به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی یکشنبه در آیین تجلیل از پرستاران در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: با اجرای این طرح، حجم کاری پرستاران به علت افزایش ضریب اشغال تخت در بیمارستان های دولتی مضاعف شده است.
وی گفت: در خوزستان تعداد تخت بیمارستانی به ازای هر یک هزار نفر یک و نیم است که نسبت به خیلی از استان های دیگر کمتر است و بسیاری از استان ها دارای شاخص 2.5 تا سه تخت به ازای هر یک هزار نفر هستند.
وی افزود: در این راستا دکتر نمکی سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز خبر خوشحال کننده ای مبنی بر استخدام 19 هزار نفر پرستار در سال های 98 و 99 را اعلام کردند.
شریعتی ابراز امیدواری کرد با تحقق این وعده ، فشار و حجم کاری پرستاران کمتر شود و شاهد ارائه خدمات با کیفیت و ایمن باشیم.
استاندار خوزستان اظهار داشت: دسترسی به یک نظام سلامتی پویا و با کیفیت مستلزم همکاری تیم ارتقا دهنده سلامت است که پرستار نقش محوری دارد و پزشک بدون همراهی پرستار به نتیجه مورد نظر نمی رسد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، مقوله سلامت را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار خود قرار داد.
طرح تحول نظام سلامت در 15 اردیبهشت 1393 آغاز و با حمایت همه جانبه رهبر معظم انقلاب و به دنبال ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت، همراهی مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان نظام، اجرایی شد و تا امروز دستاوردهای قابل توجهی داشته است که کاهش چشمگیر پرداختی از جیب مردم و رایگان کردن فرانشیز زایمان طبیعی در بیمارستان های دانشگاهی از جمله فواید آن است.
در حال حاضر در اهواز 10 هزار نیروی کاری پرستار فعال هستند و 2 هزار و 500 تا سه هزار پرستار در مراکز درمانی اهواز کمبود داریم.

**70 درصد امور بهداشتی در جهان توسط پرستاران انجام می شود

استاندار خوزستان بیان کرد: 70 درصد امور مراقبتهای بهداشتی در جهان توسط پرستاران انجام می شود بنابراین کیفیت مراقبت های بهداشتی به میزان زیادی به نحوه ارائه خدمات پرستاران بستگی دارد.
شریعتی ادامه داد: یک پرستار در بدترین حالت جسمی و روانی در کنار بیمار است و همه روزه شاهد محیط پر تنش و پر استرس است.
شریعتی اضافه کرد: شیفت های طاقت فرسا، شب زنده داری و بیمار داری، تالمات روحی بیماران و اظهار همدردی و دیدن سختی بیماران و همراهان، مشکلات مربوط به کمبودهای ساختاری و گاهی تجهیزاتی و دارویی، تحمل برخوردهای تند برخی همراهان و بیماران و انتظارات بالای جامعه و حقوق پایین با وجود سختی کار در کالبدی به نام پرستار با آمیزه ای از علم و دانایی، عطوفت و عشق جمع شده است.
وی گفت: اما با وجود این مشکلات به بهترین نحو به خدمت صادقانه و خالصانه خود در راه بهبودی بیمار ادامه می دهند و بدون شک در فطرت همه پرستاران دلسوزی جهت ارائه بهترین خدمات با کیفیت وجود دارد.
شریعتی با تسلیت شهادت یکی از کارکنان اورژانس 115 در عملیات امداد و نجات در سیلاب اندیکا گفت: جامعه پرستاری شهدای زیادی را در راه یاری از هموطنان و به خصوص در جبهه های هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرم زینبی تقدیم وطن کرده که این خودگذشتگی ها در وصف نمی گنجد.
استاندار خوزستان اظهار داشت: ترکیب علم، هنر، مهارت و تجربه ، واژه ای به نام عشق را خلق می کند که تنها این واژه گویای عظمت معنای پرستار است.
وی اضافه کرد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب، باید فهم عمومی و فرهنگ عامه مردم ما این مطلب را به درستی درک کند که برای حفظ سلامتی در جامعه اهمیت پرستاری در تراز اول قرار دارد.
شریعتی گفت: پرستاران باید به توسعه نقش خود در جامعه بپردازند و مسئولان نیز وظیفه دارند مقدمات و امکانات بهره مندی مردم از خدمات پیشرفته پرستاری را فراهم کنند.
استاندار خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر 9.5 درصد جمعیت ما سالمند است و نیازمند مراقبت های حمایتی بیشتر هستند که پرستار می تواند نقش مهمی داشته باشد.
مسئول دفاتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاههای خوزستان نیز گفت: تقدیر از حرفه پرستاری یک آموزه اخلاقی است و اما در متن و حجم کار قرار گرفتن و درک کامل از سختی های این حرفه به آسانی امکان پذیر نیست.
حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی افزود: پیام روز ولادت حضرت زینب (س) این است که کار پرستاری را فراتر از شکل اداری ، یک عبادت در نظر بگیریم و این نگرش انسان را به یک قدرت پایان ناپذیر گره می زند.

**دایره ارتباط پرستار با بیمار گسترده تر از پزشک با بیمار است
وی بیان کرد: شاید دایره ارتباط پرستار با بیمار گسترده تر از دایره ارتباط پزشک با بیمار است و در شخصیت حضرت زینب (س) تلفیق یک ارتباط و نقش آفرینی عقلانی و ارتباط احساسی و عاطفی وجود دارد.
حجت الاسلام شفیعی در ادامه با تاکید بر اینکه حق و تکلیف جدا از هم نیستند گفت: در کنار وظایف دشوار ومسئولیت خطیر پرستاران، حقوق آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
مسئول دفاتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاههای خوزستان افزود: در نظام سلامت تکالیف جامعه پرستاری سنگین است اما میزان توجه به حقوق جامعه پرستاری محل تامل دارد.
وی با تقدیر از پرستاران گفت: پرستاران گمنام که به صورت غیر رسمی مشغول پرستاری از همسران فداکار وایثارگر جانباز و مصدوم شیمیایی دوران دفاع مقدس هستند باید مورد تقدیر قرار گیرند چون بدون ادعا و دیده شدن کار پرستاری را انجام می دهند.
در این آیین جمعی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز مورد تجلیل قرار گرفتند.
3004/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.