عملیات اجرایی فرودگاه بجنورد با وسعت حدود 300 هکتار از سال 1371 آغاز شد و در سال 1375 به بهره برداری رسید و از سال 1385 به عنوان فرودگاه مستقل معرفی شد. از آن جایی که خراسان شمالی منطقه ای کوهستانی است، پرواز در شب و روزهای ابری و مه آلود در این فرودگاه با مشکل مواجه می شد در نتیجه نصب دستگاه «آی ال اس» ضروری به نظر می رسید که در سال 1391 این دستگاه خریداری و نصب شد اما باز هم اختلاف نظرهایی در این رابطه وجود دارد. عده ای معتقدند این دستگاه پاسخگو نیست و امکان فرود و پرواز هواپیما در شرایط خاص را تأمین نمی کند در نتیجه باید طرح localizer-glide path اجرا شود که همین بحث ها باعث طولانی شدن پروسه شده است به طوری که حتی ورود فلای چک هم نتوانست این حرف و حدیث ها را در رابطه با این فرودگاه برطرف کند.
اکنون زمان آن رسیده است که پروازها چارتر و فرودگاه بین المللی بجنورد به عنوان تنها فرودگاه استان اقتصادی شود اما وجود مشکلات فنی همچون آی ال اس مانعی بر سر راه چارتر کردن پروازها شده و نصب آنتن دوم دستگاه آی ال اس با حدود 300 هزار یورو پیشنهاد شده که مستلزم مشارکت مشاوران خارجی است.
نماینده تام الاختیار استان در رابطه با «آی ال اس» فرودگاه بجنورد که مسائل این فرودگاه را از تهران پیگیری می کند می گوید: در جلسه ای که به همراه چند نفر از مسئولان استانی با «مهابادی» مدیرعامل شرکت هواپیمایی کشور داشتیم، 3 سؤال مطرح کردیم؛ یکی این که چرا فرودگاه بجنورد localizer-glide path ندارد در حالی که کارشناسان مختلف بررسی هایی انجام داده اند اما طرح داپلر 25 ماه پس از نصب همچنان بدون استفاده مانده است.
وی می افزاید: در این جلسه «کاشف» مسئول فلای چک نیز قول داد این طرح اجرا شود که پیگیر هستیم این طرح در کتاب «ای آی پی» ایران ثبت شود.وی با اشاره به این که کارشناسان داخلی و خارجی و فلای چک در گذشته تأیید کرده اند و اکنون فلای چک نظر دیگری دارد که منطقی به نظر نمی رسد اظهارمی کند: در این جلسه مقرر شد جلسه کارشناسی دیگری در این رابطه برگزار شود که هنوز برگزار نشده است.
وی اضافه می کند: در این جلسه به عنوان سؤال سوم خواستار شدیم در صورتی که جواب سؤال دوم مشکل بود طرح localizer-glide path اجرایی شود که این طرح نیز معادل 300 هزار یورو هزینه دارد و اجرای آن به این گونه است که اول نماینده کارخانه تضمین کند که این طرح مشکلی ندارد و آنتن دوم آی ال اس نصب شود.وی خاطرنشان می کند: از آن جایی که طرح جدید است و کارشناسان داخلی هم اطلاعات کافی ندارند قرار شد با نماینده کارخانه سازنده و خریدار دستگاه «آی ال اس» از کشور نروژ مذاکره ای انجام شود که در آن زمان پیگیری کردیم و مقرر شد پس از تعطیلات ژانویه نماینده این کارخانه برای بررسی موضوع وارد منطقه شود و طرح «آی ال اس» را با طرح localizer-glide path بررسی و صفر تا صد مشکل را کارخانه برطرف کند.وی با بیان این که طرح ارائه شده جدیدترین طرح در اروپاست و هنوز به ایران نیامده می گوید: کارشناسان ما با این طرح آشنا نیستند به همین دلیل مقرر شد کارشناسان بین المللی بیایند و این طرح را که حدود 300 هزار یورو هزینه آن است اجرایی کنند که هزینه آن را استان متقبل شده است.
به گفته وی، اگر این طرح در فرودگاه بجنورد اجرایی شود بسیاری از مشکلات فرودگاه برطرف می شود و از آن جایی که باید کارشناسان بین المللی مشارکت کنند مقداری زمان بر خواهد بود.رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی با بیان این که در حال حاضر گروهی پیگیر چارتر کردن پروازها در فرودگاه بجنورد هستند، می گوید: اگرچه آمادگی چارتر کردن پروازها را داریم، اما ابتدا باید مشکلات فنی فرودگاه از جمله «آی ال اس» به منظور تقویت دید خلبان در شب و روزهای ابری برطرف شود.
«پورعیسی» می افزاید: «آی ال اس» تنها مشکل فنی فرودگاه نیست اما مهمترین مشکل است که در حال حاضر اگر به امکانات و تجهیزات بیشتر هم نیاز باشد نصب می کنیم.
وی اضافه می کند: با این وجود برای چارتر کردن پروازها قول دادیم هم تسهیلات بدهیم و هم تضمین صندلی داشته باشیم و مؤسسات کیش ایر و اترک هم برای خدمات دهی آمادگی دارند اما در عین حال سرمایه گذاری را معطوف به برطرف شدن بحث های فنی از سوی شرکت هواپیمایی کشور می کنند.
وی اظهار می کند: در حال حاضر برخی شرکت های هواپیمایی 2 یا 3 فروند هواپیما دارند اما فعالیت شان در فرودگاه بجنورد را مستلزم تعمیر موتور می دانند و برخی نیز خواستار مشارکت برای خرید هواپیما هستند که فعلاً در این مسیر هستیم.وی ادامه می دهد: اکنون به منظور تأمین امکانات، تدارکات و تجهیزات فنی فرودگاه تا یک میلیارد تومان برای مشارکت با مشاوران بین المللی اعلام آمادگی کرده ایم تا نظر قطعی در رابطه با مباحث فنی را بیان کنند.
«پورعیسی» می گوید: اگر اشکال فنی نداشته باشد باید الزامات و تجهیزات مورد نظر آن را مطرح و همان آی ال اس را راه اندازی کنند.وی می افزاید: گام بعدی این است که وقتی مطمئن شدیم با این تجهیزات و امکانات مشکلی وجود ندارد برای چارتر کردن سرمایه گذاری مجددی انجام دهیم و در صورت نیاز تسهیلاتی پرداخت کنیم.
وی با اشاره به این که بین عمل کردن یا عمل نکردن «آی ال اس» اختلاف نظر هست، می گوید: برای توسعه اقتصادی فرودگاه باید به تعادل برسیم چون هنوز هم در مباحث رسانه ای جابه جایی فرودگاه مطرح است در حالی که بحث جابه جایی علاوه بر این که 10 سال طول می کشد، بیش از 200 میلیارد تومان نیز هزینه نیاز دارد که این موضوع امکان پذیر نیست.
وی ادامه می دهد: پیش بینی من این است که اگر اشکالات فنی را بر طرف کنیم و مشکلات برجام مطرح نباشد هواپیماهای خاصی می توانند از این فرودگاه پرواز داشته باشند.
وی می افزاید: اکنون پیگیر این هستیم که هواپیماهای باری را برای این فرودگاه تدارک ببینیم تا «هاو» منطقه باشد چون مشهد و گلستان هم هواپیمای باری ندارند در نتیجه از این طریق می توانیم به حوزه های ترکمنستان و آسیای میانه خدمات بدهیم و در مقابل خدمات هم بگیریم.
به گفته وی، وقتی بحث فنی برطرف شود و «هاو» منطقه باری باشد، پروازهای کیش، عراق و عربستان هم برقرار می شود و از این طریق می توانیم بین استان گلستان و سبزوار تقسیم کار داشته باشیم.وی تصریح می کند: خوشبین هستیم و اگر مشکلات فنی حل شود آمادگی داریم بقیه موارد را پیگیری و سرمایه گذاری کنیم تا فرودگاه کارایی خودش را داشته باشد.
«پورعیسی» با توجه به وعده های داده شده، به رفع مشکلات فنی فرودگاه تا پایان ماه جاری اشاره می کند و می گوید: طی مکاتبه ای اعلام کردیم برای آمدن مشاوران بین المللی آمادگی تأمین اعتبار را داریم که الان منتظریم گروهی بیایند مباحث فنی را پیگیری و رفع کنند و سپس به مباحثی همچون چارتر کردن پروازها بپردازیم.
6042 انتشار: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.