته که همراهی و همکاری کند.
حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان پیش از این اعلام کرده بود که دریچه های دایک مرزی هورالعظیم همچنین دریچه های مابین حوضچه های چهار و پنج این تالاب در تاریخ 9 بهمن بازگشایی شده تا تامشکلی برای مردم پیش نیاید.
تالاب مرزی هورالعظیم به وسیله جاده های نظامی و نفتی به پنج حوضچه تقسیم شده و از زمان آغاز استخراج نفت در این تالاب اجازه آبگیری بخش زیادی از مساحت هور داده نشده است.

* آغاز پخش سیلاب
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست قرار است مناطقی برای پخش سیلاب در نظرگرفته شود تا در صورت افزایش خروجی، آب به این مناطق هدایت شود.
وی افزود: ورودی آب به سد کرخه هم اکنون 661 مترمکعب برثانیه و خروجی 428 مترمکعب برثانیه است و ذخیره فعلی این سد حدود 4.5 میلیارد مترمکعب و ذخیره حداکثری 5.2 میلیارد مترمکعب است.
لشکری بیان کرد: رودخانه کرخه تا 450 مترمکعب برثانیه دبی عبوری را تحمل می کند.
وی ادامه داد: ورودی سد دز 600 مترمکعب و خروجی 700 مترمکعب، ذخیره فعلی آن حدود 2.2 میلیارد مترمکعب و حجم حداکثری نیز 2.6 میلیارد مترمکعب است.
لشکری اضافه کرد: یکی از نگرانی ها این است که ورودی سد کرخه کاهش نیافته و همچنان ورودی سد بیش از خروجی آن است، در حالی که در سد دز ورودی کاهش یافته است.
وی گفت: در حوضه رودخانه دز شرایط بهتری برقرار است و افزایش دبی تا حدود یک هزار مترمکعب برثانیه قابل مدیریت کردن است؛ تنها روستای آلبوحمدان در شوش است که سیل بند آن باید تقویت شود.
لشکری از مردم دشت آزادگان و هویزه و دستگاه هایی که در عملیات ترمیم سیل بندها همکاری کردند نیز تقدیر کرد و افزود:در این مدت مردم با وجود گرفتار شدن در سیل نه تنها صبور بودند بلکه همکاری زیادی کردند.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.