به گزارش ایرنا دکتر سیداحمد هاشمی اظهار کرد: بستنی سنتی یکی از مهم ترین فرآورده های لبنی است که می تواند باعث بروز بیماری تب مالت شود.
وی افزود : به علت استفاده از شیرهای غیر پاستوریزه در تهیه این نوع بستنی، احتیاط در مصرف بستنی سنتی لازم و ضروری به نظر می رسد.
وی تصریح کرد : عامل بیماری تب مالت می تواند از طریق دستگاه گوارش، تنفس و همینطور از راه جلدی به بدن انسان وارد می شود
وی اظهار داشت : مصرف شیر خام و فرآورده های لبنی آلوده به ویژه پنیر تازه، بستنی سنتی و خامه و تماس مستقیم با بافت های آلوده و یا تماس با پوست و مواد دفعی دام های مبتلا، از راه های عمده انتقال بروسلوز یا تب مالت است.
وی خاطر نشان کرد : تنفس گرد و غبار موجود در هوای طویله و اصطبل دام ها و یا آزمایشگاه ها نیز از دیگر راه های انتقال تب مالت به شمار می رود.
بتازگی 600 لیتر شیرغیربهداشتی در شهرستان مانه و سملقان معدوم شد که در این رابطه چهار نفر دستگیر شدند.

ابوالفضل احمدی سه شنبه رئیس شبکه دامپزشکی مانه و سملقان گفت: بیماری های مشترک بین انسان و دام و نقش غیرقابل انکار شیرخام در انتقال این بیماری ها، سازمان دامپزشکی همواره با نظارت و آموزش صحیح تولید، توزیع و مصرف شیر و فراورده های آن نقش قابل توجهی در کاهش این بیماری ها دارد و از مردم تقاضا می کند تمامی فراورده های خام دامی مصرفی خود را از مراکز مجاز و تحت نظر دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه با شماره 1512 تماس حاصل نمایند.
استان خراسان شمالی با تولید سالانه 47 تن شیر یکی از قطب های تولید این فراورده دامی در کشور محسوب می شود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.