یکی از این کارکنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد:شرایط مالی کارکنان به مراتب سخت تر از گذشته است؛ بیش از 17 ماه حقوق از شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز طلب داریم اما مسئولان این شرکت پاسخگو نیستند.
این فرد که با فرزندش حضور داشت ادامه داد: در طول یک ماه گذشته حقوق 2 ماه ما را پرداخت کردند اما این شیوه پرداخت مشکل ما را حل نمی کند زیرا همه کارکنان به دلیل پرداخت نشدن حقوق یک سال و نیم گذشته خود به افراد بسیاری مقروض هستند.
یکی دیگر ازکارکنان متروی اهواز بابیان اینکه در6ماه گذشته درگیر بیماری فرزندم بودم گفت:پرداخت
نشدن حقوق از سوی شرکت پیمانکار مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده و شرایط روز به روز هم سخت تر می شود.
وی خواستار رسیدگی مسئولان شهرداری بر نحوه پرداخت حقوق از سوی شرکت کیسون شد و ادامه داد: در زمان مدیرعامل پیشین قطار شهری اهواز نیز شرکت کیسون بد عهدی هایی در پرداخت حقوق داشت اما مدیرعامل از محل اعتبارات این شرکت حقوق کارکنان را پرداخت کرد.

** پرداخت 2 حقوق تا پایان بهمن
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز هفته گذشته در جمع این کارکنان دلیل تاخیر در گفت و گو با آنان را نقد نشدن اسناد مالی دانسته و گفته بود:با رایزنی صورت گرفته مقرر شد تا پایان بهمن 2 حقوق از مطالبات معوق کارکنان پرداخت شود.
شهرام شاهین زاده در 10 روز گذشته معادل 2 و نیم حقوق کارگران پرداخت شده و درصدد هستیم تا پس از روشن شدن وضعیت حساب ها و باقی مانده موجودی مطالبات دیگر را پرداخت کنیم.
وی افزود: نزد کارفرما هیچگونه نقدینگی وجود ندارد و همگی به صورت اسناد خزانه است و باید از سوی پیمانکار پرداخت شود اما باتوجه به شرایط پیش آمده و بنابر مصوبه شورای تامین و با نظارت این شورا فقط در بخش دستمزد و حقوق امکان پرداخت وجود دارد.
شاهین زاده ادامه داد:مدیرعامل شرکت کیسون به همراه هیات مدیره مکلف به حضور در کارگاه و در جمع کارگران شده تا با کارگران دیدار کند.
مدیرعامل قطار شهری اهواز روز دوشنبه گذشته در دیدار با کارکنان ضمن وعده برای حل مشکل آنها، از کارکنان خواسته بود به سر کار خود باز گردند؛ این کارکنان از روز دوشنبه تا امروز از تجمع اعتراضی مقابل ساختمان قطار شهری خودداری کرده بودند و از صبح امروز بار دیگر اعتراض خود را از سر گرفتند.

** تعیین تکلیف کارگران موکول به تشکیل کمیته فنی
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اهواز نیز چندی پیش از ارجاع پرونده اختلاف قطار شهری اهواز و شرکت کیسون به کمیته فنی خبر داد و گفت: این پرونده در مرکز با حضور شورایی متشکل از وزیر کشور، کارشناسان و مسئولان استانی بررسی می شود و هرتصمیمی که گرفته شود 2 طرف مکلف به پذیرش آن هستند.
رحیم کعب عمیر حل مشکل کارگران قطار شهری اهواز را منوط به اعلام نظر نهایی کمیته فنی دانست و افزود: شهرداری اهواز اعلام آمادگی کرد که سه هزار میلیارد اوراق خزانه و چهار هزار میلیارد ریال ملک برای تکمیل گام نخست این پروژه اختصاص دهد اما شرکت کیسون تا این لحظه پاسخی نداده است.
این عضو شورای شهر اهواز در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان امسال کمیته فنی وضعیت کارگران قطار شهری اهواز را تعیین تکلیف می کند یا خیر گفت: وظیفه ما ارسال اسناد و همچنین پیگیری این مساله است اما نمی توانیم زمان مشخصی برای تشکیل کمیته ارایه دهیم از این رو نمی توان با قطعیت درباره زمان حل مشکل کارگران این پروژه نظر داد.
وی با بیان اینکه تنها پروژه های مترو اهواز و کرج به صورت فاینانس اجرا شده اند ادامه داد: سایر پروژه های قطار شهری با کمک دولت ساخته شده اند، و فاینانس بودن پروژه قطار شهری اهواز سبب تامین نشدن منابع مالی شده است.
کعب عمیر با بیان اینکه پروژه قطار شهری اهواز نخستین تجربه شرکت کیسون در امر ساخت قطار شهری بوده گفت: از همان ابتدا نباید اجازه زخمی کردن صفر تا صد پروژه را به شرکت کیسون می دادند بلکه پروژه باید براساس فازبندی پیش می رفت.

** پولی برای پرداخت نداریم
محمدرضا انصاری رییس هیات مدیره شرکت کیسون چندی پیش درخصوص حقوق معوق کارگران این شرکت بدون ارایه پاسخ دقیقی دراین زمینه گفت: این کارگران اگرچه برای ما عزیز هستند اما ما پولی برای پرداخت به آنها نداریم و اکنون 780 میلیارد ریال چک برگشتی در بین طلبکاران از شرکت کیسون وجود دارد.
به گزارش ایرنا 13 سال پیش که کلنگ پروژه قطار شهری اهواز بر زمین زده شد، مجریان نوید روزهایی در آینده نزدیک برای کاهش بار ترافیکی در شهر اهواز را دادند اما تنها ثمره آن تاکنون حفاری در نقاط مختلف شهر، و کندی پیشرفت پروژه بوده است.
در طول 13 سال گذشته یکی از مهم ترین معضلات این پروژه کش و قوس بسیار در پرداخت حقوق کارکنان شرکت کیسون (پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز) بوده است به طوریکه به گفته کارگران این شرکت هم اکنون پرداخت حقوق آنها حدود 17 ماه به تعویق افتاده است.
طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درونشهری (جابجایی مسافر با قطار شهری) اول آبان امسال در تهران و هشت کلانشهر از جمله اهواز با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون ‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی.‌ان‌.جی) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی امضا شد.
این طرح درحالی امضا شد که پروژه قطار شهری اهواز در همان ایستگاه اول از فاز نخست طرح درجا می زند و کارگران آن برای دریافت حقوق یکسال و نیم خود باید به دستگاه های مختلف متوسل شوند.
پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان ‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور 23 کیلومتر و شامل 24 ایستگاه است. این پروژه به دو فاز دسته بندی و فاز نخست آن از فرودگاه تا مصلا با 6 ایستگاه تعیین شده است.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.