به گزارش ایرنا محمد رضا صالحی روز دوشنبه در نشست کارگروه اشتغال سهمیه ایجاد اشتغال استان در سال گذشته را هشت هزار و 680 نفر عنوان کرد و افزود: در این زمینه 10 هزار شغل هدفگذاری کرده بودیم اما توانستیم 11 هزار و 314 شغل خالص را ایجاد کنیم.
صالحی افزود: سهمیه امسال نیز در بخش اشتغال 9 هزار و 291 نفر است که در این راستا بیش از 10 هزار شغل را هدفگذاری کرده ایم و دستگاه های اجرایی نیز توانمندی خود را در این زمینه اعلام کنند.
به گزارش ایرنا این استان امسال بیش از 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات در حوزه اشتغال دارد که 50 درصد این مبلغ با تسهیلات کم بهره است، از مجموع این میزان سه هزار و 750 میلیارد ریال مربوط به منابع صندوق اشتغال فراگیر و از محل صندوق توسعه ملی نیز برای اشتغال روستایی و عشایری است.
صالحی اظهار کرد: باید مسئولان دستگاه های اجرایی برای جذب تسهیلات و ترتیب اثر دادن بر آن تلاش کنند.
استاندار خراسان شمالی بر حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد و گفت: اگر این مهم عملی نشود تولید نیز تعطیل خواهد شد، دستگاه های دولتی در خرید هر کالای خارجی که مشابه داخلی دارد ممنوعیت دارند اما تولید کننده باید کیفیت و قیمت را رعایت کند تا مصرف کننده های عمومی نیز همراهی کنند.
صالحی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در کنار پروژه های کوچک پروژه های بزرگ نیز اهمیت داده شود، صنایع پایین دستی این بخش ها مد نظر باشد.

**ایجاد 1000 شغل در حوزه آی تی
وی با بیان اینکه مشاغل خدماتی تولید کننده مورد حمایت قرار می گیرند افزود: در بخش اشتغال اولویت این استان حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات است که هم اکنون دنیا به سمت خدمات که بر اساس فناوری های نوین ایجاد می شوند در حرکت است اما باید بخش کشاورزی و صنعت را نیز حفظ کنیم.
استاندار خراسان شمالی بر افزایش درصد اشتغال در حوزه خدمات تاکید کرد و افزود: اشتغال را در استان باید بالا ببریم که از ظرفیت بخش خدمات ، آی تی و فناوری های نو باید استفاده کنیم.
صالحی افزود: یکهزار شغل را باید در حوزه آی تی ایجاد کنیم.
وی بر وحدت رویه بانک ها در زمینه ضمانت ها و وثیقه ها، تسهیل گری کمیته فنی، مهارت آموزی و آموزش تاکید کرد.
استاندار خراسان شمالی گفت: در سال گذشته توانسته ایم همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری را داشته باشیم که در این شاخص بعد از اردبیل رتبه دوم کشوری را کسب کرده ایم.
صالحی افزود: امیدوار هستیم در کنار سه قوت پایین آمدن نرخ بیکاری، پایین بودن ضریب جینی و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی درآمد سرانه خانوار های استان که از متوسط کشوری پایین تر است، به متوسط یا بالاتر برسانیم.
نرخ بیکاری استان پارسال 11.8 درصد بود که این رقم تیرماه امسال به 9.9 درصد کاهش یافت؛ استاندار خراسان شمالی هم قول داده است این نرخ در سال 1400به کمتر از 5 درصد برسد.
هم اکنون سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 39.6 درصد، صنعت 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در اشتغال حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشوری است اما در بخش صنعت و خدمات پایین تر است؛ خراسان شمالی با دارا بودن 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی، ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال در این حوزه دارد که می توان با راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط در این بخش اشتغال پایدار زیادی ایجاد کرد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.