حسن ایزانلو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح جنگلانه با کشت بذر باریجه (قسنی) در منطقه پیربز در راستای احیا و ترمیم رویشگاه های طبیعی مرتعی انجام شد.
وی افزود: این طرح با هماهنگی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد، اداره کل منابع طبیعی استان و اداره کل محیط زیست استان انجام شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد گفت: در این طرح جوامع محلی و سازمانهای مردم نهاد حضور داشتند.
به گفته وی طرح جنگلانه طرح ملی است که از سال ٩٣ هرساله به منظور فرهنگ سازی و بکارگیری مشارکت مردمی با هدف احیا و ترمیم عرصه ها و رویشگاه های طبیعی در مناطق جنگلی و مرتعی انجام می شود.
ایزانلو اظهار کرد: باریجه گیاهی چندساله از خانواده چتریان است که استفاده دارویی بهداشتی و صنعتی دارد.
وی هدف از کشت این گیاه را مشارکت مردمی، فرهنگ سازی و جلب توجه مردم به ارزش های اقتصادی، دارویی صنعتی و بهداشتی مراتع عنوان کرد و گفت: این طرح علاوه بر مزایای زیست محیطی مراتع، می تواند نقش بسزایی در افزایش درآمد مردم داشته باشد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بجنورد گفت: امسال این اداره، کشت باریجه با مشارکت مردمی در سطح 4٠٠ هکتار از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان را در برنامه دارد.
گیاه باریجه یک گیاه علفی چندساله از خانواده چتریان است که استفاده دارویی و صنعتی دارد. شیره این گیاه در منطقه خراسان شمالی به قسنی مشهور است و در تعادل بخشی به سیستم دستگاه گوارش کمک می کند. از این گیاه در صنعت مهمات سازی، عطرسازی و جواهرسازی استفاده می شود
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.