اطراف این آبشار دارای مناظر زیبا و دیدنی بسیار خیره کننده ای است، آبی که از این آبشار می ریزد بسیار خنک و دلپذیر است، جاری شدن آب در مسیر باعث به وجود آمدن جلوه های دیدنی در منطقه شده است که هر ساله گردشگران و افراد بومی زیادی برای دیدن و استراحت به این روستا سفر می کنند.
اما در سال های اخیر بارش باران و جاری شدن سیل راه دسترسی به آبشار بیار را سخت کرده است، بعد از عبور از باغ ها باید مسیری طی شود تا بتوانیم آبشار را تماشا کنی اما این مسیر خاکی و سخت گذر است که هم اکنون این امر باعث شده است آرام آرام این منطقه گردشگری چهره دیگری به خود بگیرد.
یکی از چالش های دیگر نیز که باعث تغییرات در این منطقه شده زلزله های اخیری بوده است که در این شهرستان به وقوع پیوسته و باعث ریزش قسمت های از این آبشار شده است که این امر چهره آبشار را در آینده تغییر خواهد داد.
آبشار روستای بیار یکی از منطقه های گردشگری است که دارای چشم اندازی زیباست، وجود درختان سرسبز و جاری شدن آب در مسیر زیبایی خاصی به این منطقه داده است و همین امر هم باعث شده تا مسافران برای دیدن این منطقه سرسبز و زیبا هرساله در فصل تابستان به این روستا سفر کنند.
طبیعت زیبای بیار در همه جا پیچیده است افراد بومی استان و گردشگران برای دیدن این منطقه و استراحت به این روستا مراجعه می کنند اما راه ناهموار و سخت باعث می شود که بعضا از سفر منصرف شوند و راه آمده را بدون دیدن این منطقه برگردند.
یکی از اهالی روستای بیار گفت: این روستا به جهت سرسبز بودن و وجود چشمه سارها تبدیل به یک منطقه بکر و خوش آب و هوا شده است و در سال های گذشته مسافران زیادی از آبشار دیدن و ساعت ها برای استراحت این منطقه را انتخاب می کردند.
محمد رضازاده می افزاید: متاسفانه در این سال ها به دلیل وجود سیلاب ها و باران های شدیدی که به وقوع پیوسته و بخصوص زلزله اخیر در شهرستان بخش های از این آبشار ریزش کرده است و هرساله به آن اضافه می شود.
وی بیان کرد: از دستگاه های مربوط خواستاریم تا چاره ای برای مرمت مسیر آبشار داشته باشند.
یکی دیگر از اهالی این روستا که به شغل کشاورزی نیز مشغول است می گوید: کشاورزان این روستا برای رفتن به باغ ها و تاکستان ها و سر مزارع مجبور هستند از راهی که از بالای آبشار می گذرد گذر کنند و به دلیل اینکه این مسیر نامناسب است و با کوچکترین بارش باران گل و لای زیادی بوجود می آید با مشکلاتی روبه رو هستند.
حسن سبحانی اظهار کرد: این روستا بخاطر وجود آبشار به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است ولی متاسفانه فقط آبشار نام گردشگری را با خود به یدک می کشد، مسئولان بدون اینکه توجه ای به این منطقه گردشگری داشته باشند فقط اسم آن را برای حضور مسافران در حاشیه جاده با تابلو نمایان کرده اند.
وی گفت: بسیاری از مسافران که اسمی از آبشار شنیده اند فاصله یک کیلومتری شهر آشخانه تا بیار را برای دیدن این منطقه طی می کنند ولی وقتی به نزدیکی این راه می رسند به خاطر مشکلات راه و عرض کم و ناهمواری و بخصوص ریزشی که دارد از مسیری که آمده اند بر می گردند.
وی بیان کرد: این مسیر به عنوان راه کشاورزی نیز محسوب می شود ولی مسئولان مربوطه برنامه ای برای بهسازی آن تاکنون نداشته اند.
عضو شورای اسلامی روستای بیار هم در گفت و گو با ایرنا گفت: راه خاکی و بسیار ناهموار به فاصله 200 متر تا روستا که هیچ گونه زیرسازی و بهسازی در آن انجام نشده و مسافرانی که به امید تفریح روزانه در آبشار، نیامده برمی گردند.
رمضان جهانی اظهار کرد: آبشار بیار نزدیکترین مرکز تفریحی به شهر آشخانه که روزگاری پذیرای تعداد زیادی مسافر از اقصی نقاط کشورمان بود هم اکنون حال و روز خوشی ندارد، امیدواریم مسئولان باهمت خویش این مرکز زیبای گردشگری را احیا نموده تا مسافران و گردشگران از این نعمت الهی بهره مند شوند.
دهیار روستای بیار نیز گفت: آبشار بیار نزدیکترین مرکز گردشگری شهرستان مانه و سملقان با فاصله دو کیلومتری شهر آشخانه و جاده آسیایی دارای چشمه های فراوان و درختان چند صدساله است که تمام ایام سال رودخانه پرآبش و نسیم خنکش باعث نشاط و شادابی مسافران می شود، متاسفانه دراثر زلزله اخیر ریزش کرده و نمای زیبای خود را اگر مورد بی توجهی بیشتری قرار گیرد از دست خواهد داد.
قاسم روحانی اظهارکرد: کسانی که روزگاری گذری به این مکان زیبا داشته اند توصیه هایی به خویشاوندان و اطرافیان خویش ،جهت استفاده از این نعمت الهی داشته اند که متاسفانه به دلیل نامناسب بودن راه و نبود پارکینگ هم اکنون افراد کمتری به این منطقه سفر می کنند.
وی بیان کرد: با وجود اینکه فاصله آسفالت روستا تا آبشار500 متر است اما، تاکنون هیچ گونه زیرسازی و شن ریزی نشده است لذا از فرماندار و مسوولان تقاضا داریم نسبت به بهسازی و آسفالت راه آبشار و معرفی روستای بیار به عنوان روستای هدف گردشگری به این مکان زیبا توجه ویژه ای داشته باشند.
وی افزود: توجه به این منطقه و روستاهای گردشگری همچون درکش باعث رونق کسب و کار در روستا و جذب گردشگران و طبیعت دوستان در آینده می شود.
وی اظهار کرد: همچنین در این راستا باید سایر دستگاه های متولی از جمله جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیز باید وارد عمل شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان گفت: اگر مسیر آبشار راه بین مزارع باشد برای بهسازی آن را در اولویت قرار خواهیم داد و در اولین فرصت اعتبار اختصاص خواهد یافت.
محسن نظام دوست افزود: اگر این مسیر بین مزارع نباشد و جز راه روستا محسوب شود متولی آن جهاد کشاورزی نیست.
آشخانه از جنوب به رشته کوه های آلاداغ و از شمال به کوه دوچنگ واز غرب به کوه قورخود و از شرق به ارتفاعات مانه محدود است.
روستای بیار در یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه و 52 کیلومتری غرب بجنورد قرار دارد، این روستا آبشاری زیبا به همین نام دارد.
وجود منابع سرشار طبیعی در شهرستان مانه و سملقان از دیرباز جمعیت های انسانی را به خود جذب نموده و باعث پرورش فرهنگ های درخشان در منطقه شده است.
شهرستان 110هزار نفری مانه وسملقان در 45کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.