مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان درباره شیوع اسهال خونی در این بندر گفت: اقدامات لازم برای کنترل و فروکش کردن انتشار این بیماری در حال انجام است.

به گزارش ایلنا، احسان صفایی گفت: در چند روز گذشته ۲۴ نفر از شهر هندیجان، یک نفر از شهر زهره از توابع بخش چم خلف عیسی هندیجان و چهار نفر از روستای حسین آباد (که بعدا مشخص شد سه نفر از آن‌ها از شهر هندیجان به این روستا رفته‌اند) با بیماری اسهال خونی به مراکز درمانی این شهرستان (مطب‌ها و مراکز دولتی) مراجعه کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه از این ۲۹ بیمار، چهار نفر به مدت ۲۴ ساعت بستری و تحت مراقبت بودند افزود: با توجه به مراجعه فوری این افراد به مراکز درمانی تاکنون مورد منجر به فوت گزارش نشده است.
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان افزود: در ۷۲ ساعت گذشته تنها یک مورد از این بیماری گزارش شده است و احتمال دارد انتشار این بیماری در شهرستان در حال فروکش کردن باشد.
 
صفایی گفت: با توجه به علائم این بیماران، مشخص شده که این بیماری از طریق آب به این افراد منتقل شده، ولی منشا دقیق آلودگی آب هنوز مشخص نشده است.
 
وی نمونه میکروبی آب شبکه شهری را صفر، کیفیت را نسبتا مطلوب و میزان کلر را راضی کننده (۹۰ درصد) دانست و گفت: با توجه به آمار بیماران احتمال اینکه این بیماری از شبکه آب شهری منتقل شده باشد پایین است، ولی احتمال انتقال آلودگی از طریق مغازه‌هایی که اقدام به تصفیه آب (آب شیرین کن) می‌ کنند با توجه به بعد پراکندگی وجود دارد.
 
وی گفت: نمونه میکروبی آب در مغازه‌های تصفیه آب (آب شیرین کن) صفر است، ولی با توجه به اینکه میزان کلر در نمونه آب این مغازه‌ها صفر گزارش شده می‌تواند محیط مناسبی برای رشد میکروب و در نهایت آلودگی باشد.
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان افزود: شبکه بهداشت در گذشته با اخطار به صاحبان اصنافی که آب تصفیه را کلرزنی نمی‌کردند اقدام به تعطیلی و پلمب آن‌ها کرد، ولی آن‌ها با این بهانه که کلر طعم آب را تغییر می‌دهد و به علت ایجاد اخلال در روند تامین آب تصفیه شهر مجدد فعالیت خود را آغاز کردند.
 
وی تاکید کرد: با هماهنگی دادستان عمومی و انقلاب هندیجان به این اصناف از روز سه‌شنبه به مدت هفت روز فرصت داده شده تا اقدامات لازم برای کلر زنی آب تصفیه شده را به‌عمل آورند در غیر این صورت در گزارشی که در روز یکشنبه هفته آینده به دادستان داده می‌شود در صورت رعایت نکردن کلر زنی آب تصفیه شده تا زمان رفع مشکل تعطیل خواهند شد.
 
صفایی هشدار داد: وضعیت تجهیزات آب روستایی و لایروبی جدول‌های روباز سطح شهرستان اصلا مناسب و مورد قبول نیست و ممکن است در آینده این موارد نیز منجر به طغیان بیماری در سطح شهرستان شوند و مسئولان این ارگان‌ها بخصوص شهرداری و آبفا باید با هماهنگی هم این مشکلات را حل کنند.
 
وی در پایان از شهروندان هندیجان خواست با رعایت مسائل بهداشتی، استفاده نکردن از وسایل مشترک (در صورت وجود فرد مبتلا به این بیماری در خانه) و شستشوی سبزیجات به کنترل و کاهش آمار این بیماری در سطح شهر کمک کنند.

شهرستان هندیجان با ۹۵ کیلومتر مرز آبی در جنوب خوزستان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.