وحید واسطه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرانه آب که از تقسیم منابع آب به جمعیت به دست می آید، در سال 84، یکهزار و 850 مترمکعب به ازای هر فرد در استان به ثبت رسیده است اما اکنون این رقم به زیر یکهزار و 400 مترمکعب رسیده است.
وی افزود: در شاخص های جهانی، آستانه بحران سرانه آب، یکهزار و 700 مترمکعب تعریف شده و بر این اساس خراسان شمالی از چند سال گذشته وارد بحران آب شده است.

*80 درصد از گستره استان خشک است
واسطه با بیان اینکه بیش از 80 درصد از مساحت استان خشک و نیمه خشک است افزود: بر اساس شاخص های جهانی، اگر در منطقه ای بیش از 40 درصد از حجم منابع تجدید شونده (نه ذخیره اصلی) آب برداشت شود آن منطقه دچار بحران آب شده است و اکنون در خراسان شمالی 112 درصد بیش از منابع، آب از سفره های زیر زمینی برداشت می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی این شرایط را بحران و نگران کننده عنوان کرد و افزود: سطح آب در سفره های زیر زمینی استان سالانه نیم متر افت پیدا می کند و این افت منابع، پیامدهای بدی را برای استان دارد.
وی تصریح کرد: کاهش سطح منابع زیرزمینی سبب شده تا در تامین آب در مناطقی از استان با مشکل روبه رو شویم.
واسطه با اشاره به اینکه کاهش سطح منابع آب زیرزمینی سبب کاهش کیفیت این منابع می شود گفت: اکنون در حوزه کال شور، جاجرم و اسفراین شاهد هجوم آب های شور به سمت منابع شیرین هستیم و کیفیت آب در این مناطق به تدریج کاهش یافته است.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره با بیان اینکه سیاست ها در مدیریت مصرف منابع آبی ناکارآمد بوده است گفت: دولت این مشکل را قبول دارد و پیش از این، بیشتر توجه ها به سدسازی ها معطوف بوده است و کمتر به این موضوع مدیریت مصرف پرداخته شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: طرح تعادل بخشی منابع آب تنها چند سال است که مورد توجه قرار گرفته است و باید خیلی زودتر از این برای مدیریت مصرف برنامه ریزی می شد.

* 74 درصد از حجم سدها خالی است
واسطه درباره وضعیت ذخیره سازی آب در سدهای استان گفت: اکنون 74 درصد از حجم مخزن سدهای استان خالی است و از 226 میلیون مترمکعب حجم سدها تنها 59 میلیون مترمکعب آب در مخازن ذخیره شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: اکنون سد بارزو در اسفراین تنها 2 درصد از حجم مخزن و سد بیدواز در اسفراین 6 درصد از حجم مخزن خود آب ذخیره دارد.
بر اساس این گزارش در سطح کشور 300 دشت از 609 دشت ممنوعه و بحرانی است و در خراسان شمالی نیز از 11 دشت استان هشت دشت بحرانی و ممنوعه بحرانی اعلام شده است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.