به گزارش ایرنا، یحیی نیکدل یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان اظهار کرد: پارسال، بیش از 311 هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش بیش از 85 میلیون دلار از استان صادر شد که 57 درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده بود.
وی افزود: صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته به لحاظ ارزشی 45 درصد و از وزنی 44 درصد در مقایسه با سال ماقبل رشد داشته است.
نیکدل خاطرنشان کرد: رشد و یا کاهش میزان صادرات در استان بشدت به میزان رشد و کاهش صادرات محصولات پتروشیمی وابسته است و این یک آسیب برای ما است.

*ریالی از اعتبار توسعه تجارت به استان تخصیص نیافت
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود بشدت از تخصیص نیافتن اعتبارات توسعه تجارت خارجی استان گلایه کرد.
وی افزود: سال گذشته اعتباری برای توسعه صادرات خارجی استان مصوب شد و استاندار نیز بر تامین آن تاکید داشت اما ریالی از این رقم تخصیص نیافت.
وی گفت: اگر تکلیفی برای توسعه تجارت خارجی مشخص می شود باید زمینه ها و بسترها در این باره فراهم شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: اگر تکلیفی برای توسعه صادرات تعیین می شود باید دست برای انجام تکالیف باز باشد اما دست ما در این باره بسته است.

* مشکل در بازاریابی است
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان اینکه از تمام ظرفیت ها برای توسعه صادرات استان استفاد نشده است گفت: تنها مشکل در این زمینه، شناسایی نشدن و یا ضعف در شناسایی بازارهای هدف در کشورهای مختلف است.
محمدرضا موفق اظهار کرد: در این باره کار موثری انجام نشده و یا اگر اقدامی شده، منجر به جهش در صادرات نشده است.
وی افزود: خراسان شمالی یکی از قطب های دامپروری است اما دام منطقه ما به صورت زنده از استان خارج می شود این در حالی است که با ایجاد ظرفیت ها و بسترهای مناسب کشتار و بسته بندی، می توان ارزش افزوده ناشی از فعالیت های دامپروری را نصیب تولید کنندگان داخل کرد.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: برای توسعه بازرگانی خارجی باید ارتباط میان صادرکنندگان با اتاق بازرگانی بیش از پیش شود و باید در نشستی، موانع صادراتی استان در زمینه های مختلف اداری، مالی، بانکی و سایر موارد بررسی شود.

* هدفگذاری برای ارتباط تجاری با 15 کشور
مجید پورعیسی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: برقراری ارتباط تجاری با 15 کشور، امسال هدفگذاری شده است و باید در این زمینه تکالیف نهادها و دستگاه های مختلف از جمله اتاق بازرگانی، گمرک و وزارت امور خارجه شناسایی و تعیین شود.
سال گذشته صادرات 170 میلیون دلار کالا از خراسان شمالی هدفگذاری شده بود که 88 درصد از این میزان محقق شد.
7185 /6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.