به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز روز سه شنبه در نشست تخصصی و هم اندیشی واکاوی منابع و مصارف آب بخش کشاورزی استان اظهار داشت: بر اساس این پیشنهاد، ناظران منابع آب، مجموعه ای متشکل از شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خواهد بود که به مدیریت مصرف منابع آب کمک می کنند.
وی گفت: یکی از مشکلات در تامین آب بخش کشاورزی، چاه های غیرمجاز است که باید به مسدود کردن آن سرعت داده شود، ما در سمنان، تمام چاه های غیرمجاز را مسدود کردیم البته این کار با مشکلات و فشارهایی همراه بود اما انجام شد.
خباز با تاکید بر اجرایی شدن الگوی کشت در استان افزود: جایی که آب نیست ایجاد صنایع آب بر و یا کشت محصولات پر آب طلب معنایی ندارد و البته در این باره می توان با اعمال مشوق هایی، کشاورزان و بهره برداران را به رعایت الگوی کشت سوق داد.
وی گفت: مدیریت منابع آب بخش کشاورزی بویژه در این استان که 45 درصد از مردم آن در روستاها ساکن هستند، اهمیت ویژه ای دارد البته تغییر روش ها همواره با مشکلات روبه رو بوده است و کار آسانی نیست زیرا در برابر تغییرها مقاومت می شود اما باید در این باره با صبر پیش رفت.
خباز تصریح کرد: ما وظیفه داریم که با انجام اقدامات ترویجی، مزایای تغییر از آبیاری سنتی به آبیاری نوین کشاورزی و اجرای سیستم های نوین آبیاری را به بهره برداران این بخش اطلاع رسانی کنیم.
وی گفت: ما باید کمک کنیم که تفکر تغییر یابد و در باره خطرات کم آبی و چالش های آب اطلاع رسانی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: برای توسعه سیستم های آبیاری نوین کشاورزی باید آموزش ها و تحقیقات توسعه یابد و البته کشاورزان نیز به عنوان بهره برداران این سیستم ها در این زمینه دخالت داده شوند.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه مشکلات کم آبی می تواند بستر ساز مشکلات اجتماعی در روستاها باشد گفت: شب گذشته اهالی 2 روستا بر سر آب با هم نزاع داشتند که البته با اقدام به موقع از اتفاقات ناگوار جلوگیری شد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که 50 هزار هکتار از این عرصه ها مستعد اجرای طرح سیستم های نوین آبیاری است و تا کنون بیش از 30 هزار هکتار از این عرصه ها به سیستم های مزبور مجهز شده است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.