مهدی مودی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بخشی از این اختلاف آمار مربوط به خوداظهاری مردم در سرشماری است زیر به یقین برخی افراد در سرشماری، برای بی سوادی خود این نوع خوداظهاری را داشته اند.
وی افزود: ماموران سرشماری باید نسبت به تعریف درست از بی سوادی توجیه بوده و مردم را نیز به هنگام سرشماری نسبت به این تعریف توجیه می کردند.
وی گفت: شماری از آمار بی سوادان استان نیز مربوط به افراد آموزش ناپذیر است که نمی تون برای آموزش آنان برنامه ای ارائه داد.
وی افزود: از مرکز آمار انتظار می رود نام و مشخصات سجلی این افراد بی سواد را در اختیار قرار دهد تا بتوانیم برای شناسایی و جذب آنان در برنامه های سوادآموزی، هدفگذاری کنیم.
مودی اظهار کرد: در سرشماری سال 90، شمار بی سوادان استان 58 هزار و 300 نفر به ثبت رسیده بود و در آخرین سرشماری این رقم به 39 هزار و 214 نفر کاهش یافته و در این مدت حدود 20 هزار نفر باسواد شده اند و همین تعداد نیز تحکیم سواد داشته اند.
وی با بیان اینکه در این پنج سال حدود 45 هزار نفر در برنامه های سوادآموزی استان جذب شده و ارتقای سواد داشته اند تاکید کرد: ما مدعی هستیم که در این استان 9 هزار و 87 بی سواد وجود دارد و بر این اساس برنامه ریزی ها برای سوادآموزی هم برای این تعداد هدفگذاری شده است.

*برنامه ریزی برای سوادآموزی 8400 بی سواد در سال جاری
معاون سوادآموزی آموزش و پروش خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود از برنامه ریزی برای ارائه خدمات آموزش سوادآموزی به هشت هزار و 400 نفر در سال جاری خبر داد.
مودی اظهار کرد: امسال چهار هزار نفر در دوره های سوادآموزی، دوهزار و 400 نفر در دوره انتقال و دوهزار نفر در دوره تحکیم سوادآموزی جذب می شوند.
وی افزود: امسال برای قبولی هر فرد بی سواد در دوره سوادآموزی 6 میلیون 800 هزار ریال، در دوره انتقال هشت میلیون و 400 هزار ریال و در دوره تحکیم سواد یک میلیون و 300 هزار ریال پرداخت می شود.
وی خاطرنشان کرد: بی سوادانی که در طرح خودآموز در آزمون ها نمره قبولی کسب کنند نیز هفت میلیون و 200 هزار ریال دریافت می کنند.
مودی گفت: امسال برای قبولی بی سوادان چند معلول، نابینا، ناشنوا و بی سواد یک نفره در روستا 10 میلیون ریال پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه بیش از 99 درصد از برنامه های سوادآموزی در استان واگذار شده است افزود: 29 موسسه غیر دولتی در این امر فعالیت دارند و یک هزار و 222 نفر در امر آموزش به بی سوادان خراسان شمالی و برنامه های سوادآموزی مشارکت دارند.

*** همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این استان آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.