به گزارش خبرنگار ایرنا، در جلسه صبح چهارشنبه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی گنبدکاووس که با موضوع ساماندهی متکدیان برگزار شد، برلزوم برنامه ریزی برای تهیه بانک اطلاعاتی و سپس ساماندهی این قشر توسط ادارات و نهادهای متولی تاکید شد.
امروز در گوشه و کنار شهر گنبدکاووس از مقابل اماکن عمومی گرفته تا مراکز بیمارستانی، درمانی و داروخانه ها، از سر چهارراه هایی که چراغ راهنمایی دارد گرفته تا پیاده روها، در مقابل عابر بانک ها، جایگاه های سوخت، پارک ها و برخی نیز پا را فراتر گذاشته و با تهیه یک نسخه پزشکی به ادارات و نهادها مراجعه می کنند، همه جا حضور متکدیان محسوس است.
متکدیانی که غالبا از شهرهای کوچک همجوار یا دیگر استان ها به گنبدکاووس می آیند، سن و سال و ایرانی و خارجی هم ندارد، از پیرمرد و پیرزن گرفته تا کودک، نوجوان و جوان از اتباع افغانستانی گرفته تا پاکستانی هر کدام با لطایف الحیل خاص خود از شهروندان تقاضای وجه نقد می کنند.
در این بین برخی متکدیان هم هستند که با مراجعه حضوری به منازل شهروندان در محلات مختلف مصرانه درخواست وجه یا کمک غیرنقدی می کنند و بعضا شنیده می شود درصورت فراهم بودن شرایط ، از واحدهای مسکونی اقدام به سرقت نیز می کنند.
آنچه مسلم است، تعداد فراوان متکدیان در شهرهای مختلف کشور از جمله گنبدکاووس چهره ای زشت به شهر داده و ضرورت ساماندهی این افراد به عنوان یک مطالبه عمومی را از سوی متولیان دو چندان کرده است.
رئیس اداره بهزیستی گنبدکاووس می گوید حدود 90 درصد متکدیان فعال دراین شهر از دیگر شهرها و بعضا اتباع خارجی (پاکستانی) هستند که براساس بررسی انجام شده از استان اصفهان به این شهر آمده اند.
محمدرضا فشایی افزود: بخشی از متکدیان نیز نیمه سازماندهی شده توسط دیگر افراد به این شهر آورده می شوند و در این خصوص بیشتر از کودکان استفاده می شود.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری درخصوص ساماندهی متکدیان به تاریخ 15 اردیبهشت 1387، اضافه کرد: برخی ها فکر می کنند فقط بهزیستی وظیفه ساماندهی متکدیان را برعهده دارد درحالی که دراین قانون هفت اداره و نهاد شامل ' دادگستری، انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری و فرمانداری' متولیان اصلی ساماندهی متکدیان هستند.
فشایی گفت: اداره بهزیستی برای انجام اقدامات پیشگیرانه و نگهداری از سالمندان، معلولان و نیز کودکان کار که اقدام به تکدی گری می کنند در مراکز نگهداری زیر پوشش خود و حمایت از آنان وظیفه دارد.
رئیس اداره بهزیستی گنبدکاووس همچنین با بیان اینکه بخش زیادی از متکدیان این شهر نیز اعتیاد دارند، پیشنهاد کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان از محل اعتبارات دولتی آنان را مداوا نماید.
فشایی با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه های متولی در امر ساماندهی متکدیان از دستگاه قضایی و انتظامی نیز خواست در اجرای این طرح همکاری بیشتری داشته باشند.
معاون شهردار گنبدکاووس نیز دراین جلسه همکاری همه ادارات و نهادهای عضو این کارگروه را در برخورد با متکدیان و ساماندهی آنان ضروری دانست و گفت: شهرداری درامر جمع آوری متکدیان مشکلی ندارد اما در حوزه نگهداری از آنان نیازمن مکان مناسب و همراهی دیگر ادارات و نهادها است.
هوشنگ ابراهیم بیگی افزود: شهرداری در نیمه نخست امسال 111 متکدی را جمع آوری کرد و به دلیل همکاری ضعیف دیگر ادارات و نهادها و نیز نداشتن مکان مناسب مجبور شد با گرفتن تعهد کتبی آنان را رها کند که متاسفانه مجددا شاهد حضور بیشتر آنان در سطح شهر هستیم.
وی گفت: حتی برخی متکدیان به داخل ادارات و نهادها می آیند و با بهانه های مختلف از کارمندان و ارباب رجوع پول می گیرند که نمونه آن بارها در شهرداری گنبدکاووس اتفاق افتاده است.
ابراهیم بیگی با اشاره به حضور برخی متکدیان از دیگر شهرها به گنبدکاووس، اضافه کرد: در یک مورد فردی را دستگیر کردیم که هر روز با خودروی پژو از یکی از شهرهای همجوار که در فاصله 50 کیلومتری گنبد واقع شده، به این شهر می آمد و با تعویض کردن لباس اقدام به تکدی گری می کرد.
دکتر رضا صابری مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز دراین جلسه آمادگی شبکه بهداشت را برای درمان یا ترک اعتیاد متکدیان اعلام کرد و گفت: در صورتی که این افراد در نقطه ای جمع آوری شوند، ارائه خدمات قابل انجام است.
جانشین دادستان عمومی و انقلاب گنبدکاووس نیز دراین جلسه با ابراز گله مندی از آنچه که آن را کم توجهی دستگاه های متولی در امر ساماندهی متکدیان دانست، گفت: ابتدا ادارات و نهادهای متولی باید به وظایف خود عمل کنند و درصورت به نتیجه نرسیدن دستگاه قضایی در مرحله آخر ورود پیدا می کند.
فلاح افزود: دادستانی گنبدکاووس یک سال و نیم پیش در نامه ای به دستگاه های متولی، انجام وظایف آنان را در قبال ساماندهی متکدیان ابلاغ کرد که متاسفانه به جز یک اداره، دیگر ادارات جواب نامه ما را نیز ندادند.
وی بابیان اینکه تکدی گری جرم مشهود است و درصورت تکرار فعل، قابل بررسی در دادگاه می باشد، گفت: دستگاه های متولی درصورتی که درمرحله نهایی قصد معرفی متکدی را به مرجع قضایی داشتند، باید افعال متکدیان را مستندسازی نمایند تا قاضی بتواند براساس آن حکم صادر نماید.
به گزارش ایرنا، معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه از پش بینی اعتبار یک میلیارد و 400 میلیون ریالی برای تکمیل اردوگاه نگهداری متکدیان این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات ساختمانی این اردوگاه که از یک دهه پیش آغاز شده هم اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
احمد دستمرد افزود: متاسفانه امروز پدیده زشت تکدی گری دراین شهر به یک معضل تبدیل شده و در بیشتر نقاط شهر بویژه چهارراه هایی که چراغ راهنمایی در آن نصب شده، حداقل چند متکدی حضور دارند که بیشتر آنان نیز از دیگر شهرهای همجوار به این شهر می آیند.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه بابیان اینکه معضل زشت تکدی گری چهره اجتماعی این شهر تاریخی و فرهنگی را مخدوش کرده است، گفت: برای ساماندهی این پدیده نامیمون همه دستگاه های متولی برابر آیین نامه شورای عالی اداری سال 87 به وظایف تعیین شده عمل نمایند.
فرهاد شیبک افزود: نبود وحدت رویه دربین ادارات و نهادهای متولی سبب شده تا این معضل همچنان درسطح شهر باقی بماند و هر روز شاهد افزایش تعداد متکدیان هستیم.
وی با تاکید برضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از متکدیان و نیز برنامه ریزی اصولی برای مقابله با این پدیده زشت اجتماعی توسط ادارات و نهادهای متولی، اضافه کرد: تا زمانی که ساختمان اردوگاه نگهدای متکدیان این شهرستان تکمیل شود باید مکانی برای نگهداری متکدیان تهیه شود.
شیبک با اشاره به برخی پیامدهای منفی حضور بی شمار متکدیان در گنبدکاووس، تصریح کرد: تکدی گری یکی از موارد سرریز آسیب های اجتماعی شهرستان های شرق گلستان به گنبدکاووس است که باید دراین خصوص نیز تمهیداتی اندیشیده شود.
شهر گنبدکاووس با افزون بر 150 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و به گفته کارشناسان حوزه اجتماعی، روزانه معادل این جمیعت نیز از شهرها و روستاهای همجوار به این شهر رفت و آمد می کنند.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.