احمد یزدانی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این میزان 92 هزار 642 هکتار آن در منطقه برداشت و چهار هزار 219 هکتار در منطقه رسوب قراردارد.
وی مجموع کل گستره بیابان های این استان را 183 هزار و 636 هکتار عنوان کرد و گفت: عوامل ایجاد کننده در این استان شامل عوامل طبیعی و محدودیت های اقلیمی است زیرا که سازنده های زمین شناسی حوضه کال شور نقش عمده ای درشور شدن آبهای سطحی و زیرزمینی و شور و قلیا شدن خاک ها ایفا می کند.
یزدانی افزود: همچنین بافت سنگین و عمیق، زهکش نامناسب، نفوذپذیری کم و ساختمان توده ای خاک های دشت های منتهی به کال شور در جاجرم و اسفراین که در واقع به عنوان پلایا شناخته می شوند.
رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به عوامل انسانی گفت: همچنین سابقه تاریخی مناطق جاجرم، گرمه و اسفراین در امر دامداری و تداوم آن از گذشته های دور تا به امروز، تشدید فشار بر پوشش گیاهی مراتع بیابانی با توان اکولوژیک پایین جاجرم، گرمه و اسفراین درپی افزایش جمعیت وکاهش زمینه اشتغال درسال های اخیر که به صورت افزایش شدید تعداد دامدار و دام نمایان شده بر مناطق بیابانی افزوده است.
یزدانی افزود: همچنین روش های غیرصحیح کشاورزی، بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی و در نتیجه از بین رفتن حاصلخیزی و افزایش شوری خاک در دشت های حوضه کال شور واقع در اسفراین و جاجرم از دیگر عوامل ایجاد کننده در استان است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده:سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.