به گزارش ایرنا محمد بیرجندی روز دوشنبه در کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد در محیط های عشایری در خراسان شمالی با با اینکه هم اکنون درمان اعتیاد زیاد سخت نیست اظهار کرد: دولت در این راستا برنامه های مختلفی دارد که توسط نهادها و ارگان های دولتی و همچنین بخش خصوصی اجرایی می شود.
وی افزود: حتی هم اکنون با کمک ها و مشارکت سازمان های مردم نهاد درمان معتادان کم هزینه نیز شده است.
وی بر مددکاری، مراقبت از افراد آسیب دیده در جامعه تاکید کرد و افزود: درمان یکی از سیاست های مبارزه با مواد مخدر است که در این راستا قوای تولید کشور باید حفظ شود.
بیرجندی اظهار کرد: اعتیاد تولید را در جوامع روستایی و عشایری بشدت در معرض خطر قرار داده است و باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.
وی اظهار کرد: متاسفانه جوامع روستایی و عشایری در این آسیب مورد غفلت قرار گرفته است، جامعه عشایری جامعه ای تولید کننده است نباید تولید متوقف شود.
بیرجندی از سرگروه ها و سرشبکه های مدیرات و تشکل های عشایری خواست تا از خانواده و اقوام خود در برابر آسیب اعتیاد مراقبت کنند و گفت: هم اکنون توجه دولت و این ستاد توجه به این قشر است که در این راستا برنامه های آموزشی و پیشگیرانه ای را نیز اجرا خواهد کرد.
مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری بر ایجاد اشتغال در بین خانوارهای عشایری نیز تاکید کرد و افزود: در بیان جامعه عشایری باید اشتغال پایدار ایجاد شود تا خانوارها مجبور به مهاجرت و آسیب ها نشوند.
وی بر ارائه تسهیلات کم بهره در حوزه روستایی و عشایر ینز تاکید کرد و افزود: هم اکنون دولت برنامه هایی در این زمینه دارد باید از این فرصت استفاده و برای خانوار ها اشتغال پایدار در مناطق عشایری استان ایجاد کنید.
وی بر ارائه برنامه های پیشگیرانه و مبارزه جدی با مواد مخدر در این جوامع تاکید کرد و افزود: این امر باید مورد توجه جدی مسئولان و همچنین سمن ها و سازمان های مردم نهاد قرار گیرد.
مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: در 10 سال گذشته 400 مورد انواع مواد مخدر در سطح جهان وجود داشت اما امسال بیش از 700 نوع شناسایی شده است و حتی مواد مخدری صنعتی هستند که مصرف می شوند اما تاکنون شناسایی نشده اند، پس از چند سال عوارض خود را نشان می دهد.
این آیین با حضور مسئولان دستگاه های مرتبط با حوزه مبارزه با مواد مخدر، سرگروه ها و سرشبکه های مدیران تشکل های عشایری در سالن اجتماعات لاله سپاه بجنورد برگزار شد.
در خراسان شمالی 2 ایل عشایری در قالب 38 طایفه با 30 هزار و 300 نفر جمعیت در قالب پنج هزارو 350 خانوار با 750 هزارراس دام زندگی می کنند.
تاکنون آمار دقیقی از شمار معتادان در استان 863 هزار نفری خراسان شمالی ارائه نشده است اما گفته شده است حدود 10 درصد از جمعیت استان معتاد هستند.
خراسان شمالی جزو استان های متوسط در شیوع و مقابله با مواد مخدر است و در ردیف 12 استان صدر جدول استان ها در حوزه شیوع اعتیاد قرار ندارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.