به گزارش ایرنا حجت الاسلام حمزه کلانتری چهارشنبه در جمع خبرنگاران در خراسان شمالی اظهارکرد: تمام کشتارگاه های دام وطیور تحت نظارت شرعی و بهداشتی توسط ناظران هستند.
وی سازمان دامپزشکی را یکی از تاثیرگذارترین سازمان کشور درزندگی مردم دانست وافزود: عمده وظایف سازمان رساندن غذای سالم و طیب به دست مردم از نظر بهداشتی و هم شرعی است.
وی گفت: دراین راستا در همه کشتارگاه ها و مراکزی که قانون مشخص کرده، افرادی را به عنوان ناظر داریم که براین روند نظارت می کنند، اکنون درسطح کشور، حدود 700 ناظر داریم.
حجت الاسلام کلانتری افزود: در کشورهایی که به ایران صادارت دارند نیز ناظرین ما حضور دارند، حتی برخی از کشورهای همسایه به دلیل عملکرد درست ما، از وجود ناظرین ما استفاده می کنند.
وی گفت: براین اساس مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سازمانهای دامپزشکی کل کشور به عنوان ناظرین شرعی سه وظیفه دارند، اولین وظیفه آنها تضمین حلیت و دومین وظیفه آنها تایید طهارت این محصولات است، به علت اینکه برخی از محصولات آماده طبخ و یا نیم پز هستند و باید نشان طهارت داشته باشند.
حجت الاسلام کلانتری با اشاره به وظیفه سوم در باره اجزای حرام توضیح داد: یکی از مشکلات ما این بود که این اجزای حرام وارد بازار مصرف می شد در حالیکه حرام بود، آثار سوء بهداشتی داشت و باید معدوم می شد مگر اینکه قابل استفاده درست باشد.
وی ادامه داد: بر این اساس شرکت هایی از بخش خصوصی ساماندهی شده اند که با کشتارگاه ها قرارداد دارند و اجزای حرام را برای مصارف غیر انسانی صادر می کنند، که علاوه بر سوددهی از دسترس بازار نیز خارج می شود.
وی تاکید کرد: در صورت مشاهده اجزای حرام در سطح بازار با افراد خاطی برخورد و به مراجع ذی صلاح معرفی می شوند.

*اعطای برند حلال به 20 استان درکشور
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی اظهارکرد: متاسفانه ایران دارای یک برند و نشان نبود و با تلاش های صورت گرفته و با سازمان استاندارد به توافق رسیدیم که به صورت مشترک کاری انجام داده و برند استاندارد حلال را به عنوان تنها برند مجاز ایران عرضه کنیم و تلاش های زیادی در این زمینه انجام شد.
وی تصریح کرد: تاکنون برند حلال به 20 استان در کشور اعطا شده است که امیدواریم در آینده تمامی محصولاتی که در کشور تولید می شود تحت همین برند حلال عرضه شود چرا که این باعث اطمینان مردم می شود.
حجت الاسلام کلانتری با بیان اینکه در آینده تمام محصولات را تحت برند حلال عرضه خواهیم کرد افزود:حضور ایران در بازار صادراتی محصولات با برند حلال در جهان و در دست گرفتن این بازار بسیار حائز اهمیت و پر سود خواهد بود و در زمینه اقتصاد مقاومتی و رفع بیکاری می تواند قدم های موثری بردارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اعطای این نشان به شکل تشویقی است و به این سمت می رویم که اجباری شده و از سال آینده باید همه محصولات چه در داخل کشور و چه برای صادرات این برند را داشته باشند.

*10 درصد از تولید ژلاتین در نیا حلال است
وی گفت: موضوع ژلاتین بحث بسیار مهمی است و ما جزء وارد کنندگان این محصول هستیم و انتظار داریم که سرمایه گذاران در این زمینه سرمایه گذاری کنند و محصول ژلاتین داخلی به مردم تحویل دهند.
حجت الاسلام کلانتری عنوان کرد: ما یک شرکت به نام ژلاتین حلال در قزوین داریم که چیزی حدود 700 تا یک هزار تن تولید دارد و مابقی را از خارج کشور وارد می کند.
وی گفت: ما انتظار داریم مصرف ژلاتین در کشور مصرف حلال باشد و وارد کنندگان ژلاتینی را وارد کشور کنند که محصول اولیه آنها نظارت شده است.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی اظهارکرد: براساس آماری که در داخل کشور و آماری که از خارج کشور داریم، حدود 90 درصد از ژلاتین تولیدی حلال نیست و 10 درصد ژلاتین حلال در دنیا تولید می شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.