به گزارش ایرنا، مجموعه کهن و ارزشمند سبزه میدان در هسته مرکزی بجنورد، شب ها مامن افراد معتاد و ناهنجار شده این در حالی است که تکمیل پروژه این بافت تاریخی و ایجاد فضای نمایشگاهی و فروشگاهی صنایع دستی در این مجموعه، می تواند صنعت گردشگری استان را متحول کرده و به اقتصاد استان جانی تازه دهد.
حمام تاریخی عسکری درمجاورت سبزه میدان یکی از ظرفیت ها برای ایجاد مکانی همچون قهوه خانه، سفره خانه سنتی و یا کافی شاپ است و می توان با بازسازی، تغییر کاربری و احیا، به محلی برای رونق اقتصادی بدل شود اما اکنون محل تجمع و پناه معتادان شده است.
معماری خاص حمام های کهن و قدیمی که هنر و اقتصاد در این مکان ها با هم آمیخته شده می تواند زمینه حضور گردشگر را فراهم کند.
ﻣﺠﻤﻮعه ﺳﺒﺰه ﻣﯿﺪان ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﯾﮏ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا، ﺣﻤﺎم، راﺳﺘﻪ ﺑﺎزار و ﭼﻨﺪ ﻗﻬﻮه ﺧﺎﻧﻪ از آﺛﺎر دوره ﻗﺎﺟﺎر در ﺷﻬﺮ ﺑﺠﻨﻮرد اﺳﺖ که ﺣﺠﺮه در اﻃﺮاف آن ﺗﺸﮑﯿﻞ شده اﺳﺖ.
ﺷﺎﺧﺺﺗﺮﯾﻦ اﺛﺮ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا اﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﺮح ﮐﻠﯽ آن از ﯾﮏ ﻣﯿﺎﻧﺴﺮا تشکیل شده و ﻗﺴﻤﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺸﺖ ﺑﻐﻞ ﻗﻮسﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه آﺟﺮﭼﯿﻨﯽ ﺧﻔﺘﻪراسته و آﺟﺮﻫﺎی ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺰﺋﯿﻦ شده اﺳﺖ.
ﺑﻨﺎی ﺣﻤﺎم در ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺮار دارد و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺣﻤﺎم ﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ، در اﯾﻦ ﻃﺮح ﭘﺲ از ورودی، رﺧﺘﮑﻦ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ راﻫﺮوی ﺑﺎرﯾﮏ ﺑﻪ ﺳﺮﺑﯿﻨﻪ و ﮔﺮﻣﺨﺎﻧﻪ راه ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: بافت تاریخی مجموعه سبزه میدان در بجنورد متشکل از یک کارونسرا، حمام و یک راسته بازار است و تهیه طرح آن قبل از سال 90 انجام شده بود که اگر تامین اعتبار، همراهی مالکین و مدیریت مجموعه شهری را به همراه داشت باید در سال 95 این طرح به پایان می رسید.
علی اکبر وحدتی اظهار کرد: در فاز نخست این طرح بر روی کارونسرا تمرکز یافتیم و به جز سنگ فرش کف کاروانسرا که در حال اجرا است و به مدت یک هفته تا 10 روز دیگر به پایان می رسد، مرمت مابقی بخش ها مانند حجره ها، طاق چشمه ها، رواق ها، بار بند و محل نگه داری حیوانات به طور کامل انجام شده است.
وی با بیان اینکه تلاش داریم تا کاروانسرا از وضعیت نامناسب خارج شود افزود: با طرحی که در سال های گذشته تهیه و ارائه شد، کف سازی سبزه میدان بجنورد با همکاری شهرداری متفاوت از مابقی معابر در سطح شهر انجام شد تا سنخیتی با این مجموعه تاریخی داشته باشد.

* باید تمام دستگاه های اجرایی برای ساماندهی محیط شهری همکاری داشته باشند
وحدتی اضافه کرد: در سال جاری که عمده کارهای مربوط به کاروانسرا به اتمام رسیده، بر جداره ها تمرکز یافتیم تا بازار را که در سال های گذشته با سلایق مختلف ایجاد شده بود، با طرح اولیه تسری دهیم و اصالت لازم را حفظ کرده و آلودگی بصری را برطرف کنیم.
وی بیان کرد: اکنون وجود انبوهی از انواع کابل ها، تابلوهای مغازه ها و لوله گاز روی جداره ها قرار دارند که نمایای نامطلوبی را در بدنه مجموعه سبزه میدان ایجاد کرده و ارزش تاریخی را تحت تاثیر قرار داده است که باید ساماندهی شود.
وحدتی اظهارکرد: برای ساماندهی موارد مذکور با دستگاه های اجرایی مرتبط مذاکره شد، که این کابل ها را به صورت توکار استفاده کنند و یا به گونه ای که در دید نباشد اما در گذشته طلب وجوهی شد که محل تامین آن برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مقدور نبود و هم اینکه انجام این کار ها برعهده این اداره کل نیست.
وی با تاکید براینکه باید تمام دستگاه های اجرایی برای ساماندهی محیط شهری همکاری داشته باشند افزود: بدین منظور با مالکان چند جلسه برگزار شد و تعدادی از آنها حاضر به بازسازی مغازه ها شدند و حدود 10 دهنه از مغازه هایی که کمی مخدوش و سردر و ارتفاع آنها بالا و یا پایین و ناهمگن بود را با تفاهم نامه ای که منعقد شد، مرمت کردیم.
وی افزود: اما به علت سیاست های مجموعه مدیریت شهری عده ای مالکان به این مساله رغبت نشان ندادند، این موضوع در کارگروه فرهنگی استانداری مطرح شد تا از مغازه ها و دکان هایی که محل کسب آنها است به مدت یک ماه تعطیل می شود، عواض اخذ نشود اما متاسفانه عوارض سنگینی به عنوان عوارض نوسازی از آنها خواسته بودند که این امر عدم استقبال برخی از مالکین را به همراه داشت.
وی گفت: هدف ما از مرمت و احیای بافت تاریخی مجموعه سبزه میدان مرکز استان، ارتقای منظر شهری است، دریافت عوارض نوسازی به مبلغ 150 تا 200 میلیون ریال با تعطیلی مغازه ها به مدت حداقل یک ماه برای دکان داران بسیار سنگین است و رغبت آنها را برای بازسای از بین می برد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهارامیدواری کرد که مجموعه مدیریت شهری برای اتمام مجموعه سبزه میدان همکاری لازم را داشته باشند، این کار فقط ارزش مادی و بصری ندارد، مرمت و احیای این مجموعه به شهر چشم انداز زیبایی می دهد و از بروز بسیاری رفتارهای ناهنجار در جامعه جلوگیری می کند.

*حمام در مجموعه سبزه میدان محلی برای تجمع معتادان است
وحدتی گفت: در مجموعه سبزه میدان بخش حمام (معروف به حمام عسکری) محلی برای تجمع افراد معتاد شده است، وقتی انبوه کیسه ها و کارتن های خالی در آن محل انبار شده است، افراد معتاد برای استراحت و خواب خود به آن مکان پناه می برند.
وی افزود: اگر محیط سامان یافته باشد و از حجم در هم ریختگی و بی نظمی ها کاسته شود،ما می توانیم رفتار شرورانه را مدیریت کنیم و محیطی آراسته و پاکیزه در سطح شهر داشته باشیم.
وحدتی تاکید کرد: احیای مجموعه سیزه میدان کاری فراتر از حوزه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حوزه اجتماعی است، باید تمام دستگاه های اجرایی در خراسان شمالی برای ارتقای کیفیت سیمای شهر و کنترل آسیب های اجتماعی تلاش کنند.

**پس از اتمام اقدامات احیای بازار، مرمت حمام را آغاز می کنیم
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: پس از اینکه اقدامات مرمت و احیای بازار به جای مناسب رسید، مرمت حمام را آغاز می کنیم.
وی افزود: مالک حمام حاضر به سرمایه گذاری در حمام است که مرمت آن را این اداره کل انجام دهد و محیط وابسته را خود مالک با طرحی که دارند و با همان الگوی کارونسرا، به بازارچه ای برای ارائه سوغات و صنایع دستی تبدیل کند، انجام دهد.
وحدتی اظهارکرد: این موضوع در صحن علنی شورای اسلامی شهر بجنورد هم مطرح و موافقت کلی اعلام شد اما به علت بوجود آمدن برخی مسائل مالک حمام از ادامه کار منصرف شد.
وی افزود: ما باید از وجود چنین سرمایه گذارانی درخراسان شمالی استقبال کنیم و برای مشارکت بیشتر مالکین از سیاست های تشویقی استفاده کرده و تعامل را با آنها بیشتر کنیم.
وحدتی گفت: امیدواریم مجموعه مدیریت شهری همکاری و تعامل خود را نسبت به احیا و مرمت مجموعه سبزه میدان بیشتر کنند تا با اتمام این پروژه، چشم اندازی زیبا را در مرکز خراسان شمالی شاهد باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموعه سبزه میدان، 40 تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون بیش از 12 میلیارد ریال برای اقدامات انجام شده در این محل هزینه شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهارکرد: در سال جاری نیز مبلغ هشت میلیارد ریال برای مجموعه سبزه میدان هزینه شده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.