به گزارش خبرنگار ایرنا، ساکنان مرزنشین قصرشیرین این روزها با تحمل گرمای طاقت فرسای حدود 50 درجه ای هوا و آفتاب داغ و سوزان، در خط مقدم تنفس ریزگردهای عربی که ناشی از خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات جوی است، قرار دارند.
گرمی هوا و آفتاب داغ و سوزان مردم شهرستان قصرشیرین را کلافه کرده است و بسیاری از شهروندان در بین ساعات 9 صبح تا 20 شب از منازلشان بیرون نمی آیند و خانه نشین هستند.
در سه چهار سال اخیر بیشتر مردم از کولرگازی برای خنک کردن منازلشان استفاده می کنند، چون کولرهای آبی دیگر جوابگوی گرمای طاقت فرسا نیست و از این رو مردم مجبورند هزینه های زیادی را برای خرید کولرهای گازی صرف کنند و بخشی که وضعیت مالی ضعیف تری دارند، چاره ای جز تحمل گرما ندارند.
پدیده گرد و غبار و گرمای شدید تهدیدی جدی برای سلامت همه افراد بخصوص کسانی که سابقه بیماری تنفس دارند، به شمار می رود و وضعیت بگونه ای است که نفس کشیدن در بیرون از منزل را برای این افراد دشوار کرده است.
آب و هوای قصرشیرین که تفاوت چندانی با خوزستان و جنوب کشور و سایر مناطق گرمسیر ندارد، بیشتر روزهای سال را نیز درگیر گرد و غبار است و مردم این منطقه مرزی از هیچ امتیازی برخوردار نیستند، کارمندان شاغل در دستگاه های اداری آن نیز از حق بدی آب و هوا محرومند و از کاهش و یا تغییر ساعات اداری و یا تعطیلی در روزهای غبار آلود نیز خبری نیست و تعرفه آب و برق آن ها نیز همانند جنوب کشور محاسبه نمی شود.

** گرد و غبار دید افقی را در قصرشیرین کاهش داد
ورود سامانه ناپایدار و توده ای از هوای غبارآلود بر آسمان قصرشیرین، دید افقی را در روز یکشنبه در این شهرستان مرزی به میزان 9 هزار متر کاهش داد.
سرپرست اداره هواشناسی قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هم اکنون میزان دید افقی در این شهرستان مرزی، یک هزار متر از حد استاندارد یک هوای سالم (10 هزار متر) کمتر است.
امیرپرویز نجفی، دمای فعلی هوای قصرشیرین را 38 درجه سانتیگراد بالای صفر و میزان رطوبت موجود در هوای این منطقه مرزی را نیز 15 درصد اعلام کرد و گفت که بیشنیه دمای هوای امروز این شهرستان در گرم ترین ساعت به 47 درجه سانتیگراد بالای صفر می رسد.
براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه، این وضعیت در چند روز آینده نیز کمابیش در آسمان قصرشیرین تداوم خواهد داشت.
از ابتدای امسال تاکنون قصرشیرین در مجموع 44 روز درگیر گرد و غبار بوده که این میزان در فروردین هشت، اردیبهشت 18 و در خرداد 7 و در تیر نیز 11 روز به ثبت رسیده است.
پارسال شهرستان مرزی قصرشیرین در مجموع 119 روز درگیر پدیده گرد و غبار بود.
گرد و غبار موجود در هوای منطقه به ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.
شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین نیز همانند قبل از شهروندان به ویژه افراد مسن، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی درخواست کرد به علت آلودگی هوا و وجود ریزگردها در آسمان شهر از ورود به فضای باز و آزاد خودداری و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنند.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق در چند سال اخیر برخی از روزها، درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی از پدیده ریزگردها بوده است.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.