به گزارش ایرنا، سیدجوادسیدالموسوی دوشنبه در دیدار رییس ایرنا خراسان شمالی با وی اظهار کرد: وقتی بخشی از نیازهای جامعه از تولیدات خارج، تامین و پاسخ داده می شود، فرصت برای فروش و عرضه تولیدات داخل از بین می رود و این به معنای تعطیلی و ایجاد مشکل در بازار تولیدات داخل است.
وی اظهار کرد: قاچاق کالا آسیب های فراوانی را متوجه جامعه می سازد و نخستین آسیب آن، آسیب اقتصادی است زیرا خرید کالای قاچاق به منزله پاسخ داده شدن به نیاز داخلی توسط تولیدکننده خارجی است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی درباره آسیب های دیگر قاچاق کالا گفت: یکی دیگر از تهدیدهای قاچاق، به خطر افتادن فرهنگ کشور است زیرا با ورود هر کالا از خارج، فرهنگ آن نیز وارد می شود و ممکن است فرهنگ ما را در معرض خطر قرار دهد.
سیدالموسوی افزود: تهدید بهداشت وسلامت هم یکی از آسیب هایی است که می تواند به واسطه ورود کالای قاچاق منجر به تحقق اهداف دشمن شود.
وی خاطرنشان کرد: موادغذایی، آرایشی و بهداشتی یا سایر کالاهای نامرغوب که استفاده از آن می تواند سلامت و بهداشت فرد را به مخاطره اندازد و یا کالاهایی با کیفیت پایین و غیراستاندارد و نامرغوب که سبب تهدید سلامت هستند از مصداق های تبعات استفاده از کالای قاچاق است.
سیدالموسوی در باره مردمی کردن مبارزه با قاچاق کالا گفت: در این زمینه لازم است که مردم با پیامدها و مضرات استفاده از کالای قاچاق آگاه باشند.
وی خاطرنشان کرد: این حق مصرف کننده است که بداند چه کالایی قاچاق و چه کالایی غیرقاچاق است.
وی افزود: در این زمینه اداره کل تعزیزات بر اساس رویکردی که در مبارزه با قاچاق دارد به موقع نسبت به موارد لازم اقدام می کند البته باید سایر دستگاه ها نیز پای کار باشند تا به اهداف در مبارزه با کالای قاچاق کالا برسیم.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی افزود: هدف نهایی در مبارزه با قاچاق کالا، ایجاد فضای سالم برای مصرف کننده است و در این زمینه ایجاد فضای سالم اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی در بازار کالا و خدمات مدنظر است.
وی تصریح کرد: برخورد با متخلف سبب می شود تا از تکرار جرم و تخلف جلوگیری شود و علاوه بر آن افراد دیگر که زمینه ورود به استفاده و یا عرضه کالای قاچاق را دارند، از قاچاق کالا منصرف می شوند.
سیدالموسوی افزود: کنترل ها برای جلوگیری از عرضه کالای قاچاق باید از مبادی، مورد توجه باشد و البته این اقدام انجام می شود اما از آنجایی که تمام اهداف قاچاق در سطح بازار محقق می شود، نظارت و رصد بازار مهم تر است.
وی گفت: تا زمانی که کالای قاچاق در انبارها ذخیره است، هدفی از قاچاق محقق نشده است و تبعات آن نیز نمی تواند دامن گیر جامعه شود اما وقتی کالا وارد بازار شد و مورد داد و ستد قرار گرفت، اهداف متخلفان به منصه ظهور می رسد بنابراین باید بازار نیز رصد و نظارت شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی گفت: ورود کالای قاچاق از طریق فاکتورفروش که به خریدار داده می شود و یا فاکتورهایی که جزء فروشان از فروشندگان کل دارند، قابل پیگیری است.
رییس خبرگزاری ایرنا خراسان شمالی هم در این دیدار بر نقش مردم در مبارزه با قاچاق تاکید و اظهار کرد: یکی از حقوق مردم و مصرف کنندگان در زمینه مبارزه با قاچاق کالا این است که بتوانند کالای قاچاق را از کالای غیرقاچاق بازشناسند در این باره تکلیف دستگاه های مختلف این است که با اطلاع کافی و به موقع آشنایی مردم و مصرف کنندگان را بالا ببرند.
علی اصغر افتاده تصریح کرد: آشنایی مردم با کالاهای قاچاق سبب می شود تا به سمت خرید و مصرف کالای قاچاق نروند.
وی گفت: بسیاری از خسارت ها و آسیب ها که از مصرف کالای بی کیفیت و قاچاق بر فرد تحمیل می شود جبران ناپذیر است و یا جبران آن بسیار سخت است، بنابراین لازم است که جلوی ورود کالا به بازار بسته شود و یا بازار به خوبی رصد شود که این کالاها به مصرف نرسد.
افتاده اظهار کرد: در قاچاق کالا، هم مردم و هم دولت متضرر می شوند و سود آن نصیب عده ای سود جو می شود که سلامت بهداشتی جسمی و اقصادی در جامعه برایشان اهمیت ندارد بنابراین دست اندرکاران و متولیان باید تلاش کنند تا مردم را در این عرصه وارد کنند و مبارزه با قاچاق کالا را مردمی کنند.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.