حامد چمن رخ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افراد غیرفنی و غیر اهل که تنها به فکر سود مالی خود هستند، برای کاهش قیمت تمام شده تولید، از مواد اولیه نامرغوب و با کیفیت پایین استفاده می کنند که در نهایت سبب کاهش کیفیت محصول تولیدی می شود.
وی تاکید کرد: عرضه محصول با کیفیت پایین، یکی از آسیب های فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی است و باید با جلوگیری از این آسیب از هویت و اصالت فرش ایرانی، صیانت کنیم.
عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی در ادامه گفت: دستیابی به آمار از میزان تولید و میزان صادرات فرش برای برنامه ریزی ها، ضروری است و باید این اطلاعات در دست باشد تا بتوان بر اساس آن برنامه ریزی کرد.
چمن رخ افزود: میزان تولید فرش دستباف در کشور به تناسب آمار واردات مواد اولیه تخمین زده می شود و آمار دقیقی از میزان تولید در دست نیست.
وی خاطرنشان کرد: میزان تولید فرش دستباف در سال گذشته بشدت کاهش یافت و بسیاری از کارگاه ها به تعطیلی کشیده شده و یا با ظرفیت بسیار پایین فعالیت کردند.
عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی درباره ارزیابی خود از وضعیت تولید فرش گفت: سال گذشته با وجود انجام برخی اقدامات خوب، تولید فرش بشدت کاهش یافت.
سالانه 100 هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان شمالی تولید می شود و 25 هزار و 600 بافنده فرش در اتحادیه های صنفی خراسان شمالی عضویت دارند.
طبق گزارش اتحادیه فرشبافان خراسان شمالی این استان حدود 9 درصد از تولید فرش دستباف ایران را به خود اختصاص داده است.
خراسان شمالی برای سامان دادن به صنعت فرش دستباف، خوشه صنعتی فرش را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند در این قالب، فرش دستباف استان را با طرح و نام این منطقه به بازارهای داخلی و جهانی عرضه کند.
به گفته مسئولان مربوطه کمبود نقدینگی، پایین بودن کیفیت تولیدات و متناسب نبودن تولیدات فرش دستباف با سلیقه مشتریان و کمبود امکانات زیرساختی از اساسی ترین مشکلات فعالان این صنعت در این استان است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.