حمید روشن روان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با برنامه ریزی انجام شده تلاش داریم تا پایان امسال میزان بهره مندی روستاییان از آب آشامیدنی سالم به 75.5 درصد برسد.
وی با بیان اینکه میزان بهره مندی روستاییان از آب آشامیدنی سالم در سطح کشور 77 درصد است افزود: این شاخص در استان تا سال 1400 به 86.85 درصد می رسد.
براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 از جمعیت 863 هزار نفری خراسان شمالی حدود 377 هزار نفر در روستاها ساکن هستند.

* سرانه مصرف آب در روستاها بالا است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های ما برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مشترکان، کاهش منابع آبی و بروز خشک سالی ها است گفت: خشک سالی های 2 دهه گذشته سبب شده تا در این مدت 459 آبادی و روستا خالی از سکنه شود.
وی افزود: اکنون سرانه مصرف هر مشترک در ماه 18 مترمکعب است که رقم بالایی است.
به گفته وی 53 درصد از مشترکان این شرکت بالای الگوی مصرف آب آشامیدنی استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه اکنون 3.5 میلیون راس دام در استان نگهداری می شود گفت: نیمی از آب آشامیدنی تولیدی این شرکت به مصرف دام می رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: آب آشامیدنی مورد نیاز روستاییان استان از 460 حلقه چاه، چشمه و قنات تامین می شود و برای آبرسانی به روستاها 660 مخزن ذخیره آب و 121 ایستگاه پمپاژ تامین آب اجرا شده است.

* قیمت پایین آب
روشن روان اظهار کرد: قیمت تمام شده هر مترمکعب آب 13 هزار و 960 ریال است اما این محصول به یکهزار و 610 ریال به مشترکان آب در روستاها به فروش می رسد.
وی گفت: در دولت یازدهم 14 هزار و 363 اشتراک به روستاییان واگذار و امسال 2 هزار و 339 اشتراک به مشترکان آب این شرکت افزوده شده است.

* آبرسانی سیار به ساکنان 57 روستا
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: اکنون برای تامین آب ساکنان 57 روستای استان به صورت سیار آبرسانی می شود.
وی تصریح کرد: 27 هزار و 671 نفر در این روستاها ساکن هستند.
وی با بیان اینکه در سال 93 ساکنان 148 روستا به صورت سیار آبرسانی شد گفت: شمار روستاهایی با تانکر آبرسانی می شوند با اقدامات انجام شده کاهش یافته است.
از هفته دولت سال 92 تا سال جاری 167 روستا آبرسانی شده است و 39 هزار و 400 خانوار با جمعیت 134 هزار و 232 نفر از مزایای این طرح ها برخوردار شده اند.

* 32 درصد آب تولیدی هدر می رود
روشن روان گفت: هدر رفت آب در شبکه های روستایی استان در پایان سال 95، 32 درصد به ثبت رسیده است و این رقم در سال 92، 45 درصد بود که با اقدامات انجام شده میزان هدر رفت کاهش یافته است.
وی افزود: نیمی از هدر رفت آب آشامیدنی در این شرکت مربوط به شمارشگرهای خراب و عدم قرائت درست است و نیمی نیز مربوط به شبکه های فرسوده است.
وی گفت: اکنون یک سوم از شبکه آبرسانی روستاهای این استان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی اظهار کرد: بیش از یک هزار و 800 کیلومتر از پنج هزار و 500 کیلومتر شبکه آبرسانی روستاها استان فرسوده است و نیاز به جایگزینی دارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.