به گزارش ایرنا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی روز پنجشنبه در نشست ستاد فرهنگی و اجتماعی استان که با حضور تقی رستم وندی معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور برگزار شد، گفت: نرخ شیوع مواد مخدر در سطح کشور 5.4 درصد و در این استان 7.2 درصد است.
احمد ریواده اظهار داشت: میانگین سن شیوع مواد مخدر در سطح کشور 24 سال و در خراسان شمالی 32 سال است.
وی درباره اعتیاد دانش آموزان استان به مواد مخدر اظهار داشت: بیش از 95 درصد از دانش آموزان استان اعلام کرده اند که هیچ گونه مواد مخدر مصرف نکرده اند و در این زمینه وضعیت استان مناسب است.
ریواده درباره اعتیاد دانشجویان اظهار داشت: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و محرک در میان دانشجویان استان 6.6 درصد است که از میانگین کشوری که 5.6 درصد به ثبت رسیده، بیشتر است.
وی، افزایش سهم بیمه درمان سرپایی اعتیاد، ساخت مرکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی و پایگاه های خدمات اجتماعی ویژه محلات آسیب پذیر و راه اندازی و تجهیز مراکز تخصصی درمان کاهش آسیب های اجتماعی بویژه مرکز مادر و کودک و مرکز تخصصی درمان شیشه و روان گردان را از پیشنهادها و نیازهای استان عنوان کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی استیجاری بودن مراکز ترک اعتیاد را از مشکلات استان عنوان کرد و گفت: این مراکز به صورت ملی نیست و در این باره درخواست می شود نسبت به ساخت این نوع مراکز در استان اقدام شود.
علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: این استان به لحاظ آمار طلاق در رده 15 استان های کشور و به لحاظ آمار ازدواج در رتبه نخست استان های کشور قرار گرفته است.
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی نیز درباره آسیب طلاق در استان گفت: رشد طلاق در استان از میانگین کشوری پایین تر است اما متاسفانه شمار طلاق ها روند رو به افزایش دارد و در صورت ادامه روند، به میانگین کشوری خواهیم رسید.
اسماعیل قربانی اظهار داشت: در سال گذشته 9 هزار و 202 واقعه ازدواج و یک هزار و 994 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده است.
معاون پیشگیری اداره کل دادگستری خراسان شمالی نیز در باره آسیب خشونت در این استان گفت: آمار پرونده های مربوط به خشونت در استان روند رو به افزایش دارد و در سال گذشته 28 هزار و 831 فقره پرونده در این زمینه وارد دستگاه قضای استان شده است.
سید ابراهیم محجوب اظهار داشت: این رقم در مقایسه با سال ماقبل 15 درصد افزایش دارد.
وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده در زمینه کاهش آسیب خشونت در مرکز استان، شمار پرونده ها در این باره درشهر بجنورد کاهش داشته است اما دربرخی شهرستان ها با افزایش آمار پرونده های خشونت روبه رو هستیم.
وی تصریح کرد: شمار پرونده های خشونت در بجنورد در سال 96 در مقایسه با سال ماقبل هفت درصد کاهش یافت اما این رقم در شیروان 39 درصد، اسفراین هفت درصد و در جاجرم 19 درصد افزایش یافته است.
معاون پیشگیری اداره کل دادگستری خراسان شمالی، بحران آب و خشکسالی را از عوامل وقوع درگیری ها و خشونت در روستاها عنوان کرد و گفت: در شهرها نیز بیکاری و مشکلات اقتصادی و تورم در این باره موثر است.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی دارای قومیت های کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.