این روزنامه نوشت : یکی از اقدامات مثبت استاندار جدید مازندران تسریع در اجرای طرح پسماند در کلیه شهرها و روستاهای مازندران می باشد. می دانیم که روزانه بیش از 3 هزار تن زباله توسط شهروندان مازندرانی تولید و به دلیل عدم وجود صنعت پسماند در عرصه های جنگلی و حاشیه شهرها به شکل کاملا غیر بهداشتی و غیر علمی دپو و دفن می شوند.
به عبارتی هم اکنون جمع آوری و بازیافت زباله ها به یک معضل بزرگ زیست محیطی، گریبانگیر دستگاههای اجرایی بویژه استانداری، فرمانداری ها و شهرداری ها و حتی بخشداران و دهیاری های سراسر استان شده است.
برای رهایی از خطرات غیر قابل انکار زباله ، به دستور استاندار تمام فرمانداران و حتی دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی موظف شده اند تا زمینه را برای اجرای طرح پسماند و تفکیک زباله ها از مبداء فراهم و صنایع کمپوست، زباله سوز و... در شهرهای بزرگ مورد بهره برداری قرار گیرند.
در راستای این هدف ، جلسات گوناگون توجیهی در محله های شهری ، روستاها ، دهیاری ها و بخشداری ها و ادارات و نهادها برای توجیه مردم برگزار شده است و حتی در مدارس نیز زنگ نمادین پسماند ، با حضور دانش آموزان و خانواده های آنان و مسوولین به صدا در آمد.
به عبارتی در اجرای این طرح همه افراد و ابزارهای تبلیغاتی برای فرهنگ سازی در نقاطی که مردم حضور دارند به کار گرفته شد، این جدیت و پیگیری در اجرای یک طرح زیست محیطی با این حجم از پای کار آوردن نیروی مادی و معنوی شاید کم نظیر باشد اما همچنان نیاز به همراهی بخش های دیگری از جمله تریبون های نماز جمعه و جماعات مساجد ضروری می نماید.
در بررسی خطبه های خطبای جمعه گذشته ائمه محترم جمعه تقریباً اشاره ای به اجرای این طرح استانی که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد، نشده است . به نظر می رسد استانداری نتوانست از ظرفیت مراسم نمازهای جمعه و خطبای محترم بهره برد.
توصیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان می تواند کارساز باشد، هم مردم و هم مسوولین و صاحبان تریبون نباید از خطرات مرگ آور حاصل از امحاء و غیر بهداشتی و غیر علمی زباله غافل شوند، منابع طبیعی خدادادی و زیبای مازندران بیش از این پذیرای زباله ها نیست.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.