به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب حمید کاویان اظهار داشت: این سامانه پس از نزدیک به سه سال تحقیق، پژوهش و کار اجرایی گروهی متشکل از ادارات خدمات کامپیوتری، مهندسی فرآورش و نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون، طراحی و ساخته شد.
وی افزود: این سامانه به مناسبت دهه ایام دهه فجر راه اندازی شده و واحدهای بهره برداری، نمکزدایی و شیمیایی مجتمع های صنعتی شماره یک، سه، چهار، پنج و 6 به اضافه مجتمع صنعتی کوپال شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون را تحت پوشش قرار داده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون یادآور شد: تفاوت بنیادی این سامانه با سامانه های مشابه این است که به دلیل دغدغه های امنیتی از هیج سخت افزار و نرم افزار خارجی در این سامانه استفاده نشده و به دلیل محدودیت های موجود در زمینه تأمین گواهینامه ها، سخت افزارهای خارجی و کمبود منابع مالی همه عملکردهای مورد انتظار از یک سیستم مانیتورینگ بدون صرف هزینه خاصی توسط کدهای نرم افزاری بومی شبیه سازی شده است.
کاویان با تاکید بر اینکه تمامی فرآیندها از دریافت و تبدیل سیگنال الکتریکی میترها گرفته تا تبدیل پروتکل ها، تراز کردن داده ها، تشخیص داده های غلط و تصحیح آنها، بهره گیری از پردازش موازی، ذخیره سازی و محاسبات توسط الگوریتم های توزیع شده جهت جلوگیری از رشد ناهمگون داده ها و نهایتا رمز نگاری و ارسال داده ها توسط تیم برنامه نویسی این شرکت انجام شده است.
وی تصریح کرد: این سامانه امکان پایش پارامترهای عملکردی اصلی و فرعی کلیه واحدهای بهره برداری و نمکزدایی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون مانند دما، فشار، دبی، سطح سیال و سایر پارامترهای پمپ ها، مخازن، چند راهه ها، پیش گرمکن ها، تفکیک گرها بعلاوه ثبت آنلاین آزمایشات شیمیایی مربوط به کنترل کیفیت محصول را برای اطلاع واحدهای مهندسی و مدیریت با سطح دسترسی امن فراهم کرده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون خاطرنشان کرد: این سامانه با صدور هشدار های به هنگام، علاوه بر جلوگیری از بروز هزینه های سنگین ناشی از تاخیر در تعمیرات، راهبری پایدار تولید و امکان تحلیل عملکرد تأسیسات و تجهیزات با رویکرد پیش نگر را به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه در فازهای بعدی توسعه این سامانه، پایش ایستگاه های تقویت فشار و تزریق گاز، آماک و NGL ساخته خواهد شد، اذعان داشت: در صورت تامین اعتبار جهت بهره گیری از شبکه مخابراتی رادیوترانک، سامانه بومی پایش عملکرد تاسیسات و تجهیزات از امکان فنی لازم به منظور جمع آوری آنلاین داده های سرچاهی نیز برخوردار می شود.
بر اساس این گزارش، تولید فعلی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون 580 هزار بشکه در روز است که بخشی از آن جهت مصارف داخلی و بخش دیگر برای صادرات استفاده می شود .
همچنین این شرکت در حال حاضر روزانه از 560 میلیون فوت مکعب گازهای همراه تولیدی نفت ، بیش از 465 میلیون فوت مکعب آن را جمع آوری می کند .
9931
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.